Minőségi problémák miatt a BMW visszavont egy kétmilliárd eurós megrendelést Európa legnagyobb akkumulátorgyártójától, a svéd Northvolttól – írta csütörtökön a német Manager Magazin.
Tágabb kontextus: a Bloomberg részletesebb cikke szerint a Northvolt kudarca jól mutatja, hogy milyen nehézkes az európai akkumulátorgyártás felfuttatása.
Felülnézet: az akkumulátoripar az év elején az egész világon kihívásokkal nézett szembe, az elektromos autók iránti kereslet gyengébb volt a várakozásoknál.
Előzmények: az Európai Unió 2017-ben indította el az európai akkumulátorszövetség (European Battery Alliance) nevű programot, amelynek keretében eleinte 20 milliárd euróval támogatta az európai akkumulátorgyártást, továbbá az állami és a magánszektor koordinálásával próbált pénzt csatornázni a szektorba.
Igen, de: egyelőre korlátozott sikereket tud csak felmutatni az európai gyártás.
Alulnézet: Magyarország a régión belül is különutas stratégiát választott azzal, hogy kifejezetten ösztönzi az ázsiai járműi- és akkumulátoripar befektetéseket az elmúlt években, és nem várja ki, hogy az európai iparpolitikai törekvések sikeresek lesznek-e.
Mit mondanak ők? “Európa számára dilemmát jelent, hogy egy teljesen új ipari értékláncot kell kialakítani, és az összes részét egyszerre kell kifejleszteni. Ráadásul ezt elég gyorsan kell megtennünk, ha az amerikai és az ázsiai szereplőkkel szemben piaci részesedést akarunk szerezni” – mondta Ilka von Dalwigk, az uniós programot felügyelő EIT InnoEnergy vezető technológiai és szakpolitikai szakértője a Bloombergnek.
Közélet
Fontos