Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2019. július 5. 10:23 Tech

Fagyasztott csirkék helyett akkumulátorokkal bombázzák majd a repülőgépeket

Meglepőnek tűnhet, de a több tucat tonnát nyomó repülőgépek tervezése során nagyon fontos szempont, hogy a lehető legkevésbé károsodjanak, ha esetleg a hozzájuk képest elenyésző tömegű madarakkal ütköznének. A légi közlekedés biztonságára komoly veszélyt jelentenek az efféle balesetek, ezért a gyártók alapos tesztek során szimulálják, hogy mi történne az új modelljeikkel, ha nekiszállna egy-egy madár.

A szárnyas élőlények mellett ráadásul ma már az egyre szélesebb körben használt drónok is fokozott biztonsági kockázatot jelentenek a repülésben – a probléma jelentőségéről mi sem árulkodik jobban, minthogy még a legnagyobb forgalmú repülőtereket is lezárják a hatóságok*Az utolsó jelentősebb forgalomkorlátozás május elején volt a frankfurti repülőtéren, de ugyanitt márciusban is le kellett állítani a légi közlekedést egy drón jelenléte miatt. Tavaly karácsony előtt pedig a londoni Gatwick repülőtér forgalmát bénították meg napokig a közelben repülő drónok., ha akár csak egy drónt is érzékelnek a közelben.

A német Fraunhofer Intézet szakértői szerint nem túlzó az óvatosság, ugyanis a madarakhoz képest a drónok már csak a jellemzően nagyobb tömegük miatt is egészen más jellegű károkat okozhatnak a repülőkben. Tehát nem elég csak azt vizsgálni, hogy a repülők hogyan állják ki a madarakkal való ütközés próbáját, hanem a drónokkal történő esetleges légi-karambolok következményeit is fel kell mérni. A kutatók el is kezdték kidolgozni az erre szolgáló eljárást, amelyből hamarosan újabb iparági előírás fejlődhet ki.

Egy ilyen teszt megtervezése nem könnyű feladat, mert ha mellőzhető lépések is beépülnek a próbába, akkor óriási pénzeket költenek el fölöslegesen. Ráadásul sokszor szinte lehetetlen az éles helyzeteket szimulálni: a repülőgépek madarakkal való ütközését például gyakran fagyasztott szárnyasok – jellemzően csirkék, pulykák – kilövésével modellezik, mivel élő állatokat bajos lenne szándékosan a gépeknek reptetni.

A Fraunhofernél eddig összegyűjtött tapasztalatok arra utalnak, hogy a drónokkal kapcsolatos tesztek során valószínűleg nem kell majd ezresével ripityára törni komplett készülékeket, hanem elég lesz azok motorjait és akkumulátorait nagy sebességgel kilőni. A többi alkatrész tömege ugyanis elenyésző ezekhez képest, ráadásul jóval törékenyebbek is.

Nem mindegy az ütköztetés ereje sem. A drónok alkatrészeit az előzetes próbák során 115 – 225 m/s*A nagyobb érték óránként 810 kilométernek felel meg, ami közel áll az utasszállító repülők utazósebességéhez. közötti sebességgel lőtték neki egy nyolc milliméter vastagságú alumíniumfalnak, ami a becsapódások következtében jelentősen eldeformálódott (a kilőtt motorok és akkumulátorok pedig nem meglepő módon tulajdonképpen megsemmisültek). Nyilvánvaló, hogy ha már a gyengébb ütközések során is kimutathatóvá válnak kritikus szerkezeti elváltozások, akkor csak energiapocsékolás a nagyobb erejű ütközéseket előírni.

A drónalkatrészek maradványai, miután több száz méter/szekundumos sebességgel becsapódtak a közel egy centi vastag alumínium-lemezbe. Fotó: Fraunhofer EMI

Sebastian Schopferer, a kutatócsoport egyik munkatársa szerint ezek az első eredmények egyértelműen arra utalnak, hogy a drónokkal történő ütközés precíz modellezése valóban fontos feladat, mert ezzel a gyakorlatban is bizonyossá vált, hogy a repülőgépeket komoly károk érhetik ezekben az esetekben. A Fraunhofer Intézetnél tehát további kísérleteket terveznek különböző típusú drónok bevonásával, és persze azt is meg fogják vizsgálni, hogy biztos elég-e csak a fő alkatrészekkel elvégezni a vizsgálatokat, vagy érdemes teljesen összeszerelt készülékeket is összetörni. A légi közlekedési hatóságok és a repülőgépgyártók pedig az intézet tapasztalataiból okulva állíthatják majd össze a mostani madárteszteket kiegészítő eljárásaikat.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech drón repülés repülésbiztonság repülő Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Torontáli Zoltán
2025. március 3. 06:01 Tech, Vállalat

Világító kutyanyakörvektől jutott milliárdos regionális webshopig három magyar testvér

A pendrive, a longboard és a rovartelep nem jött be, a kutyatáp viszont nagyon, ez a Vargyas testvérek tanulságos útja a nullától az egymilliárdig.

Vámosi Ágoston
2025. február 15. 17:41 Tech

Magyarországon alig ismert márkák hajtják a világ okostelefon-piacát

Az Apple és a Samsung egyaránt visszaesett, a hasító kínai márkáknak köszönhetően azonban tavaly újra nőttek az eladások.

Torontáli Zoltán
2025. február 2. 06:03 Tech

Évente egy kávé áráért elvárhatjuk, hogy kiderüljön, miből áll a világ

A világ legnagyobb részecskefizikai infrastruktúrája közel hárommillió eszközből áll, karbantartásukat egy magyar szakember, Jurcsó Péter menedzseli.

Fontos

Torontáli Zoltán
2025. április 1. 05:58 Vállalat

Ezért nem tud ma beszállni az árversenybe a sarki élelmiszerbolt

Az árrésstop minden korábbinál jobban megmutatta, milyen hatalmas előnyben vannak a nagy boltláncok a beszerzések terén a kisboltokhoz képest.

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.