Hírlevél feliratkozás
Kolozsi Ádám
2023. augusztus 18. 04:34 Tech, Vállalat, Világ

Vietnám tízmilliárdos nagyságrendben vesz vadászgépeket a magyar állami repülőgépgyártól

A vietnámi légierő által rendelt színekben mutatta be az Aero Vodochody a hosszabb ideje várt új géptípusa, az L‑39NG-es első példányát. 12 ilyen repülőt vesz a Magyar Honvédség is, a cseh gyár többségi tulajdonosa a magyar állam, a vietnámi hadsereg pedig az első vásárló.

Az Aero Vodochody többségi tulajdonát 2021-ben vette meg a cseh Penta csoporttól az eredeti vevő (Tombor András) helyett Szalay-Bobrovniczky Kristóf. Honvédelmi miniszteri kinevezése után azt  a MOL-vezér Hernádi Zsoltnak adta tovább, aki aztán néhány hónappal később a magyar államnak adta el a részét.

A vállalat ezután is MOL-közeli maradt: az állami holdingcégek vezetői Bacsa György, a MOL stratégiai igazgatója, és Világi Oszkár, a szlovák MOL-leány ügyvezetője – utóbbi sajtóértesülések szerint már a magyar bevásárlás tető alá hozásában is szerepet játszott. Az Aero 53 milliárd forintos magyar állami hitelt kapott az MFB-től.

A cég júniusi beszámolója szerint a ‘22-es adózás előtti eredménye 974 millió cseh korona (15,6 milliárd forint) volt az egy évvel korábbi 70 millióhoz képest. Ez nagyrészt egy iraki megállapodásnak volt köszönhető.

A vietnámi megállapodást, mint általában az Aero eladásait, a cseh kisebbségi tulajdonos, a Richárd Háva Svájcban élő, Csehországban meglehetősen ellentmondásos megítélésű fegyverkereskedő által vezetett Omnipol intézte. Az összeg nem nyilvános, a cseh sajtó korábban forintra átszámolva tízmilliárdos nagyságrendről írt.

Vietnám főleg Kína ellenében modernizálja a hagyományosan szovjet/orosz haditechnikára építő hadseregét. A csehek előző géptípusát, az L-39-t korábban is használták kiképzésekre, az új megállapodás erre a kapcsolatra épít.

Vietnám az új típusból, az L-39NG-ből 12-t vesz, ezeket 2023-24-ben szállítják le nekik, az első gépek ez év végén érkezhetnek Hanoi-ba. Az első tucat után szó van további 12 gép megrendeléséről is.

Az L-39NG-t egy jól ismert, sok országban használt korábbi típus, az L-39 Albatros jelentős átalakításával  és továbbfejlesztésével, modernizálásával tervezték meg. Ebből a csehszlovák kétüléses kiképző gépből 3600-nál is többet gyártottak a 90-es évekig. A Magyar Honvédség kiszuperált NDK-s példányokat szerzett be belőlük a kilencvenes években, ezek egyike, a darázsfestésű Zümi a kecskeméti repülőnapokról szélesebb körben is ismerős lehet. Az Albatrosokat több országban még ma is használják, az egyébként megbízhatónak ismert típusból egy ezen a héten zuhant le Oroszországban.

Az Aero Vodochody a régebbi L-39-ek karbantartása, felújítása után azonban most már nagyrészt az új típus, a sugárhajtású L-39NG-re építi az üzleti terveit. Ebből megy az első Vietnámba.

Az L-39NG is elsősorban kiképző repülőgép, főleg a Gripen-pilóták oktatásában hasznos, bár korlátozottan felderítő- és könnyű csapásmérő repülőként is játszik. A fő újdonságot a kompozit-szárnyak, az amerikai Williams hajtómű, az új pilótafülke és a korszerűbb elektronikai és avionikai rendszerek jelentik.

