Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. január 30. 14:12 Közélet

Karácsony szerint a jövőbe irányuló befektetés a több milliárdos lyuk, amit az agglomerációs jegyreform üt a fővárosi büdzsén

Az utasok jól járhatnak, a főváros költségvetése (és így lényegében a budapestiek) rosszul járnak a Budapest-bérlet megállapodással. 

Mi történt? A főváros és az Építési és Közlekedési Minisztérium megállapodása alapján a Budapest-bérlet változatlanul érvényes marad Budapest közigazgatási határain belül a MÁV, a Volánbusz és a HÉV járatain, a Pest vármegyei és az országos havi bérletet pedig márciustól a BKK járatain is elfogadják.

  • Hogy a Budapest-bérlet ára a 9450 forintos vármegyebérlet alatt legyen, a fővárosi bérlet árát 8950 forintra csökkentenék – derül ki Karácsony Gergely főpolgármester Fővárosi Közgyűlésnek beadott előterjesztéséből.

Tágabb kontextus: az előterjesztésből az is kiderül, hogy az eddigi költségalapú elszámolás helyett teljesítményalapú elszámolásra váltanának az állam és a főváros közti pénzügyi terhek megosztásában.

  • A BKK például annyi pénzt kap majd a Pest vármegyei bérletekből befolyó bevételekből, amennyivel a budapesti és Pest megyei közlekedéshez hozzájárult, a MÁV pedig annyit kap a BKK bevételeiből, amennyivel a budapesti közösségi közlekedéshez hozzájárult.
  • Eközben megszűnne az évi 12 milliárd forintos állami normatíva a főváros irányába.
  • 2022-re a már kifizetett 6,6 milliárd mellé a BKK 2,1, 2023-ra pedig 5,5 milliárd mellé 3,5 milliárd forintot fizetne az államnak 2024 végéig.

Előzmények: az agglomerációs járatok működését eddig három állam és főváros közti megegyezés szabályozta a Telex cikke szerint: a 2011-es szerződés a Budapest-bérletről, a 2016-os megegyezés az agglomerációba közlekedő buszokról és HÉV-ekről, valamint kapott a főváros pénzt az államtól a költségvetésben meghatározott normatíva alapján is (ez idén 12 milliárd forint).

  • A 2016-os megegyezés hatálya tavaly év végén lejárt, de emellett abból is vita lett, hogy az agglomerációs járatok költségeinek elszámolásáról mindig kellemetlen alkudozás ment az állam és a főváros között.
  • Tavaly decemberben szivárgott ki egy reformtervezet, amely alapján a Budapest-bérletet nem fogadták volna el az agglomerációs járatokon.
  • Lázár János építés- és közlekedésügyi miniszter január 9-én javasolta, hogy Budapesten belül elfogadják a Budapest-bérletet a MÁV és a Volán járatain, ha cserébe a BKK elfogadja az ország- és vármegyebérletet

Miért fontos ez? Az új díjakkal és elszámolással a Pest Vármegye bérlettel értelemszerűen a jobban járnak az agglomerációból ingázók, illetve az a diákok. A főváros költségvetésében viszont várhatóan jelentős lyuk keletkezik.

Számokban: az ingázók az eddigi két bérlet (összesen 18 950 forint) helyett egy vármegyebérlet (9450 forint) megvásárlásával csaknem 10 ezer forintot spórolhatnak havonta, a diákok pedig 2505 forintot spórolva járhatnak vármegyebérlettel (945 forint) Budapest-bérlet helyett (3450 forint). Ezért is döntöttek úgy Karácsonyék, hogy március 1-től megszüntetik a diákbérletet.

  • A díjcsökkenés miatt viszont jelentős bevételektől esik el a fővárosi költségvetés. A főpolgármesteri indulását fontolgató Vitézy Dávid, korábbi BKK igazgató becslése szerint “alsó hangon 20 milliárd forintos” bevételkiesést okoz az intézkedés. Az idei fővárosi költségvetés 438 milliárd forintnyi bevétellel számol.
  • A Karácsony-féle előterjesztés viszont csak 4-5 milliárdnyi bevételkieséssel számol arra hivatkozva, hogy nem pontosan előrejelezhető, hogy az eddigihez képest hányan váltanak bérletet, és hogy az agglomerációban többen vehetnek olcsóbbá váló bérletet, ami többletbevételt is jelent.

Mit mondanak ők? Vitézy szerint a források hiányozni fognak a közösségi közlekedés költségvetéséből, és ha nem pótolják ki a forrásokat, a budapesti közösségi közlekedés minősége fogja a kárát látni a forráskivonásnak.

  • Karácsony szerint a bevételkiesés “jövőbe irányuló befektetésként és a közjót szolgáló intézkedésként” a budapestieknek is megéri.

Igen, de: a BKK nemrég 54 vonalat érintő járatritkítást akart megvalósítani, amivel a Népszava cikke szerint 250 millió forintot spóroltak volna meg, de a kritikák hatására visszatáncoltak az intézkedésből.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkFélmegyebérlet lehet a Budapest-bérlet vita megoldása, de a jeggyel utazókról megfeledkeztekA kormánypárti városok nem kérnek a Lázár-féle vármegyebérletből, amit annyira erőltetnek a fővárosban.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet agglomeráció bérlet Budapest főváros közlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Hajdu Miklós
2024. május 10. 14:02 Közélet

Furcsa szimbóluma lesz a magyar-kínai közeledésnek a cseresznye és a marhasperma

Infrastrukturális beruházások előkészítése mellett a cseresznye és a szarvasmarhafélék örökítőanyagának kiviteléről is megállapodott a magyar kormányfő a kínai elnökkel.

Mészáros R. Tamás
2024. május 10. 05:20 Közélet, Világ

Magyarország üdvözli, az Európai Bizottság egyre inkább üldözi a kínai cégeket

Az európai politikai hangulat már egyértelműen a kínai kapcsolatok újragondolásának irányába mutat, miközben a magyar kormány a 2010-es években ragadt.

Stubnya Bence
2024. május 9. 05:33 Közélet

A kormány és a multik sem járnak rosszul az ország gazdasági függőségével

A magyar és a lengyel nemzeti kormány is jobban támogatta a multik beruházásait az elődeinél. Egy új tanulmány szerint ez nem ellentmondás, az EU szabályaiból következik.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. május 10. 10:14 Adat

Ötszázszor több tao-pénz jutott a felcsúti focinak, mint az országos átlag

Az egy lakosra jutó tao-támogatás Felcsúton meghaladta a 20 millió forintot.

Torontáli Zoltán
2024. május 9. 15:47 Adat, Élet

Durván az olcsó élelmiszerek felé lökte az infláció a bevásárlásokat

A vásárlások értéke jóval nagyobb mértékben csökkent tavaly is, mint a volumen, vagyis nagyon nagy arányú volt a lefelé vásárlás.

Hajdu Miklós
2024. május 9. 13:33 Vállalat

A mostani miniválság mutatja, miért veszélyes az akkugyáraknak való kiszolgáltatottság

A hazai ipar és gazdaság erősen megérzi az akkumulátorok iránti kereslet mostani, enyhe gyengélkedését is, ami figyelmeztető jel a jövőre nézve.