Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2021. január 11. 12:36 Közélet, Vállalat

Tíz évig lehet MotoGP futam Magyarországon, évi 2-4 milliárdért

A korábbi hírekben szereplő nyolc évnél is hosszabb időre szerződne hazai MotoGP futamok szervezésére a jogtulajdonossal az ezzel megbízott állami cég. A nyári elképzelések szerint 2023-tól 2030-ig tartottak volna biztosan nagydíjat a Hajdúnánásra tervezett új pályán, egy nemrégiben kiírt közbeszerzésből azonban úgy tűnik, hogy 2032-ig szólna a megállapodás.

A pályaépítéssel, és a versennyel kapcsolatos ügyek intézésével megbízott Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. még december végén fordult a közbeszerzési hatósághoz azzal a kéréssel, hogy engedélyezzék a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás kiírását. Ebből derül ki, hogy a társaság a 2023-2032 közötti időszakra szeretné megszerezni az FIM Gyorsaságimotoros-világbajnokság, tehát a MotoGP versenyszervezési jogait.

Az indoklás szerint

a MotoGP a legrangosabb motoros versenysorozat, azonos vagy hasonló versenysorozat, amely a MotoGP-t pótolná, nem elérhető, nem létezik.

A vb jogait pedig természetesen csak attól a vállalattól lehet megvásárolni, amely birtokolja, így nem nagyon lenne értelme más típusú tendert lefolytatni. Ennek megfelelően a közbeszerzési hatóság meg is adta az engedélyt a tárgyalásos eljárásra.

Bár a jogtulajdonos nevét a kiírásban egyszer sem említik, a Dorna Sports nevű spanyol vállalatról van szó, amely még 1994 végén szerezte meg a jogokat a nemzetközi sportszövetségtől. A cég nagyjából azt a szerepet tölti be, amit a Forumla-1-ben a Bernie Ecclestone által alapított vállalatbirodalom: tulajdonképpen ők menedzselik a teljes sorozatot.

Így a Dorna szedi be azt a pénzt is, amit a promóterek fizetnek a versenyszervezés lehetőségéért. Bár az esetek nagy részében az erről szóló megállapodásokat a felek nem hozzák nyilvánosságra, nagyjából tudni lehet, hogy mennyiért tudja egy ország bevásárolni magát a versenynaptárba. Öt évvel ezelőtt egy szaklap

alkalmanként átlagosan nagyjából 9 millió dollárra, azaz jelenlegi árfolyamon 2,6 milliárd forintra becsülte a jogdíjat.

Az egyes országok között azonban elég nagy volt a szórás: az olaszok például csak 6 millió dollárt fizettek, Katar viszont kétszer ennyit.

Az akkori híreknek első ránézésre némileg ellentmond az épp ebben az évben aláírt, nyilvánosan is elérhető cseh szerződés. Aszerint ugyanis 2016-ban csak 3,6 millió euró (akkori árfolyamon nagyjából 4 millió dollár) volt a jogdíj, ami ugyan évről évre magasabb, de még tavaly is csak 4,6 millió euróra rúgott.

Ám a hasonló eseményeknél a promóteri szerződések mindig egyediek. A Formula-1 esetében például a jogdíj egy része kvázi kiváltható a szponzori és hirdetési bevételek egy részének vagy egészének átengedésével. Tehát ha egy versenyszervező lemond a névadó szponzortól származó pénzről, akkor kevesebbet fizet. Márpedig az elérhető szerződés alapján a csehek minden ilyen hirdetési jogot átengedtek a Dornának.

A 9-10 millió dolláros jogdíj egyébként például a Formula-1-hez képest nem számít soknak, azért ugyanis jelenleg nagyjából négyszer ennyit fizet Magyarország, és az összeg az eredeti megállapodás szerint évi 5 százalékkal emelkedik. Más kérdés, hogy az F1-nek jelentősebb gazdasági hatása van, igaz, ez a hatalmas összeg valószínűleg már így sem térül meg az államnak.

 

A MotoGP esetében a jogdíjnál jóval nagyobb költség lesz, hogy még a pályát is meg kell építeni a versenyszervezéshez. A Kelet-Magyarországi Versenypálya Kft. egyelőre csak a tervezésre írt ki tendert, és arra sem érkeztek még be a pályázatok, a beadási határidő ugyanis február 19-e. Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter tavaly júniusban azt mondta, hogy a beruházásra (amely a pályaépítés mellett magába foglalja a kiszolgáló létesítmények, a tréningközpont, egy konferenciaközpont és egy szálloda kivitelezését is) 65 milliárd forintot szánnak. Azóta októberben azonban újabb 800 millió forintot különítettek el a fejlesztésre.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEzúttal 12 milliárdba került a Magyar Nagydíj, és ez már tényleg sokTíz éve még ötmillió dollárral kevesebbet fizettünk az átlagos jogdíjnál, tavaly már 10 millióval többet. Ha valamikor, akkor most lehet alkudni, de ahhoz lépni kell.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Vállalat Forumla-1 hajdunánás jogdíj motogp Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.

Torontáli Zoltán
2024. november 19. 14:03 Élet, Közélet

Alig érezné meg a gazdaság, ha december 24. piros betűs ünnep lenne

Az első évben körülbelül az egy napra eső GDP 20 százaléka esne ki, utána talán annyi sem, vagyis a lépésnek csekély gazdasági következménye lenne.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

G7.hu
2024. november 19. 09:27 Élet

Szentkirályi Balázs-díjat alapít a G7

A G7 szerkesztősége, volt munkatársai díjat alapítanak a tavaly elhunyt Szentkirályi Balázs emlékére, aki a G7 2017-es alapítástól súlyos betegségéig a gazdasági portál vezérigazgatója, szerkesztője volt.

Mészáros R. Tamás
2024. november 19. 06:03 Világ

Még nagyobb amerikai függésben várja Trumpot Európa, mint nyolc éve

Trump visszatérésére a gazdasági, védelmi és pénzügyi integráció mélyítése lenne a logikus válasz, de ezt belső ellentétek akadályozzák.