A magyar légierő 12 L-39NG-t vásárol, erről 2022 áprilisában állapodtak meg. Nyolcat kiképző, négyet felderítő gépként terveznek használni. A magyar Gripen-pilóták képzése korábban Kanadában történt, ez ezután itthonról is megoldható lesz, és akár más NATO-országok pilótáinak képzése is lehetségessé válik.

A Magyarországra szánt gépeket 2024 augusztusa után kezdhetik el leszállítani, vagyis nagyjából akkor, amikor a korábban szerződő Vietnám átvette a saját gépeit.

Az Aero Vodochody összesen 34 L-39NG eladásáról állapodott meg idáig, a magyar mellett a cseh vadászpilóta-képzésbe is beviszik a típust, de szó van afrikai (Szenegál és Ghána) vásárlókról is. A gyártási kapacitást a jelenlegi havi egyről fokozatosan kettőre akarják emelni.

Figyelemre méltó, hogy az ukrán fegyverszállítások kapcsán is felmerült az Aero szerepe, de ott másik, harci cselekményekben jobban használható típusokról van szó, nem a kiképzésre megfelelő, de komolyabb feladatokra nem alkalmas L-39NG-ekről.

Áprilisban Kijevben Petr Pavel cseh elnök az Aero Vodochody-t is kiemelte lehetséges partnerként: eszerint a még fejlesztési fázisban lévő F/A-259 repülőgép gyártása mehetne akár cseh-ukrán koprodukcióban. Az Ukrajnának való fegyverszállításokat elviekben ellenző többségi tulajdonos magyar állam részéről nem kommentálták ezt a javaslatot.

Pavel nem sokkal később arról beszélt, hogy a korábbi, de már létező típus, a cseh légierő F/A-159 repülőgépeiből adhatnának Ukrajnának. Ez nem érintené közvetlenül az Aero Vodochody-t, de hogy közben a közös gyártás lekerült-e a napirendről, egyelőre nem tudni.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Vállalat Világ aero vodochody Csehország fegyvergyártás L-39NG repülőgépgyártás Vietnam Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2024. május 13. 10:06 Adat, Tech

Nemcsak a Temu tarolása a probléma, hanem hogy kicsi a magyar piac

A csehek és a lengyelek kiugróan jók, de Románia és még Horvátország is előttünk jár az e-kereskedelmi piac mutatóiban.

Pintér Róbert
2024. május 12. 05:19 Tech, Vállalat

Kedves magyar cégvezető, mikor ébredsz rá, hogy nem lehet megúszni a digitalizációt?

Románia azért is előzhette a kanyarban Magyarországot, mert romlik a magyar kkv-k versenyképessége, aminek szerves része a digitalizáció alacsony szintje.

Torontáli Zoltán
2024. május 7. 14:03 Tech, Vállalat

Elmegy a piac a magyar e-kereskedők mellett

Vége annak az egyszerű korszaknak, amikor a Kínából nagyban megvett árut kettes szorzóval itthon simán el lehet adni.

Fontos

Jandó Zoltán
2024. május 13. 17:18 Adat

Az egyik probléma megoldódott a magyar mezőgazdaságban, de máris itt a másik

Sokkal többet műtrágyáznak a magyar gazdák, mint tavaly. Önmagában azonban ez nem lesz elég, hogy megmentse a mezőgazdaság évét.

Jandó Zoltán
2024. május 13. 13:31 Adat

Sosem fűtünk már úgy, mint a rezsiemelés előtt

Kissé emelkedett ugyan a lakosság téli földgázfelhasználása az előző télhez képest, de még így is látványosan elmaradt a rezsiemelés előtti időszakban megszokottól.

Hajdu Miklós Stubnya Bence
2024. május 13. 05:43 Adat, Közélet

Már csak a legszegényebb románok jövedelme marad el a magyarokétól

Viszont ha az irigylésre méltó román gazdasági teljesítmény mögé nézünk, a magyarországinál nagyobb jövedelmi és regionális egyenlőtlenségeket találhatunk.