Hírlevél feliratkozás
Debreczeni Anna
2020. február 20. 18:15 Támogatói tartalom

Már nem csak befogad a tévénéző, vissza is szól a készítőknek

Lassan száz éves, és még mindig a magyarok kedvenc szabadidős tevékenysége a tévénézés, de már nem mindenkinek jelenti ugyanazt, mint régen. A streamingszolgáltatások elterjedése egyre nagyobb szeletet hasít ki a hagyományos tévézés tortájából, de a műsorkészítők is mindent bevetnek, hogy napi vagy heti rendszerességgel a képernyő elé szögezzék a nézőket.

Teltházas kerekasztal-beszélgetést szervezett a televíziózás jelene és jövője témájában a Magyar Telekom. A távközlési cég digitális trendeket bemutató rendezvénysorozatára, a második évadjában járó MOST Fórumra legutóbb a tévés iparág elismert szakembereit hívták meg: a kamera mögötti oldalról Hámori Barbara, aki egyebek mellett a Mi kis falunk producere, és Rajki Annamária, a Telekom tévés ágazatának vezetője érkezett, a nézői perspektívát pedig Szvetelszky Zsuzsa szociálpszichológus és Varga Attila Sixx újságíró képviselte.

Mi is számít ma tévézésnek?

Gyorsan kiderült, hogy még a megszólalók közül sem mindenki érti ugyanazt televíziózás alatt. Egyenlő-e a tévé a nagy laposképernyővel, mint puszta eszközzel, amin számos tartalmat lejátszhatunk, vagy fontos az élményfaktor: a tévéműsor kötöttsége és az egyidejűség élménye is elválaszthatatlan a tévénézés fogalmától? 

Nem kevés a napi négy óra, amivel európai összehasonlításban is átlag feletti időt töltenek a magyarok a tévé előtt – akármilyen hihetlen, ez egész évre felszorozva két hónap non-stop tévézésnek felel meg. Az Európai Műsorszolgáltatók Szövetségének adatai szerint az – internetes tartalmakat sokkal inkább fogyasztó – 15-24 éves európai fiatalok napi mindössze 1 óra 40 percet, az idősebbek napi 3 óra 35 percet töltöttek a tévé előtt átlagosan 2018-ban, és ebben az időben túlnyomórészt az aktuális műsort, nem egy korábban a tévéből felvett filmet vagy sorozatot néztek.

Az élő tévénézés, szakszóval a lineáris tévézés mellett szól, hogy

még mindig elég sok és mérvadó a szinte csak a tévén keresztül szerzett hír és infó, amit szeretnek élőben elérni az emberek

– vélte Rajki Annamária. Tipikusan ilyen az Oscar-gála, a sportközvetítések, amelyek a tokiói olimpia miatt idén még nagyobb súllyal lesznek jelen, vagy éppen a választási információk egyenes idejű követésének igénye a nézők részéről.

Ezzel együtt a tévé sokkal több, mint egy szimpla fekete doboz – vagy ma már a lapostévék miatt inkább nagyméretű képkeret –, amely a passzív szórakozást szolgálja. A tévén keresztüli internet hozzáférés és különféle alkalmazások lejátszása mellett elvárás lett a nézők részéről például a kontrollfunkció: fontossá vált a reklámok áttekerése vagy a képernyőváltás, amire jó példa a meccsnézés munkából hazafelé menet először kisképernyőn, majd otthon a nagyon.

Ezt alátámasztja a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) tavaly kiadott felmérése is, amely szerint a piac legfontosabb változása a kis képernyőn, azaz mobiltelefonon használt mobilinternethez köthető: 2018-ra 

csaknem félmillióval, 4,46 millióra nőtt a mobilnetes előfizetéssel rendelkezők száma

egy év alatt. Ez főképp annak köszönhető, hogy a szolgáltatók a legtöbb új mobilhangcsomaghoz adnak mobilinternet-adatkeretet is.

