Németországban, Spanyolországban, Olaszországban, Írországban és az Egyesült Királyságban is piacra dobja a fair trade, és könnyen szervizelhető mobiltelefonokat gyártó holland Fairphone legújabb modelljét a Vodafone – írja a Bloomberg.
A mobiltelefonok az átlagosnál jóval problémásabb termékek, ha a gyártásuk környezeti és társadalmi hatásait nézzük. Tele vannak olyan fémekkel, amiknek a kitermelése háborús állapotok fenntartásához járul hozzá, ráadásul a fémeket kitermelő bányászok munkakörülményei is messze vannak a nyugati világban megszokottól.
A mobilok a gyakori szoftverfrissítések miatt gyorsan elavulnak, de még ha ettől el is tekintünk, a termékek élettartamának meghosszabbítását szervizeléssel sem könnyű meghosszabbítani. Egyrészt a mobilok dizájnja miatt, másrészt pedig azért, mert a gyártók egy idő után nem látják el a szervizeket alkatrészekkel. Emiatt sok szemét termelődik, ami környezeti szempontból fenntarthatatlan.
Az amszterdami Fairphone hat éve próbál ezen változtatni, egyelőre kevés sikerrel. Bár Hollandiában a KPN NV, Franciaországban pedig az Orange is árulta a telefonjaikat, 2013 óta az első két modelljéből 175 ezret adtak el, miközben csak tavaly a teljes globális mobilpiacon 1,6 milliárd mobil kelt el. A Fairphone 2010-ben civil szervezetként jött létre, aminek a háborút fenntartó fémek bányászata elleni harc volt a célja.
Saját elmondásuk alapján annyira frusztrálta őket a harc sikertelensége, hogy inkább saját termék előállításába kezdtek.
A cég vezérigazgatója, Eva Gouwens mindenesetre optimista, szerinte az emberek egyre tudatosabbak, amikor telefont választanak. Az elmúlt időszakban egyre több példa volt a régi fogyasztási mintákkal szakító termékek sikerére, elég csak a fast fashion, a repülés vagy a húsfogyasztás környezeti hatásainak kritikáira reagáló termékekre és szolgáltatásokra gondolni.
A Vodafone döntése ráadásul azért is ígéretes lehetőség a Fairphone számára, mert a telekomcég az említett országokban 80 millió előfizetővel rendelkezik, ráadásul a Fairphone 3 piacra dobása nagyszabású médiakampánnyal jár majd együtt. A cég arra számít, hogy jövőre duplázzák, 150 ezerre növelik az eladásaikat.
A Fairphone 3 nagyjából 150 ezer forintba fog kerülni, és kizárólag fair trade forrásból származó és újrahasznosított anyagokból készül. A vezetőként használt arany Peruból származik, olyan forrásból, ahol nemzetközileg szabályozott bérek és munkakörülmények vannak. Ugandában gyerekmunkamentes övezeteket alakítottak ki, és olyan felszerelést adtak a bányászoknak, ami biztonságosabb teszi a higany bányászását. Ugyanezt a gyakorlatot követték a kobalt és az ón esetében is.
Gouwens szerint ugyanakkor ezen a területen van még tennivaló, ugyanis egy mobil átlagosan 40 anyagból áll össze, és ezek közül soknak egyelőre nincs fenntartható alternatívája. A Bloomberg cikke zárójelben azt is megjegyzi, hogy a cég nem válaszolt arra a kérdésre, hogy Kínában mennyit keresnek a munkások, akik összeszerelik a termékeiket. Csak annyit árultak el, hogy minden elkészült telefonért kapnak 1,65 dollár, tehát nagyjából 500 forint bónuszt.
A technikai részleteit tekintve az új modell nagyjából olyan, mint egy egy-két éve piacra dobott középkategóriás készülék: a képernyője akkora, mint a Google Pixel 4-é, a processzora középkategóriás, olyasmi, mint a Huawei Honor 8c-é. Az akkumulátora egy napig gond nélkül bírja, az első és hátsó kamerái középkategóriásak, van rajta fejhallgató-bemenet, USB-C port, és Android fut rajta.
Ami nem megszokott, hogy adnak hozzá egy csavarhúzót, aminek segítségével a felhasználó szét tudja szedni a készüléket, és ki tudja cserélni a gondosan különválasztott hét alap alkatrészt. A piacvezető telefonok esetében ez nem lehetséges. Gouwens elmondása alapján
a szoftverfrissítésekre vonatkozó adataikból kiindulva a 2015 óta eladott Fairphone-ok csaknem kétharmada van a mai napig is használatban emiatt.
Az elmúlt években a zöld pártok és környezetvédelmi mozgalmak hatására nőtt a nyomás a környezetszennyező iparágakon. Emellett fogyasztói oldalról is nagyobb a tudatosság: „a fiatalabb vásárlók egyre inkább odafigyelnek arra, hogy fenntartható termékeket vegyenek, ezért meg vagyunk győződve arról, hogy van kereslet az ilyesfajta termékekre” – mondta Ryan Holowka, a Vodafone fenntarthatósági menedzsere.
A mobilgyártók között iparági szinten mindenesetre még mindig nem túl jó a helyzet: „a nagy szereplők eddig nem adták annak a jelét, hogy fenntarthatóbbá akarnák tenni a telefonjaikat” – mondta Christian van de Sand, a német Stiftung Warentest nevű fogyasztóvédelmi szervezet elemzője. A World Economic Forum felmérése alapján a műszaki cikkekből évente több szemét keletkezik, mint az összes eddig épített, polgári légi közlekedésben használt repülőgépből. Ráadásul ennek a szemétnek csak az ötödét lehet újrahasznosítani.
Tech
Fontos