Kőműves Zsófi a Cambridge Econometrics szenior elemzője. Az Ekonomi a G7 véleményrovata.
Az energiahatékonyság javítását szolgáló uniós források Magyarország számára is elérhetők: az Európai Bizottság decemberben 74,3 millió euró folyósításáról döntött a hazai energiarendszerek korszerűsítésének támogatására és további források is felhasználhatók a tagállamok saját programjai szerint a lakóházak energiafelhasználásának mérséklésére és károsanyagkibocsátásuk csökkentésére. A hazai épületállomány energetikai korszerűsítése egyúttal csökkentheti a hazai energiaszegénységet is, amelynek mértéke az uniós átlagot jelentősen meghaladja.
A rossz szigetelésű otthonok és az elavult fűtési rendszerek miatt a magyar háztartások energiafelhasználásuk jóval nagyobb részét – nagyjából 72-74 százalékát – fordítják fűtésre és hűtésre, mint az EUs országok átlaga, amely jelenleg 64 százalék körül áll, derül ki a Magyar Energiahatékonysági Intézet (MEHI) januárban megjelent tanulmányából. Ráadásul nálunk a fűtésben jóval alacsonyabb a megújuló energiaforrások aránya, az épületállomány pedig rossz állapotú és energiapazarló. Kiemelkedően magas az 1990 előtt épült családi házak aránya (a Kádár-kockák adják a lakóépületek közel harmadát), melyek fajlagos energiaigénye az új házakénak akár több mint négyszerese is lehet. Az egyetlen jó hír, hogy Magyarország EUs átlagnál rosszabb mutatói miatt a lakóépületszektorban nagyobb megtakarítás érhető el a korszerűsítéseknek köszönhetően, ahogy ezt a Cambridge Econometrics egyik legújabb, még nem publikált elemzése mutatta ki.
A magyar háztartások energiaszegénységi jellemzői (Habitat for Humanity, Magyarország, 2023)Forrás: Feldmár Nóra, Habitat for Humanity Magyarország, 2023. Az energiaszegénység indikátorai Magyarországon. Előadás a Fitfor55 és az energiaszegénység tanulmánybemutatón.
A legnagyobb megtakarítások a leginkább energiapazarló lakóépületeknél érhetők el. Ezek jellemzően alacsony jövedelmű, energiaszegény háztartások otthonai. Az energiaszegénység csapdájában élők forráshiányuk miatt nem tudnak energiahatékonyabb rendszerekbe beruházni, emiatt kénytelenek jövedelmüknek az átlaghoz képest jóval magasabb arányát energiaszámlákra költeni. Ugyanakkor magas kiadásaik miatt képtelenek megtakarítani és összegyűjteni a felújításhoz szükséges forrásokat. A legkiszolgáltatottabb rétegek esetében az önerő hiánya miatt a szabályozás és a piaci alapú, szennyezésre kivetett adók nem nyújtanak elégséges ösztönzőt az energetikai felújtásokhoz. Az energia- és karbonadók és az esetleges felújítási kötelezettségek csak tovább növelnék terheiket. Azonban, ha az új előírások kiszámítható, átgondolt támogatási struktúrával társulnak, az széles tömegek számára teremtheti meg a lehetőséget, hogy végre kiléphessenek az energiaszegénység csapdájából.
Kit tekintünk energiaszegénynek? Az energiaszegénységnek nincs egységes definíciója, mértékét több különböző jellemzővel szokták leírni. A leggyakrabban használtak a következők:
Figyelembe véve, hogy a fűtési célú energiafelhasználás az üvegházhatású gázok nagy mértékű kibocsátásával jár és jelentős megtakarítási lehetőséget hordoz magában, nem meglepő, hogy az elmúlt években az Európai Unió klímapolitikával foglalkozó stratégiáiban kiemelt helyet kaptak az épületenergetikai reformok. A már rendelkezésre álló korszerű technológiáknak köszönhetően – szigetelőanyagok és hőszivattyús fűtési rendszerek – az épületek kibocsátását más gazdasági szektorokhoz képest jóval költséghatékonyabban lehet csökkenteni. Ráadásul a felújítások rengeteg munkahelyet is teremthetnek segítve a gazdasági növekedést. 2022 áremelkedései a szociális szempontokat is előtérbe helyezték, hiszen egész Európában aggasztóan emelkedtek a fűtési költségek.