 

Az ábrából látszik, hogy az ingyenesség még mindig nagy vonzerő, így a legtöbben a YouTube-on köthetnek ki videók, esetleg filmek után kutatva. Bár a lista legalján van a streamingszoltáltatás, az adatfelvétel a 2018 októberi állapotot tükrözi. A streamingszolgáltatásoknak, főleg a 2019 októberétől magyar nyelven is elérhető Netflixnek vagy a HBO GO-nak tavaly volt nagy éve (előfizetőik száma a háromszorosára nőtt), és az idén is a növekedés folytatódását várják, így ezek a számok akár a duplájukra is nőhettek azóta.

Sixx, aki újságíróként évtizedek óta foglalkozik tévés-filmes témákkal úgy látta, a tévé inkább eszköz, egy képernyő, amin keresztül a tartalmakat fogyasztjuk. Ezzel együtt szerinte a lineáris, azaz hagyományos, műsorhoz igazodó tévézés malmára hajtja a vizet, hogy az ember nem tud választani, a hatalmas digitális túlkínálat miatt. Inkább leül a tévé elé, hogy egy, maximum két gomb lenyomása után már kezdődjön is a szórakoztatás. 

Hámori Barbara szerint pedig a tévéműsorok nyújtotta egyidejűség tudja csak igazán összehozni az embereket. Könnyű egyben ledarálni az egyes netes sorozat-évadokat, de ez azzal jár, hogy így elveszik az a közösségi élmény, amit egy-egy epizód másokkal való megbeszélése nyújthat.

Modern tábortűz

A közösség, interakciók fontosságát emelte ki Szvetelszky Zsuzsa szociálpszichológus is, szerinte a tévénézésnek ma is komoly szocializációs feladata és jelentősége van. Ezért a tábortüzet sok tudós hasonlítja a televízióhoz, mivel hasonló funkciót tölt be.

Az emberek mindig összejöttek, beszélgettek egymással a közösségekben, az általuk fontosnak tartott dolgokról, és így alakultak ki a máig ható narratívák a harc, a boldogság, vereség élményei köré épülve, hogy aztán megunhatatlan örökzöldekké váljanak.

A rengeteg influencer, vlogger és youtuber korában adja magát a kérdés, hogy a közönség formálja a tartalmat vagy inkább egy produkció alakítja a közönség ízlését? Hámori Barbara szerint ők, mint tartalomszolgáltatók ugyanúgy mesélők, mint régen a tábortűz melletti közönségek kijelölt mesemondói – csak egy teljesen újfajta nyelven. A sorozat az új nagyregény – a nagy 19. századi regényírók, például Jókai Mór regényeit is sokszor folytatásokban közölték az újságokban, amelyeket mindig nagy várakozás övezett, és ugyanolyan szenvedéllyel beszélték ki a piacon a háziasszonyok, mint például a Drága örökösök legutóbbi epizódját.

Az instant reakciók kora

Fontos különbség azonban a producer szerint, hogy míg a 100, vagy akár 10 éve is eléggé egyirányúnak számító történetmesélés, tartalomfejlesztés a digitalizációnak köszönhetően mára sokkal interaktívabbá vált. A készítők azonnali reakciókat kapnak az egyes epizódok után, vagy akár már alatta is rengetegen kommentelnek a külön erre a célra létrehozott csoportokban a közösségi médiában. Korábban a készítők csak találgatni tudtak, mit csináltak jól vagy rosszul, mivel egy egzakt szám állt csak rendelkezésükre a nézettségről. Ma már majdnem 90 százalékban meg tudják ezt mondani a visszajelzéseknek köszönhetően. Egy másik érdekes hozadéka a modern televíziózási szokásoknak, hogy a nézői visszajelzések hatnak a sorozatok történetére, például egy eredetileg abszolút mellékszereplőnek szánt karaktert is főhőssé tehetnek a nézők. A legnézettebb műsorok pedig még mindig több mint egymillió embert érnek el itthon.

