Hírlevél feliratkozás
Wiedemann Tamás
2018. augusztus 15. 10:24 Közélet, Pénz

Több ezer olasz híd lehet hasonlóan rossz állapotban, mint a leszakadt genovai viadukt

Már 38 halálos áldozata van a tegnapi genovai katasztrófának, amelynek során leomlott az A10-es autópálya egyik hídjának 200 méteres, ipari övezet fölött átívelő szakasza.

Az 51 éves felüljárót a hatvanas években építették, és eleve gondok voltak a kivitelezés minőségével. A brit The Telegraph napilap szerint a második világháborút követő újjáépítési lázban elképesztő gyorsasággal készült el több ezer hasonló szerkezet, amelyeket a mai napig használnak.

A leszakadt viadukt tervezője, Riccardo Morandi szabadalmaztatta az előfeszített vasbeton technológiát, amellyel a kedden összeomlott hidat is építették. Ugyanezt használta az 1953-ban épült veronai arénában, és egy a genovainál sokkal hosszabb híd építése során is Venezuelában 1962-ben. Ez utóbbi két évre rá részben összeomlott, miután egy tanker hajó nekiütközött. A 8,7 kilométer hosszú venezuelai hidat az 1964-es baleset után kijavították, de a fő szerkezeti részéhez nem nyúltak.

A tragédia nagy eséllyel elkerülhető lett volna.

 

A genovai Morandi-híddal kapcsolatban Antonio Brencich, a genovai egyetem tanára korábban azt mondta, hogy „tragédia vár rá”. Szerinte a Morandi-féle szabadalomnak egy hatalmas hátránya volt: erősen rozsdásodott a szerkezet. Olyannyira, hogy a tervező később már nem is használta az általa kifejlesztett technológiát.

A genovai viadukt főtartójának elemei már az átadást követően megsüllyedtek, emiatt az autópálya aszfaltján repedések keletkeztek. Az egyre öregebb építménynek közben egyre nagyobb terhelést kellett kiállnia: naponta már 25 ezer teherautó haladt át rajta.

Diego Zoppi olasz építész a lapnak azt mondta, hogy az ötvenes és hatvanas években épült összes felüljárót meg kell vizsgálni. „Ötven évvel ezelőtt korlátlan bizalom volt a megerősített betonban, azt hittük, örökkévaló, de most már tudjuk, hogy csak néhány évtizedig tart” – mondta az építész. Szerinte az akkor épített szerkezetek most értek abba a korba, amikor veszélyesek lehetnek.

Ezekből több tízezer van Olaszországban.

A szóban forgó hidakat a szakértő szerint a felújítás helyett olcsóbb lenne teljesen lebontani és a mai, modern technológiával újjáépíteni.

Nem a genovai volt az első eset, csak tavaly két tragédia is történt. Észak-Olaszországban Cuneo és Lecco városában omlott össze egy-egy híd, halálos áldozatot is követelve. A 444.hu a Politico cikkére hivatkozva azt írta, hogy a Morandi-hidat korábban rátették egy listára, amelyen az elhibázott infrastrukturális projekteket gyűjtötték. Az egyik olasz kormánypárt, az 5 Csillag Mozgalom a híd szerkezetével kapcsolatos aggályokról azt írta, hogy azok „gyerekmesék”. A baleset után az oldalt eltüntették, de itt még megtalálható.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Pénz Genova katasztrófa Morandi-híd Olaszország Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Vámosi Ágoston
2025. március 28. 11:29 Adat, Közélet

Megint kényszerhitelezik a nyugdíjasok a magyar államot, de nem ez a legrosszabb hír

Elismerte a kormány a korábbi inflációs terv tarthatatlanságát, de a növekedésre és a hiányra vonatkozó előrejelzések is egyre rosszabbul néznek ki.

Jandó Zoltán
2025. március 28. 06:09 Közélet, Vállalat

A NER legpazarlóbb lopása lehet a jegybanki alapítványok botránya

Voltak már hasonló nagyságú korrupciógyanús ügyek, de olyan valószínűleg még nem, ahol ennyire hatékonytalanul forgatták át magánkezekbe a közvagyont.

Bucsky Péter
2025. március 27. 06:08 Közélet, Vállalat

Rejtélyes közvetítőnek is csurran-cseppen az ezermilliárdos orosz-magyar olajbizniszből

A magyarországi orosz olajimport számottevő része egy olyan közvetítő cégen keresztül érkezett, amely rendre Mol-közeli ügyletekben tűnt fel.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. március 30. 06:07 Élet

Feles reggelire, cigi helyett Xanax, ebben a közegben indul kirakatháború a drogok ellen

Nem várható kedvező változás a kábítószer-ellenes felbuzdulástól, az egymilliárdos kocsmaprogramnak pedig nagyon rossz az üzenete szakemberek szerint.

Hajdu Miklós
2025. március 29. 15:04 Világ

Európában a klímavédelem nyírta ki az olcsó kisautókat, Amerikában Trump vámjai fogják

Az áremelkedés miatt jellemzően az olcsóbb és kisebb típusok tűnhetnek el az amerikai autópiacról. Ilyeneket már Európában is egyre nehezebb találni.

Bucsky Péter
2025. március 29. 06:06 Podcast

Lemarad a gazdaság a népesség növekedése mögött, ha nem csökken Afrika kizsákmányolása

A nehézségekben a rossz kormányzási gyakorlatoknál is nagyobb szerepe lehet az adóelkerülésnek és az egyoldalú kereskedelmi kapcsolatoknak.