Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2024. február 23. 15:42 Közélet

Az akkugyárak után erőmű is érkezik a Távol-Keletről

Naperőműveket telepítenének kínai cégek Magyarországon a VSquare hírlevele szerint, amelyek az akkumulátor- és elektromosautó-gyárak áramszükségletét elégítenék ki. A kínai befektetők belátták ugyanis, hogy a magyar energiaellátás nem tud kellő mennyiségű áramot biztosítani nekik, ezért maguknak kívánják megtermelni azt.

Miért fontos ez? Az akkumulátorgyárakkal szembeni érvek egyik legfontosabbika az óriási áramigény, aminek kiszolgálására kérdéses, hogy mennyiben vannak felkészülve a magyarországi erőművek. A kapcsolódó naperőművek létesítése mindenesetre már korábban is felmerült, például a CATL beruházásával kapcsolatban.

Számokban: legalább 900 milliárd forintos naperőmű-beruházásról szól a VSquare értesülése, ami tízszer akkora nagyságrend, mint a legnagyobb egybefüggő magyarországi napelempark kialakításának költsége – a tavaly átadott mezőcsáti napelempark összértéke 90 milliárd forint volt, évente 372 gigawattóra villamos energia termelésére alkalmas az erőmű.

  • Akár 15-16 terawattóra energiát is igényelhetnek majd a Magyarországon létesülő akkumulátorgyárak, amikor már teljes kapacitással működnek. A mezőcsáti beruházás értékéből és teljesítményéből kiindulva ezt csak részben fedezhetik a kínai naperőművek, igaz, a napelemek ára meredeken csökken.

Tágabb kontextus: naperőműveket létesíteni mostanra aligha lehetséges kínai szereplők nélkül, akikkel szemben az európai gyártók például már nem tudnak versenyképes árú termékeket felvonultatni. Az Európai Unió országai tavaly rekordmennyiségű napenergia-kapacitást telepítettek, a panelek és alkatrészek túlnyomó többsége Kínából érkezett.

  • Kereskedelmi korlátozások bevezetését is fontolgatja már az Európai Bizottság a kínai napelemekre vonatkozóan, de az Európában összeomló ágazat megmentésére vonatkozó elképzelések tekintetében megosztottak a politikusok. Az unió tíz éve már megpróbálta vámokkal megtörni a kínai napelem-importot, de aztán feladta az intézkedést.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkNekimegy a kínai e-autóknak az EU, pedig a napelemeknél ezzel egyszer már elbukottA dömpingár ellen a büntetővám egyszer már nem jött be, és vita van arról, hogy egyáltalán érdemes-e szembeszállni Kínával.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet akkumulátorgyár akkumulátorgyártás akkumulátoripar napenergia Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Jandó Zoltán
2025. március 31. 11:06 Közélet

Törlik az ezermilliárdos brazil kamukötvényt birtokló céget, mert nincs bankszámlája

Elrendelte a Brasil Zrt. kényszertörlési eljárásának megindítását a cégbíróság. A döntés még február végén született, de csak múlt héten tették közzé.

Vámosi Ágoston
2025. március 28. 11:29 Adat, Közélet

Megint kényszerhitelezik a nyugdíjasok a magyar államot, de nem ez a legrosszabb hír

Elismerte a kormány a korábbi inflációs terv tarthatatlanságát, de a növekedésre és a hiányra vonatkozó előrejelzések is egyre rosszabbul néznek ki.

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Fontos

Stubnya Bence
2025. március 31. 06:01 Élet, Pénz

Meglepő városokban kell keresni a leggyorsabban dráguló lakótelepi lakásokat

Az abszolút listán Pest és Debrecen kiszorította Győrt és Sopront, de a leggyorsabb áremelkedés Komlón, Várpalotán, Miskolcon és Szegeden ment végbe.

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.