Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2023. december 2. 15:41 Adat, Vállalat

Lefeleződött a diósgyőri stadion megtérülési ideje, már csak 262 év

Újabb öt évig a diósgyőri futballcsapatot fenntartó Diósgyőr FC Kft. üzemeltetheti a 2018-ban átadott, 13 milliárd forintból felújított miskolci stadiont. A vállalat még közvetlenül az átadás után kötött egy ötéves üzemeltetési szerződést a létesítmény tulajdonosával, ez azonban az idén lejár, így október végén tendert írtak ki egy újabb ötéves ciklusra. A rendkívül gyorsan lezavart közbeszerzésre kizárólag a Diósgyőr FC Kft. adott be ajánlatot.

Senkinek nem kell

Az eljárás kimenetelében semmi meglepő nincs, ahogy igazából abban sem, hogy más nem pályázott az üzemeltetésre. Bár elvileg elképzelhető lenne, hogy egy erre szakosodott cég piaci alapon működtesse a stadiont (erre más országokban van példa), de itthon ez nem különösebben vonzó biznisz. Az alapfunkció, azaz a mérkőzésrendezés az alacsony nézőszám miatt nem hoz túl sok pénzt, és különösen vidéki helyszínen egyéb programokkal sem lehet komolyabb bevételt csinálni.

A Diósgyőr azért jó példa, mert a csapat hazai meccseire magyar összevetésben egyébként kifejezetten sokan járnak ki. Ez azonban az átadás óta eltelt időszakban így is mindössze 4400-as nézőátlagot jelentett a közel 15 ezer fő befogadására alkalmas arénában. Erre pedig egy piaci alapon működő cég nem igazán tud építeni, így az üzemeltetés logikusan a csapatot fenntartó vállalatra marad.

Mivel azonban a hazai futballcégek a hozzájuk áramló töménytelen állami forrás ellenére sem arról híresek, hogy hatalmas nyereségeket termelnének, túl sokat természetesen a Diósgyőr FC Kft. sem tud, vagy akar fizetni a stadion használatáért. Szerencsére nem is kell nekik: bár a vállalat mostantól közel kétszer annyit költ majd koncessziós díjra, mint eddig, de ez is csak évi 45,6 millió forintot jelent. Egyedüli indulóként ugyanis ennyi pénzt ajánlva nyerte el az üzemeltetés lehetőségét a társaság.

Fél évezred helyett 262 év

Mindez elég jól mutatja, hogy mennyire jó biznisz a stadionépítés. A Diósgyőri arénát 13 milliárd forintnyi állami forrásból rekonstruálták. Ebben ugyan voltak egyéb kapcsolódó fejlesztések is, de a stadiont birtokló, jelentős részben állami tulajdonban lévő Diósgyőri Stadionrekonstrukciós Kft. is közel 12 milliárd forintos bekerülési értéken tartja nyilván az ingatlant, aminek az üzemeltetési jogát eddig évi 24, mostantól évi szűk 46 millió forintért engedi át.

Nem nehéz kiszámolni, hogy ilyen feltételek mellett

a rekonstrukcióra költött összeg még akkor is valamivel több mint 260 év alatt jön vissza, ha megengedőek vagyunk,

és csak a Diósgyőri Stadionrekonstrukciós Kft. könyveiben szereplő összeggel számolunk. Persze ez is előrelépés, hiszen az eddigi 24 millió forinttal szinte pontosan egy fél évezred volt ez az időtáv.

Ez ráadásul csak játék a számokkal, hiszen ha megtérülést akarnánk számolni, akkor a tőkeköltséget is figyelembe kellene venni, amit, ha megtesszük, akkor teljesen egyértelműen soha nem térül meg a beruházás. Sokatmondó adat, hogy csak a stadion éves amortizációja több mint ötszöröse a megemelt koncessziós díjnak*Az eddiginek közel tízszerese volt., és ebben a berendezések még benne sincsenek.

A magasabb díj legalább vélhetően arra elég lesz, hogy a stadiont tulajdonló állami cég működési költségeit fedezze, eddig ugyanis ez sem volt evidencia. A Diósgyőri Stadionrekonstrukciós Kft. árbevétele – amely szinte kizárólag a koncessziós díjból állt – az előző öt évben végig elmaradt a bérekre, szolgáltatásokra és adókra kifizetett összegtől, igaz az évek többségében csak a telek és építményadó fordította negatívba az egyenleget.

A csapat jár jól?

Az tehát elég jól látszik, hogy a beruházást finanszírozó állam szempontjából ez nem túl jó konstrukció, ám az sem biztos, hogy Diósgyőr FC Kft. számára annyira jó üzlet a dolog. A cég beszámolóiból ugyanis nem derül ki egyértelműen, hogy mennyit keres a stadionüzemeltetésen és az sem, hogy a koncessziós díjon felül mennyibe kerül ez számára.

A társaságnak az elmúlt években átlagosan 110 milliós jegyárbevétele volt,

és valószínűleg több tízmillió forintot kerestek a stadionhoz köthető reklámbevételeken is, amely szintén a vállalatot illette. Az azonban nem derül ki a beszámolójukból, hogy ezekkel szemben milyen költségek állnak. A korábbi szerződés értelmében minden üzemeltetési költség őket terhelte, így például a szállítási, takarítási és karbantartási költségeket is a csapatot üzemeltető cégnek kellett állnia. Ezek pedig könnyen elvihették a nem túl acélos kapcsolódó bevételek jelentős részét.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Adat Vállalat Diósgyőr diósgyőri stadion DVTK stadionépítés Olvasson tovább a kategóriában

Adat

Torontáli Zoltán
2025. március 31. 12:18 Adat

Az EU-ban csak a bolgár és a román dolgozó munkája olcsóbb a magyarénál

Bulgáriában 11, Romániában 12,5, Magyarországon pedig 14 euró volt 2024-ben az egy órára jutó teljes munkaerőköltség. Szlovákia, Csehország és Lengyelország ennél egy szinttel magasabb sávban van.

Hajdu Miklós
2025. március 28. 13:29 Adat

Olyasmiről árulkodhat a rekordalacsony születésszám, amiről a kormány hallani sem akar

Ha folytatódik a kedvezőtlen tendencia, az arra utalhat, hogy a családtámogatások csak előrehozták az amúgy is tervezett gyermekek megszületését.

Vámosi Ágoston
2025. március 28. 11:29 Adat, Közélet

Megint kényszerhitelezik a nyugdíjasok a magyar államot, de nem ez a legrosszabb hír

Elismerte a kormány a korábbi inflációs terv tarthatatlanságát, de a növekedésre és a hiányra vonatkozó előrejelzések is egyre rosszabbul néznek ki.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.