Az EU klímacéljai eléréséhez szükséges javaslatcsomag (Fitfor55), az orosz fosszilis energiaforrásoktól fennálló függés csökkentését célzó csomag (REPowerEU terv) és az épületszektort érintő stratégiák egyaránt tartalmaznak épületenergetikai elemeket és számos ponton külön figyelmet fordítanak az energiaszegénység kérdésére is. A legfontosabb javaslatok a következők:
Az uniós programok lefektetik a legfontosabb irányelveket, ám azok megvalósítása és a támogatási rendszerek részleteinek kidolgozása tagállami felelősség – tehát elsősorban az egyes országok helyi vezetőinek döntésein múlik. Az egyes programok hatékonysága a kibocsátás és az energiaszegénység együttes csökkentése terén pont ezeken a tagállami megvalósítási terveken és részleteken áll, vagy bukik. A MEHI 2023-as tanulmánya kiváló kiindulási alap az épületenergetikai javaslatok magyarországi megvalósításához és pontosan feltárja az energiaszegénység különböző rétegeit. A hazai energiaszegények összetett csoportot alkotnak, emiatt többfajta támogatási struktúrát érdemes kialakítani a jobb eredmények érdekében.
Az energiaszegénység által kisebb mértékben sújtott háztartások támogatásával nagyobb energiamegtakarítás érhető el, ám a rosszabb helyzetű háztartások esetében a felújítás sokszor az energiafogyasztás növekedésével jár. Ilyen esetekben elsősorban az alulfűtöttségi állapot szűnik meg, azaz a szakpolitika szegénységcsökkentő célja dominál a klímacélokkal szemben. Fontos azonban figyelembe venni, hogy a legszegényebbeknek sokszor alacsony fűtőértékű és magas károsanyagkibocsátású tüzelőt (hulladékot, épületbontási anyagokat) használnak fűtésre, így egy energetikai felújítás után a magasabb energiafogyasztás kisebb ÜHG- és egészséget közvetlenül károsító kibocsátással járhat, valamint csökkenhet a hazai erdők tűzifa célú kivágása.
Az EUs irányelvek hazai megvalósításának több elengedhetetlen feltétele van, melyeket a MEHI tanulmánya is kiemel. Mind a klímacélok elérése, mind pedig az energiaszegénység csökkentése hosszútávú, kormányzati ciklusokon átívelő feladat. Fontos, hogy a szakpolitikát a felelős intézmény a kulcsszereplők bevonásával dolgozza ki, hogy a közgazdászok, a szociális és civilszféra és az önkormányzatok konszenzusa alapján hosszú távon is támogatott megoldás születhessen. Elengedhetetlen, hogy a reformterveket megfelelő felkészülési idővel indítsák el, jelentsék be és nagy hangsúlyt fektessenek az érintettek tájékoztatására. Az új elvárások és támogatások kiszámítható, tervezhető és fokozatos bevezetése a legcélravezetőbb.
Magyarország 2050-re vállalta a klímasemlegességet, 2030-ig pedig a kibocsátások 40%-kal történő csökkentését az 1990-es szinthez képest. A klímacélok és a szociálpolitika összekötése, az épületenergetikai programok energiaszegénységet csökkentő hatása nagy lehetőség Magyarország számára. Lehetővé teszi, hogy a zöld szempontok ne csak a privilegizált helyzetben lévő kevesek hóbortja maradjon, hanem a társadalom széles rétegei számára is elérhető választás legyen. Egy ilyen hazai stratégia megmutatná a klímacélok irányába lassan haladó kelet európai régiónak, hogy nem minden esetben kell választani a jólét és a fenntarthatóság között.
Adat
Fontos