Az Európai Unió elvárása alapján több mint kétszeresére kell növelni a Magyarországon keletkező hulladék újrafeldolgozási arányát, és ötödére csökkenteni a lerakás mértékét 2040-ig. Ezek a rendkívüli feladatok nemcsak a hulladékgazdálkodást állítják kihívás elé, hanem a begyűjtött hulladék logisztikáját is. Mivel az egyik legfontosabb uniós cél az emberi környezet tisztán tartása, kiemelt feladat a szemét és a feleslegessé vált ipari anyagok környezetkímélő fuvarozása.
Ausztriában jelentős figyelmet szentelnek a környezeti szempontoknak: a Rail Cargo Group (RCG), Európa második legnagyobb vasútlogisztikai vállalata – amelynek tagvállalata a Rail Cargo Hungaria is – jelentős beruházásokat valósít meg annak érdekében, hogy megfeleljen ennek a feladatnak. Évente több tízezer tonna hulladékot fuvaroz az ipari, valamint nagy- és kiskereskedelmi vállalatoknak a megbízása alapján.
Az osztrák hulladékgazdálkodási törvénynek megfelelően a 200 kilométernél nagyobb távolságoknál a hulladékot vasúton kell fuvarozni. Annak érdekében, hogy az igényeknek megfeleljen, az RCG 2026-ig 75 millió eurót (több mint 28 milliárd forintot) fektet be új eszközökbe, többek között konténerszállító vagonokba és speciális Mobiler konténerekbe. Ennek köszönhetően minden típusú hulladék elszállítása az osztrák hulladékgazdálkodási előírásoknak megfelelően történik.
Az ÖBB Rail Cargo Group (RCG) és a himbergi központú FCC Austria Abfall Service AG hulladékgazdálkodási vállalat évtizedek óta sikeresen együttműködik a környezettudatosság jegyében. Az RCG minden éven több tízezer tonna hulladékot fuvaroz az ipari, valamint nagy- és kiskereskedelmi vállalatoknak, magánszemélyeknek is erőforrás-gazdálkodási és lakossági szolgáltatásokat nyújtó FCC Austria számára, gyakran az ország egyik végéből a másikba.
Hazánkban az uniós előírásoknak megfelelően 2040-ig az újrafeldolgozási arányt a jelenlegi 32%-ról 65%-ra kell növelni, miközben a lerakási arányt a jelenlegi 50%-ról 10%-ra kell csökkenteni. Hulladék Magyarországon is mindenütt keletkezik, ezért gazdasági és higiéniás okokból is szükséges a fuvarozást egyszerre, akár viszonylag kisebb tételekben megoldani.
Ezt a feladatot hagyományosan teherautókkal végzik, de ennek a megoldásnak a kizárólagossága a körforgásos gazdaság követelményeinek már nem felel meg. A hulladék fuvarozására a közúti mellett a vasúti egyes kocsi fuvarozási technológia is kiválóan alkalmas, mivel már néhány vasúti kocsi vagy kocsicsoport nagy mennyiségű hulladékot képes az ország legtöbb pontjáról eljuttatni a feldolgozási központokba.
A vasútüzemi technológia lényege, hogy az állomásokon feladott egyedi kocsirakományú küldeményeket továbbító teherkocsikat egy csomóponti kiszolgáló tehervonat gyűjti össze és juttatja el a legközelebbi csomópontra, ahonnan belföldi vagy nemzetközi gyorstehervonatba rendezve folytatják az útjukat a következő csomópontig, majd a célállomásra rendszerint egy másik csomóponti kiszolgáló tehervonattal jutnak el.
Magyarországon a Rail Cargo Hungaria teljes területi lefedettséggel nyújtja ezt a környezetkímélő logisztikai megoldást, amelyet 700 magyarországi vállalat vesz igénybe.
A cikk megjelenését a Rail Cargo Hungaria támogatta.
Fizetett hirdetés
Fontos