Elment a Google a vásárba fél pénzzel, és jobban bevásárolt, mint a Vikár Béla etnográfus által gyűjtött gyerekdal főhőse. 2,1 milliárd dollárért felvásárolta a Fitbit nevű, okosórákat, fitnesz karkötőket és okosmérlegeket gyártó céget. Az elemzők egy része szerint a piacon már bizonyított okosórákat gyártó céggel a Google-nek végre lesz olyan terméke, amely versenyre kelhet az okosóra-kategóriát uraló Apple Watch-csal.
Az üzletnek nem örül mindenki. Fennállásának 12 éve alatt a Fitbit rendkívüli mennyiségű személyes és egészségügyi adatot gyűjtött be a felhasználóitól. A 28 millió felhasználó között pedig bőven vannak olyanok, akik nem szeretnék, hogy a súlyuk, menstruációs ciklusuk vagy az edzési szokásaik alapján szolgáltasson nekik reklámokat a Google. Az aggodalmakra válaszul a cég kiadott egy nyilatkozatot arról, hogy a Fitbit eddig is fontosnak tartotta a felhasználói bizalmát, határozottan védte a magánjellegű adatokat, és ez a jövőben sem fog megváltozni.
Az európai felhasználóknak egyszerűbb dolguk van. Ők a GDPR értelmében kérhetik a Fitbitet, hogy azonnal törölje a róluk gyűjtött adatokat. Az amerikaiak kénytelenek bízni a cég adott szavában.
A Xiaomi-nak is volt egy novemberi okosórás bejelentése, ráadásul az a termék is az Apple Watchhoz képest határozza meg magát. Kimondva ugyan nincs, de a Mi Watch nevű kütyünek már a formaterve is a konkurens órára hajaz. Kicsit talán kevésbé lekerekített, máshol van az óra koronája, hogy elférjen még egy gomb a készülék oldalán. De sötétben és két sör után már össze lehet keverni a két kütyüt.
A Mi Watch a Google Wear OS-ének kicsit testre szabott verzióját fogja futtatni. A legjelentősebb különbséget az jelenti, hogy a kínai okosórát 185 dollárért, azaz durván 55 ezer forintért meg lehet majd venni. (Később érkezik egy csinosabb, 290 dolláros modell is.) A legolcsóbb Series 3-as Apple Watchot ezzel szemben 78 ezer forintért adják, a csúcsmodellért pedig 145 ezer forintot kell fizetni.
A Mi Watch a cég ígérete szerint 36 órát bírja majd egy feltöltéssel. Rendelkezik wifi- és bluetooth-kapcsolattal, képes lesz eSIM-et kezelni, így saját mobilnetes kapcsolattal is rendelkezhet. Emellett a szokott fitnesz funkciókat is tudja. A szoftver testre szabása pedig azt jelenti, hogy jobban hasonlít az Apple Watch-ra, mint a többi Wear OS-t futtató eszköz. Az óra először a kínai piacon mutatkozik be, európai vagy amerikai bemutatóról még nem esett szó. És mivel nem is kapható egyelőre, így azon sem kell elgondolkodnunk, hogy kínai vagy amerikai szervereken landol-e az óra által gyűjtött adatok garmadája.
November egyelőre legérdekesebb okosórás híre viszont nem a két nagyhoz kötődik, hanem a jóval kisebb Fossil nevű céghez. Ők azzal próbálkoznak meg, amibe sokan belebuktak már: egy óra jellegű órát készíteni. Olyan, amire egy csuklómozdulattal rá lehet nézni, ami mindig mutatja az időt, ami első pillantásra nem is néz ki technológiának. És a fentiek ellenére a belseje okos, a számlapja kijelző is, vannak ászok az ingujjában.
A szerdától előrendelhető Fossil HR első ránézésre kronométernek tűnik. Nagy számlapos kerek férfi óra, az oldalán több gombbal, vaskos mutatókkal. A számlap azonban kis energiaigényű monokróm kijelző, amire további számlapokat, riasztásokat vagy szívritmust és megtett távot lehet kiíratni. A 195 dolláros, közel 60 ezer forintos óra két hétig bírja egy töltéssel annak ellenére, hogy a kijelző tényleg folyamatosan működik.
A HR nem a cég első hibrid – azaz mutatós és kijelzős – órája, de eddig a mutatókat másra használta a cég. Annak az azonosítására szolgáltak, melyik app próbálja magához ragadni a viselő figyelmét. Hasonló megoldással élt a Withings Activité nevű, kijelző nélküli, információk megjelenítésére azonban alkalmas elegáns okosóra is. A Nokia által felvásárolt, majd az alapító vezérigazgató által 2018-ban visszavásárolt Withings azóta már egy apró kijelzőt is szerel a számlapra.
A Fossil órájának az a hátránya, hogy nem támogat minden Wear OS-funkciót. Teljes képernyős navigációt nehezen lehet fejleszteni egy olyan eszközre, aminek a kijelzője elé belógnak a mutatók. Igaz, egy nyíllal és a következő célba veendő utca megnevezésével egy a szokásos térképes logikát újra cserélő megoldást már meg lehetne valósítani. Az energiatakarékosság miatt azonban GPS sincs az órában, sőt a Google Pay fizetési megoldást sem támogatja.
A kizárólag kijelzővel rendelkező „okosóra küllemű” berendezések viszont energiaéhesek. Egy-két-háromnapos üzemidőt ki lehet facsarni modern akkumulátorokból, ennél többet azonban jellemzően nem sikerül. Így az óra csatlakozik azoknak a tamagocsiknak a sorához, amelyeknek jólétét – de legalábbis töltöttségét – a felhasználónak figyelemmel kell kísérnie.
Az akku pedig csak egy a problémák közül. A Fossil úgy vágja ketté a gordiuszi csomót, hogy funkciókat spórol ki a készülékből. Olyan funckiókat, amikkel az Apple Watch rendelkezik. A teljes kijelzős órák esetében viszont a problémát az akkuidővel, processzorteljesítménnyel és memóriával való egyensúlyozással lehet megoldani. A The Verge kritikája szerint ráadásul a rendelkezésre álló processzorok egyike sem elég gyors ahhoz, hogy igazán jó készülékek készüljenek. Ezért lehet, hogy még a Fitbit felvásárlása sem fog segíteni a Google-nek beérni az Apple-t – írja a The Verge.
Az iparági szenvedés nem kell, hogy érdekelje a felhasználókat. Viszont jobban teszik, ha vásárlás előtt egy boltban alaposan kipróbálják az okosórát, ami megtetszett. Egy lassú és ennek ellenére gyorsan merülő eszközzel pokol együtt élni.
Tech
Fontos