Hírlevél feliratkozás
Forint Ferenc
2024. július 1. 09:30 Fizetett hirdetés

Környezettudatos hulladékfuvarozás – közútról vasútra

Az Európai Unió elvárása alapján több mint kétszeresére kell növelni a Magyarországon keletkező hulladék újrafeldolgozási arányát, és ötödére csökkenteni a lerakás mértékét 2040-ig. Ezek a rendkívüli feladatok nemcsak a hulladékgazdálkodást állítják kihívás elé, hanem a begyűjtött hulladék logisztikáját is. Mivel az egyik legfontosabb uniós cél az emberi környezet tisztán tartása, kiemelt feladat a szemét és a feleslegessé vált ipari anyagok környezetkímélő fuvarozása.

Ausztriában jelentős figyelmet szentelnek a környezeti szempontoknak: a Rail Cargo Group (RCG), Európa második legnagyobb vasútlogisztikai vállalata – amelynek tagvállalata a Rail Cargo Hungaria is – jelentős beruházásokat valósít meg annak érdekében, hogy megfeleljen ennek a feladatnak. Évente több tízezer tonna hulladékot fuvaroz az ipari, valamint nagy- és kiskereskedelmi vállalatoknak a megbízása alapján.

Ausztria: hulladékszállítás vasúton 

Az osztrák hulladékgazdálkodási törvénynek megfelelően a 200 kilométernél nagyobb távolságoknál a hulladékot vasúton kell fuvarozni. Annak érdekében, hogy az igényeknek megfeleljen, az RCG 2026-ig 75 millió eurót (több mint 28 milliárd forintot) fektet be új eszközökbe, többek között konténerszállító vagonokba és speciális Mobiler konténerekbe. Ennek köszönhetően minden típusú hulladék elszállítása az osztrák hulladékgazdálkodási előírásoknak megfelelően történik.

Az ÖBB Rail Cargo Group (RCG) és a himbergi központú FCC Austria Abfall Service AG hulladékgazdálkodási vállalat évtizedek óta sikeresen együttműködik a környezettudatosság jegyében. Az RCG minden éven több tízezer tonna hulladékot fuvaroz az ipari, valamint nagy- és kiskereskedelmi vállalatoknak, magánszemélyeknek is erőforrás-gazdálkodási és lakossági szolgáltatásokat nyújtó FCC Austria számára, gyakran az ország egyik végéből a másikba.

Vasúti egyes kocsi fuvarozás országos lefedettséggel

Hazánkban az uniós előírásoknak megfelelően 2040-ig az újrafeldolgozási arányt a jelenlegi 32%-ról 65%-ra kell növelni, miközben a lerakási arányt a jelenlegi 50%-ról 10%-ra kell csökkenteni. Hulladék Magyarországon is mindenütt keletkezik, ezért gazdasági és higiéniás okokból is szükséges a fuvarozást egyszerre, akár viszonylag kisebb tételekben megoldani.

Ezt a feladatot hagyományosan teherautókkal végzik, de ennek a megoldásnak a kizárólagossága a körforgásos gazdaság követelményeinek már nem felel meg. A hulladék fuvarozására a közúti mellett a vasúti egyes kocsi fuvarozási technológia is kiválóan alkalmas, mivel már néhány vasúti kocsi vagy kocsicsoport nagy mennyiségű hulladékot képes az ország legtöbb pontjáról eljuttatni a feldolgozási központokba.

A vasútüzemi technológia lényege, hogy az állomásokon feladott egyedi kocsirakományú küldeményeket továbbító teherkocsikat egy csomóponti kiszolgáló tehervonat gyűjti össze és juttatja el a legközelebbi csomópontra, ahonnan belföldi vagy nemzetközi gyorstehervonatba rendezve folytatják az útjukat a következő csomópontig, majd a célállomásra rendszerint egy másik csomóponti kiszolgáló tehervonattal jutnak el.

Magyarországon a Rail Cargo Hungaria teljes területi lefedettséggel nyújtja ezt a környezetkímélő logisztikai megoldást, amelyet 700 magyarországi vállalat vesz igénybe.

A cikk megjelenését a Rail Cargo Hungaria támogatta.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Fizetett hirdetés Olvasson tovább a kategóriában

Fizetett hirdetés

Forint Ferenc
2024. június 19. 11:31 Fizetett hirdetés

Így lépi át az elektromos autózás korlátait a Porsche Taycan

Ha a Porsche valamibe belekezd, nem csupán az elsőségre törekszik, hanem általában átlépi a műfaj korlátait. A több mint 75 éves autógyártó az elektromos autózás műfajába is így lépett be, amikor 2019-ben bemutatta a Taycant. A négyajtós sportautó számos világújdonsággal érkezett, a folyamatosan bővülő kínálat pedig egyre szélesebb közönség szívébe lopta be magát. A siker magától értetődő volt. De a Porsche nem dőlt hátra és most még jobbá tette a Taycant.

Forint Ferenc
2024. május 8. 17:05 Fizetett hirdetés

Már van megoldás a nagy méretű és nagy átmérőjű fémszerkezetek vágására

Többé nem jelent problémát a nehezen kezelhető fémprofilok precíziós vágása a gyártó vállalatok számára. A Vass Acélcsarnok Kft. legújabb csőlézer vágógépe végre megoldást kínál a nagy átmérőjű csövek, zártszelvények és profilok vágására.

Forint Ferenc
2024. február 27. 11:48 Fizetett hirdetés

Így válasszunk kabátot, ha sikkesen szeretnénk öltözködni

A méret még mindig ugyanannyira lényeg, mint a funkcionalitás.

Fontos

Gajda Mihály
2024. július 2. 15:11 Pénz, Vállalat

Már 200 milliárd dollár felett jár, és nincs még vége a felvásárlási hullámnak az amerikai olajiparban

Az amerikai tőzsdén jegyzett olajipari cégek száma öt év alatt 65-ről 41-re csökkent a felvásárlások nyomán, és valószínűleg ez még csak a kezdet.

Torontáli Zoltán
2024. július 2. 12:01 Közélet, Világ

Két grafikon arról, miért valószínű, hogy Orbán nem segítségről és pénzről tárgyal Kijevben

Magyarország abszolút értékben és lehetőségeihez mérten sem költ sokat Ukrajna segítésére, még úgy sem, ha a menekültekkel kapcsolatos költségeket is beleszámítjuk.

Bucsky Péter
2024. július 1. 15:21 Adat, Közélet

Mélypontra esett a tenderek értéke, fogyókúra várhat a NER-es építőkre

Idén már növekedésnek indult az építőipari közbeszerzések értéke, de a hazai pénzszűke és az uniós források bizonytalansága beárnyékolja az ágazat kilátásait.