Karácsony szerint a jövőbe irányuló befektetés a több milliárdos lyuk, amit az agglomerációs jegyreform üt a fővárosi büdzsén
Az utasok jól járhatnak, a főváros költségvetése (és így lényegében a budapestiek) rosszul járnak a Budapest-bérlet megállapodással.
Mi történt? A főváros és az Építési és Közlekedési Minisztérium megállapodása alapján a Budapest-bérlet változatlanul érvényes marad Budapest közigazgatási határain belül a MÁV, a Volánbusz és a HÉV járatain, a Pest vármegyei és az országos havi bérletet pedig márciustól a BKK járatain is elfogadják.
Hogy a Budapest-bérlet ára a 9450 forintos vármegyebérlet alatt legyen, a fővárosi bérlet árát 8950 forintra csökkentenék – derül ki Karácsony Gergely főpolgármester Fővárosi Közgyűlésnek beadott előterjesztéséből.
Tágabb kontextus: az előterjesztésből az is kiderül, hogy az eddigi költségalapú elszámolás helyett teljesítményalapú elszámolásra váltanának az állam és a főváros közti pénzügyi terhek megosztásában.
A BKK például annyi pénzt kap majd a Pest vármegyei bérletekből befolyó bevételekből, amennyivel a budapesti és Pest megyei közlekedéshez hozzájárult, a MÁV pedig annyit kap a BKK bevételeiből, amennyivel a budapesti közösségi közlekedéshez hozzájárult.
Eközben megszűnne az évi 12 milliárd forintos állami normatíva a főváros irányába.
2022-re a már kifizetett 6,6 milliárd mellé a BKK 2,1, 2023-ra pedig 5,5 milliárd mellé 3,5 milliárd forintot fizetne az államnak 2024 végéig.
Előzmények: az agglomerációs járatok működését eddig három állam és főváros közti megegyezés szabályozta a Telex cikke szerint: a 2011-es szerződés a Budapest-bérletről, a 2016-os megegyezés az agglomerációba közlekedő buszokról és HÉV-ekről, valamint kapott a főváros pénzt az államtól a költségvetésben meghatározott normatíva alapján is (ez idén 12 milliárd forint).
A 2016-os megegyezés hatálya tavaly év végén lejárt, de emellett abból is vita lett, hogy az agglomerációs járatok költségeinek elszámolásáról mindig kellemetlen alkudozás ment az állam és a főváros között.
Tavaly decemberben szivárgott ki egy reformtervezet, amely alapján a Budapest-bérletet nem fogadták volna el az agglomerációs járatokon.
Lázár János építés- és közlekedésügyi miniszter január 9-én javasolta, hogy Budapesten belül elfogadják a Budapest-bérletet a MÁV és a Volán járatain, ha cserébe a BKK elfogadja az ország- és vármegyebérletet
Miért fontos ez? Az új díjakkal és elszámolással a Pest Vármegye bérlettel értelemszerűen a jobban járnak az agglomerációból ingázók, illetve az a diákok. A főváros költségvetésében viszont várhatóan jelentős lyuk keletkezik.
Számokban: az ingázók az eddigi két bérlet (összesen 18 950 forint) helyett egy vármegyebérlet (9450 forint) megvásárlásával csaknem 10 ezer forintot spórolhatnak havonta, a diákok pedig 2505 forintot spórolva járhatnak vármegyebérlettel (945 forint) Budapest-bérlet helyett (3450 forint). Ezért is döntöttek úgy Karácsonyék, hogy március 1-től megszüntetik a diákbérletet.
A díjcsökkenés miatt viszont jelentős bevételektől esik el a fővárosi költségvetés. A főpolgármesteri indulását fontolgató Vitézy Dávid, korábbi BKK igazgató becslése szerint “alsó hangon 20 milliárd forintos” bevételkiesést okoz az intézkedés. Az idei fővárosi költségvetés 438 milliárd forintnyi bevétellel számol.
A Karácsony-féle előterjesztés viszont csak 4-5 milliárdnyi bevételkieséssel számol arra hivatkozva, hogy nem pontosan előrejelezhető, hogy az eddigihez képest hányan váltanak bérletet, és hogy az agglomerációban többen vehetnek olcsóbbá váló bérletet, ami többletbevételt is jelent.
Mit mondanak ők? Vitézy szerint a források hiányozni fognak a közösségi közlekedés költségvetéséből, és ha nem pótolják ki a forrásokat, a budapesti közösségi közlekedés minősége fogja a kárát látni a forráskivonásnak.
Karácsony szerint a bevételkiesés “jövőbe irányuló befektetésként és a közjót szolgáló intézkedésként” a budapestieknek is megéri.
Igen, de: a BKK nemrég 54 vonalat érintő járatritkítást akart megvalósítani, amivel a Népszava cikke szerint 250 millió forintot spóroltak volna meg, de a kritikák hatására visszatáncoltak az intézkedésből.
1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.
Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.
Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.