Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2024. június 21. 08:59 Közélet, Világ

Egyre messzebb kerül Európa a saját akkuipar kiépítésétől

Minőségi problémák miatt a BMW visszavont egy kétmilliárd eurós megrendelést Európa legnagyobb akkumulátorgyártójától, a svéd Northvolttól – írta csütörtökön a német Manager Magazin.

Tágabb kontextus: a Bloomberg részletesebb cikke szerint a Northvolt kudarca jól mutatja, hogy milyen nehézkes az európai akkumulátorgyártás felfuttatása. 

  • A Volkswagen akkumulátor üzletágának (PowerCo) ügyvezetője a lap szerint egy stuttgarti konferencián arról beszélt, hogy az európai cégeknek változtatniuk kell a hozzáállásukon, gyorsabbá és költséghatékonyabbá kell válniuk.

Felülnézet: az akkumulátoripar az év elején az egész világon kihívásokkal nézett szembe, az elektromos autók iránti kereslet gyengébb volt a várakozásoknál.

  • Tervezett beruházásainak elhalasztása mellett döntött emiatt több cég is: ide tartozik például az itthon is gyártó koreai SK, de a Stallantis és a Mercedes közös akkumulátorgyártó cége, az Automotive Cells Company is felfüggesztett projekteket, és a VW is mérlegeli ezt.

Előzmények: az Európai Unió 2017-ben indította el az európai akkumulátorszövetség (European Battery Alliance) nevű programot, amelynek keretében eleinte 20 milliárd euróval támogatta az európai akkumulátorgyártást, továbbá az állami és a magánszektor koordinálásával próbált pénzt csatornázni a szektorba.

Igen, de: egyelőre korlátozott sikereket tud csak felmutatni az európai gyártás.

  • Sokkal kevesebb és nehezebben hozzáférhető állami segítséget kapnak az európai szereplők, mint az ázsiaiak, vagy mint amit az USA-ban lehet kapni az elmúlt években. Az amerikai támogatások miatt az európai cégek is inkább Amerikában ruháznak be.
  • Az európai gyártók helyzetét nehezíti az is, hogy a piacvezető ázsiai szereplők egyre hatékonyabban és olcsóbban gyártanak, és a globális termelési kapacitások jelentősen meghaladják a keresletet.

Alulnézet: Magyarország a régión belül is különutas stratégiát választott azzal, hogy kifejezetten ösztönzi az ázsiai  járműi- és akkumulátoripar befektetéseket az elmúlt években, és nem várja ki, hogy az európai iparpolitikai törekvések sikeresek lesznek-e.

Mit mondanak ők? “Európa számára dilemmát jelent, hogy egy teljesen új ipari értékláncot kell kialakítani, és az összes részét egyszerre kell kifejleszteni. Ráadásul ezt elég gyorsan kell megtennünk, ha az amerikai és az ázsiai szereplőkkel szemben piaci részesedést akarunk szerezni” – mondta Ilka von Dalwigk, az uniós programot felügyelő EIT InnoEnergy vezető technológiai és szakpolitikai szakértője a Bloombergnek.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA szuverenitáshoz az akkumulátorgyártáson át vezet az útA döntéshozók szerint kulcsfontosságú, hogy európai cégek szállítsák az akkumulátorokat az európai autóiparnak, az ázsiai konkurencia azonban évekkel előttük jár.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Világ akkugyár akkumulátoripar BMW EU Európa mercedes northvolt stellantis Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2024. december 2. 16:58 Közélet, Vállalat

Még idén több ezer Petőfi Sanyi, Széchenyi Pisti és Liszt Feri készül

Továbbá Brunszvik Rézi, Batthyány Lojzi, és Jókai Mór is. Tíz centis méretben fröccsöntött műanyagból, valamivel kevesebb mint 29 millió forintért.

Jandó Zoltán
2024. december 2. 12:12 Adat, Közélet

A felcsúti akadémia úgy kicentizte a tao-programját, mint egy jól belőtt közbeszerzést

Nagyon igyekeznek elkerülni a minisztériumot, de így előbb juthatnak hozzá a pénzükhöz.

Jandó Zoltán
2024. november 28. 14:40 Közélet

A Fidesz tanult a 2017-es bukásból, most máshogy futnak neki az olimpiai pályázatnak

A Nolimpia kampány és a 2024-es olimpiai pályázat bukásának legnagyobb tanulsága az volt a Fidesz számára, hogy mindenképpen el kell kerülni a téma átpolitizálását.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. december 2. 06:06 Élet

Újra lehet napelemet telepíteni állami támogatással, akkumulátor nélkül?

A jövőre induló Vidéki Otthonfelújítási Programban benne van a napelem, elég furcsa módon mindenféle kötöttség nélkül.

Gajda Mihály
2024. december 1. 06:05 Pénz, Világ

A tengeri útvonal, amely Amerikának is egyre fontosabb

Az Egyesült Államok olajexportjának felfutásával egyre több szállítmány használja a Panama-csatorna mellett az Afrikát megkerülő útvonalat is.

Stubnya Bence
2024. november 30. 06:02 Podcast

„A kínaiak le fogják tarolni a piacot” – mekkora a baj az európai autóiparban?

Honnan ered a magyar gazdaságot is sújtó járműipari válság, és mennyire kell tartani a kínai konkurenciától? Autópiaci szakértőket kérdeztünk a G7 Podcastban.