Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2024. november 8. 14:48 Közélet, Vállalat

Csak közpénz milliárdokkal lehetne fenntartani a Dunaferrt, de ez nem magyar sajátosság

Egyre valószínűbb, hogy a Dunaferr még meglévő dolgozói csak a Bérgarancia Alapból juthatnak hozzá a fizetésükhöz. Erre utal, hogy a közpénzforrást jogilag megnyitották a kifizetésre, majd a tulajdonos Liberty közölte, hogy nincs pénze a bérekre.

Miért fontos ez? Ahogy halad előre az évek óta folyó Dunaferr-csődtörténet, egyre nyilvánvalóbbá válik, hogy az államnak időről-időre közpénzt vagy egyéb segítséget kell adnia a cégnek, hogy életben maradjon, a piaci alapú kilábalás középtávon nem látszik reálisnak.

Felülnézet: a kormányt képviselő Nemzetgazdasági Minisztérium ugyan elfogadhatatlannak tartja a Liberty álláspontját, amely szerint az nem tud béreket fizetni, a Bérgarancia Alap felhasználási lehetőségének megteremtése már arra utal, hogy nem látnak más azonnali megoldást a rendezésre.

  • Tavaly fél évig költségvetési forrásból állták a Dunaferr-dolgozók bérét, a folyamatos kényszerű támogatások a kormány szerint összességében már 70 milliárd forintot emésztettek fel.
  • A Liberty 2023-ban a kormány hathatós közreműködésével lett a ma két fő cégből álló Dunaferr tulajdonosa, mára azonban a kapcsolat megromlott. A kormány nyíltan vádolja a céget az ígéreteinek be nem tartásával, a cég azonban a nemzetközi piaci környezetre hivatkozva hárítja a felelősséget.

Tágabb kontextus: az európai acélipar az elmúlt években általánosságban is nagyon nehéz helyzetbe került, a világpiaci kereslet csökkent, ezt pedig nem csekély részben az olcsóbban szállító ázsiai versenytársak elégítik ki. Az európai acélfelhasználásnak ma már 40 százaléka importból származik.

  • A Liberty Csehországban és Romániában is súlyos problémákkal küzd. Ostravában most a korábbinál jóval kisebb munkavállalói létszámmal újra tudta indítani a termelés egy részét, miután a cseh iparból bérgyártásra kapott megrendelést. Nyáron egyébként Csehországban sem tudott bért fizetni, ott is az állam nyúlt a zsebébe.
  • A romániai egységnél nyáron indult újra egy kohó, ott is miniszterelnöki közbenjárás után, de a cég a korábbi időszakhoz képest rendkívül nyomott piaci környezetben működik, szintén a túlélésért küzd.

Mi várható? A globális kereslet emelkedésére nem lehet számítani, Európán belül pedig a jobb pénzügyi helyzetben lévő nyugati államok sokkal jobban tudják támogatni az acéliparukat*Bár ez egyébként tilos lenne az uniós szabályok szerint., mint a keletiek. A környezetbarát, zöld acéltermelésre való átállás Dunaújvárosban 200 milliárd forintba kerülne, a jelenlegi gazdasági körülmények között ennek biztosítása irreálisnak tűnik.

  • A kormánynak az elmúlt évekhez hasonlóan a következő időszakban is azt kell mérlegelnie, hogy társadalmi és politikai megfontolások alapján meddig van még értelme a Dunaferr életben maradását anyagilag támogatni.
  • Az alternatíva a végső bezárás (engedése), de az egykor jóval nagyobb cégcsoportnál ma még mindig 3 ezren dolgoznak (miközben sokan már lemorzsolódtak, máshol találtak munkát). Csehországban már arról is beszélnek, hogy a felhagyott tevékenységek után a terület rehabilitációja forintban számolva tízmilliárdos közpénztételeket igényel majd.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMár a sokkok nélküli, lassított kimúlás lehet a fő cél a Dunaferr történetébenA vasmű egyre fogyó maradékába továbbra sem sikerül életet lehelni, a kormány a társadalmi-politikai veszteség minimalizálására törekedhet.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Vállalat acélgyártás bérek Bérgarancia Alap Dunaferr Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2024. november 7. 04:32 Közélet, Vállalat

Indokolatlanul drágának tűnik a MÁV vonatainak karbantartására kitalált megoldás

A NER-közeli magyar vasúti járműgyártás az ablakon mászhat vissza, miután a spanyolok kidobták az ajtón, és az állami MÁV-tól is kaphat megrendelést.

Stubnya Bence
2024. november 6. 06:06 Közélet

Bukásra áll a kormány mindkét jövő évi gazdasági célja

Idén kicsúszik a magyar gazdasági növekedés az uniós első harmadból, jövőre esélytelen az első hely, és már a 3 százalékhoz is nagy szerencse kéne.

Torontáli Zoltán
2024. november 5. 16:45 Közélet, Vállalat

Nagy Márton egyet tehet, hogy ne hűljön ki az étel a futároknál: visszaállítja a katát

Miután lerontották az ételfutárok megélhetési lehetőségeit, most megvizsgálják, vajon miért romlik a kiszállítási piacon a minőség.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 7. 14:21 Adat

A teljes európai autóipari export ötödét szorongathatja meg Trump

Ha elkezdi megvalósítani a kampányígéreteket, az nem sok jót sejtet nekünk.

Jandó Zoltán
2024. november 7. 11:42 Élet, Vállalat

Módosítani kell a palackvisszaváltási jogszabályt

A változtatás főleg technikai, de azoknál a palackoknál fontos, amelyeket nem bezúznak-újrahasznosítanak, hanem tisztítanak és újratöltenek.

Stubnya Bence
2024. november 6. 15:41 Élet

Négy nap alatt tízezer gyorshajtás: a lengyel példa is mutatja, hogy lehet javítani

A rendőrség is meglepődött, hogy élesítés után a tesztidőszakhoz képest nem csökkent az új sebességmérők által lefotózott gyorshajtók száma.