 

Más beleszólási lehetőség is létezik a nézők számára, csak kevésbé terjedt még el. A legmodernebb felvételi technológia képes arra is, hogy a néző beavatkozzon a műsor folyamatába, például perspektívát váltson, vagy válasszon a felajánlott lehetőségekből, hogy merre menjen tovább a történet. Bár ez utóbbi Hámori Barbara szerint ez várhatóan nem fog széles körben elterjedni, mert egyrészt rendkívül megdrágítja a műsorkészítést, mivel sok extra történeti szálat le kell forgatni hozzá – másrészről pedig nem is feltétlen szeretnének ilyen döntéseket hozni a nézők.

Mekkora a piac?

A havi előfizetési díjakból pedig a mostaninál sokkal több pénzt nem feltétlen várhatnak a szolgáltatók. Az összeg, amit a családok, háztartások fizetni hajlandók a tévés előfizetésekért, évek óta nagyjából havi 4000 forintra állt be, és mintegy 3,5 millió háztartás fizet a tévészolgáltatásért. Az egész magyar fizetőstévé-piac mérete 144 milliárd forint volt 2018-ban, ami 5 milliárd forintos növekedés az egy évvel korábbihoz képest az NMHH adatai szerint. A torta pedig így oszlik el a szolgáltatók között:

 

 

A magyar sorozatok reneszánsza

Meg lehet érteni a vágyat, hogy ha valakinek kemény napja volt, akkor nem olyan műsort nézne szívesen, amin gondolkodni kell, hanem olyat, ami formálja a gondolatait – mondta Szvetelszky Zsuzsa, reagálva arra a jelenségre, hogy a 2000-es évek Legyen Ön is Milliomos! típusú kvízműsoraitól mára áttolódott a hangsúly a könnyedebb szórakoztatás felé. Fontos különbség még a másfél-két évtizeddel ezelőtti kínálathoz képest, hogy a 2010-es években feltámadt a sorozat műfaja és  itthon sikerült ismét behozni a közéletbe a magyar gyártású sorozatokat. A magyar piac speciális abból a szempontból Hámori Barbara szerint, hogy az itthoni nézőknek nagyon sokat számít a lokalitás: a magyar néző magyar színészekkel szeretne nézni magyarországi sorozatokat, amelyek az ő történetét mondják el – amit a nézettségi adatok is alátámasztanak.

Kitekintés a szokásbuborékból

A műsorterjesztők, mint például a Telekom feladata ebben a platform- és tartalom rengetegben, amivel ma a tévénézők szembesülnek nap mint nap az, hogy mindent biztosítson a döntéshez, a teljes elérési választékot (on-demand, applikációs, prémium szolgáltatások és egyebek) elérhetővé tegye – mondta Rajki Annamária. Szerinte a jövőben tartalom szempontjából az ajánlórendszerek lesznek majd a vízválasztók, azaz hogyan lesz a mennyiségből minőség? Viszonylag vékony mezsgyén kell járnia annak a műsorterjesztőnek, aki szeretné elérni, hogy úgy maradjon fenn a néző választási lehetősége, hogy ne fulladjon bele az opciókba, ugyanakkor nézési szokásaiba se zárják be az ajánlásokkal.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Támogatói tartalom Magyar Telekom MOST Fórum televízió Olvasson tovább a kategóriában

Támogatói tartalom

László Pál
2024. augusztus 24. 14:21 Podcast, Támogatói tartalom

Az ár- és divatérzékeny magyar vásárlók imádják a használt ruhát és az ultra fast fashiont is

Az ultra fast fashion az elmúlt években ötszörösen vagy még nagyobb mértékben nőtte túl a divatipar többi részét.

Debreczeni Anna
2024. július 24. 09:41 Támogatói tartalom

Megérkezett a bankkártyák Usain Boltja, amivel igénylés után szinte rögtön fizethetünk is

Ha valaki új kártyát igényel az Erste Banknál, akkor ezentúl nem kell megvárnia, amíg a plasztiklap elkészül, mert egy órán belül használhatja a mobilján keresztül.

László Pál
2024. május 28. 09:45 Podcast, Támogatói tartalom

A generatív MI olyan, mint az úthenger – dönteni kell, hogy elé állunk vagy felülünk rá

Minden cégnek jobb, ha inkább felül, és megpróbálja irányítani ezt a dolgot.

Fontos

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.