Hírlevél feliratkozás
Forint Ferenc
2023. december 11. 17:07 Fizetett hirdetés

Többet ér a mozdonyvezető, ha interoperábilis

Aki egyszer jogosítványt szerzett gépkocsira, bárhol a világon vezetheti a kategóriának megfelelő közúti járművet. Akinek az ehhez képest sokkal több tudást igénylő és összehasonlíthatatlanul nagyobb felelősséggel járó mozdonyvezetésre van engedélye, azzal csak a határig közlekedhet.

Európában országonként teljesen eltérőek a vasúti jelző- és biztosítórendszerek, mindenütt önálló szabályok érvényesek a vasúti pályahálózatra. Az Európai Unió ugyan igyekszik egységesíteni a szabályrendszereket, de az eltérések továbbra is jelentősek, a vasúti határok átjárhatósága várat magára. Bár a tagállamok kölcsönösen elismerik a mozdonyvezetői alapképzést, de annak a szakembernek, aki a szomszédos ország területén is vonatot akar továbbítani, az adott ország nyelvén kell vizsgát tennie az ottani infrastruktúra jelzési és forgalmi rendjéből, valamint műszaki utasításaiból is. Mozdonyt vezetni az adott ország nyelvének alapos ismerete nélkül nem lehetséges.

Az országhatárokon átívelő vonattovábbításhoz szükséges végzettség megszerzése jelenleg még kuriózumnak számít; nemcsak Magyarországon, hanem Európa-szerte is kevesen tudhatják magukénak egyszerre több ország infrastruktúrájának ismeretanyagát. A legtöbb vasúti hálózaton bevethető vasúti pilótát az Európa 11 országában vontatási szolgáltatásokat nyújtó Rail Cargo Carrier vállalat foglalkoztatja.

Hosszú várakozás a határon

Egy magyar mozdonyvezető a Rajka és Pozsony közötti, mintegy 15 kilométeres távolságon is csak sikeres szlovák vasúti és szlovák nyelvvizsga birtokában közlekedhet. Ellenkező esetben a vasúti üzemváltásra kijelölt határállomáson a magyar mozdonyvezetőt le kell váltania egy szlovák kollégának. Amennyiben a vonatot továbbító mozdony nem alkalmas a szomszédos ország infrastruktúráján történő közlekedésre, akkor pedig nemcsak a személyzet, hanem a mozdony cseréje is szükséges, ami eltarthat 2-3 óráig, de lehet ennek a többszöröse is. A magyar-román vasúti határon, Kürtösön például előfordul, hogy a vonat akár napokat várakozik a művelet végrehajtására.

A hazai vasútvállalatok közül elsőként a Rail Cargo Hungaria (RCH) kezdte meg munkavállalói speciális képzését, és rendelkezik interoperábilis mozdonyvezetővel. A képesítés sikeres megszerzése után ők az osztrák és a magyar vasúthálózaton egyaránt közlekedhetnek. Ha ők állnak a vezetőálláson, az 2-3 percre rövidítheti a hegyeshalmi vasúti határtálépés máskülönben több órát igénylő műveletét, vonzó alternatívát kínálva a kamionos áruszállítással szemben.

Az interoperabilitás versenyelőny

A vasúti teherfuvarozásnak a közútival szembeni versenyhátrányát jól szemlélteti, hogy a Győr és a németországi Ingolstadt közötti több mint 700 kilométeres távolság megtételéhez a tehervonatnak az útba eső országok eltérő vasúti rendelkezései, technológiái miatt 5-6 mozdonyvezetőt kell cserélnie a határátlépéseknél. A teherautó ugyanezt a távolságot egy sofőrrel teszi meg, ugyanakkor platóján csak egy konténert vihet, szemben a vonaton szállított 30-cal. Interoperábilis mozdonyvezetők bevetésével a fuvarfeladatot a vasút kiszámítható menetidő alatt fenntartható módon teljesíti, amivel több tucat teherautó károsanyag-kibocsátásától mentesíti a környezetet.

Megéri a milliós befektetés

A Rail Cargo Hungaria 2023-ban kezdte meg kollégáinak felkészítését az osztrák vasúti hálózaton közlekedésre. Egy interoperábilis mozdonyvezető összesen másfél hónap időtartamú kiképzése a vállalatnak több millió forintos költséget, a mozdonyvezetőnek a német nyelv alapos elsajátítása mellett egy 1200 oldalas tudásanyag megtanulását és az abban foglaltak begyakorlását jelenti. A „kétvizsgás” mozdonyvezetői csapat kiépítésével az RCH vonzó és ma egyedülálló szolgáltatást kínál az árutulajdonosoknak.

A cikk megjelenését a Rail Cargo Hungaria támogatta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Fizetett hirdetés Olvasson tovább a kategóriában

Fizetett hirdetés

Forint Ferenc
2024. május 8. 17:05 Fizetett hirdetés

Már van megoldás a nagy méretű és nagy átmérőjű fémszerkezetek vágására

Többé nem jelent problémát a nehezen kezelhető fémprofilok precíziós vágása a gyártó vállalatok számára. A Vass Acélcsarnok Kft. legújabb csőlézer vágógépe végre megoldást kínál a nagy átmérőjű csövek, zártszelvények és profilok vágására.

Forint Ferenc
2024. február 27. 11:48 Fizetett hirdetés

Így válasszunk kabátot, ha sikkesen szeretnénk öltözködni

A méret még mindig ugyanannyira lényeg, mint a funkcionalitás.

Forint Ferenc
2024. január 22. 17:01 Fizetett hirdetés

Új tárolóval kiegészített, lakossági napelemes rendszer pályázat: az E.ON-nal egyszerűbb

Zajlik az előregisztráció az energiatárolóval kiegészített napelemes támogatásra.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. május 17. 13:32 Élet

Tisztulni kezd az őskáosz az elektromos rollereknél

Két hónap múlva már csak kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással lehet bizonyos elektromos rollerekkel közlekedni.

Jandó Zoltán
2024. május 17. 10:45 Adat, Közélet

Megmutatjuk, hogyan gyűltek a NER-elit ezermilliárdjai

A nyolc leggazdagabb NER-üzletember együttes vagyona tíz évvel ezelőtt még 50 milliárd sem volt, most viszont már a 2000 milliárd forintot is jóval meghaladja.

Jandó Zoltán
2024. május 17. 05:48 Pénz, Vállalat

Hiába szeretnék sokan, nem lehet csak úgy lejönni a földgázról

Bár jelentősen csökkent a magyar vállalatok földgázfelhasználása, az ipari szereplők nagy része, ha akarna, sem tudna szabadulni a földgáztól.