Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2019. december 10. 14:17 Közélet

Közel hatvan milliárddal megtoltak Paks II-t, hitelestül kifizették az oroszokat

Jelentős tőkeemelést hajtottak végre a paksi atomerőmű bővítését felügyelő Paks II Zrt-nél. A cégbírósághoz beadott iratok szerint egy novemberi döntés nyomán az állami tulajdonos 56,6 milliárd forintot tolt a cégbe, amit kapásból el is költött a vállalat. Eddig messze ez volt a legnagyobb tőkeinjekció Paks II-nél, amely mostanáig közel 100 milliárd forintot kapott ilyen formában az államtól.

A tőkeemelést új részvények kibocsátásával hajtották végre, de úgy, hogy az állam nem a névértéken, hanem sokkal drágábban vásárolta meg a papírokat. Az eddig is kizárólagosan állami tulajdonban lévő vállalat ezer darab új, ezerforintos részvényt bocsátott ki, ezeket jegyezték le közel 57 milliárdért*technikailag a cég jegyzettőkéje így csak egymillió forinttal emelkedett, a pénz többi része a tőketartalékba került. Ez egyébként bevett gyakorlat az olyan cégeknél, ahol jelentősebb tőkebevonásra van szükség, de a tulajdonosok nem szeretnének másokat beengedni. Egy ilyen tranzakcióval sikerült például a fradi focicsapatát működtető FTC Labdarúgó Zrt-t többre értékelni, mint amennyit a Manchester United, a Real Madrid és a Barcelona együtt ér.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÍme, a világ legértékesebb sportvállalkozása, a Ferencvárosi Labdarúgó Zrt.A Fradi focicsapatát többre értékelték, mint amennyit az MU, a Real Madrid és a Barcelona együtt ér. A paksi orosz hitelt pont ki lehetne fizetni ennyi pénzből.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMásfél milliárddal még megkínálták a Fradit az európai kuparajt előttA focicsapatot működtető cégben fél éven belül másodszor emeltek tőkét, úgy, hogy a részvényeket azok névértékének százötvenezerszeresén jegyezték le.

A tőkeemelésként kapott pénz – amiről a bővítésért felelős miniszter, Süli János döntött, és a nemzeti vagyonért felelős miniszter, Bártfai-Mager Andrea engedélyezett – azonban nem volt sokáig a Paks II Zrt-nél, mostanra teljes egészében át is utalták az orosz kivitelezőnek. Sőt valójában a kapott összegnél még valamivel többet is költött a társaság. A hivatalos iratok szerint ugyanis összesen hat számlát fizettek ki a Rosatomnak*egészen pontosan a JSC ASE Engineering Company-nek közel 57,2 milliárd forint értékben.

Mindez arra utalhat, hogy a korábbi hasonló feltőkésítésekből még volt pénze a Paks II Zrt-nek. Ezt megelőzően háromszor juttatták hasonló módon forráshoz a vállalatot. Szinte pontosan két évvel ezelőtt 30,5, az idén márciusban pedig 9,8 milliárd forintot kapott a cég, míg április végén egy 170 milliós utalás érkezett.

A mostani 57 milliárdos összeg minden bizonnyal elsősorban a műszaki tervre ment el,

más nagyobb összeget felemésztő fejlesztés ugyanis nem nagyon volt még. A tervet egyébként még október elején fogadta el a magyar fél. Akkor Szijjártó Péter – amellett, hogy a lépést mérföldkőnek nevezte – csak az engedélyeket és a felvonulási terület kialakításának megkezdését tudta kiemelni, mint előrelépést. Előbbiből beszámolója szerint már több, mint háromszáz van, míg a felvonulási épületek közül három kapott építési engedélyt, és közülük a Roszatom helyi irodaházát már el is kezdték építeni.

A mostani kifizetés egyik érdekessége, hogy a leadott cégiratokban azt 80-20 arányban megbontva is szerepeltették. Ennek azért van jelentősége, mert az oroszokkal kötött megállapodás szerint az új paksi blokkok bővítését elvileg nagyrészt orosz hitelből finanszíroznánk, a költségeknek csak az egyötöde az önrész.

A mostani kifizetéssel azonban nem csak az önrészt utalta át a Roszatomnak az állami cég, hanem azt is, amit elvileg hitelbe kaptunk volna. Azaz úgy tűnik, hogy

nem, vagy inkább továbbra sem vesszük igénybe a kölcsönt.

Ez érthető, hiszen a 2014-ben kötött megállapodásban még a legkedvezőbb időszakra is 4,5 százalékos kamat szerepel, ami a későbbiekben még tovább emelkedik. Márpedig jelenleg ennél sokkal jobb feltételekkel jut forráshoz az állampapírpiacon Magyarország. Magyarul megéri kiváltani a hat éve még kedvezőnek tűnő orosz hitelt piacival.

Pedig akkor ez volt a fő érv a Roszatom mellett. A kormányzat illetékesei részéről többször elhangzott, hogy azért választották az oroszokat (és végső soron azért nem volt verseny), mert más nem tudott volna olyan pénzügyi konstrukciót a beruházás mögé tenni, mint ők.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet paks II paksi bővítés roszatom Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Fontos

Holtzer Péter
2024. november 23. 06:07 Podcast

Sokkal jobban is lehet segíteni a középiskolásokat a pályaválasztásban

Pályaorientáció alatt leginkább egyszeri ismeretátadást szoktak érteni, pedig fontos lenne a diákokat végigkísérni a 9. osztálytól érettségiig.

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.