Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. október 31. 18:07 Közélet, Vállalat

Százmilliárdért vennének üzemanyagot, de mivel mennek majd év elején a Volán buszok?

A korábban megszokottakhoz képest némi késéssel, de szerdán végül kiírták a tendert, amelynek nyertese százmilliárd forintos nagyságrendben szállíthat üzemanyagot a hazai távolsági buszoknak. A közbeszerezés megindításának épp ideje volt, december végén ugyanis lejárnak azok a szerződések, amelyek alapján a járműveket tankolják, hosszabbítani pedig már nem lehet.

Legutóbb az évnek ebben a szakaszában már hetek óta az ajánlatokat várták, de még így sem sikerült megkötni a tervezett időpontban, január 1-jén a szerződést. Akkor végül három héttel később írták alá a megállapodásokat. Ha most is hasonló forgatókönyv alapján zajlik a közbeszerzés, akkor ezúttal ennél is több lehet a csúszás. A folyamaton láthatóan próbálnak is rövidíteni: az ajánlattételre például kevesebb időt adtak, mint a korábbi években. A hirtelen sietség azért is furcsa, mert értesüléseink szerint az előkészítés már egy hónappal ezelőtt is javában zajlott.

A távolsági buszok üzemanyag beszerzése egy ideig elég nehezen átlátható és hatékonytalan volt, nagyjából öt éve azonban a Volán társaságok már együtt vásárolják a gázolajat és a benzint az általuk üzemeltetett járművekbe. A tendert mindig a Volánbusz Zrt. hirdeti meg, de úgy, hogy a mennyiség, ami a kiírásban szerepel, az összes többi hasonló tevékenységet végző társaság igényeit is fedi. Így összesen tizenegy buszos cégnek szerzik be egyben az üzemanyagot, majd az egyes vállalatok külön szerződnek le a gigatender győztesével.

A gyakorlatban a folyamatot úgy kell elképzelni, hogy amikor közeledik az érvényes szerződés kifutása, a Volánbusz Zrt. megkeresi a partnercégeket, akik jelzik, hogy a következő évben, illetve években mennyi dízelre és benzinre lesz szükségük. Az igényeket kettébontják, az üzemanyag nagy részét ugyanis tartálykocsikban veszik, majd ezekből saját kútjaiknál töltik fel a buszokat. Emellett azonban szükségük van arra is, hogy a járművek menet közben tankolhassanak, így egy jóval kisebb mennyiségre ugyan, de közforgalmú üzemanyagkutaknál történő kiszolgálásra is leszerződnek. Az igényeket aztán a Volánbusz Zrt. kategóriánként összesíti, kiírja a tendert, aminek győztesével pedig az előre megadott mennyiségekre kötnek külön szerződést az egyes vállalatok.

 

Ennek a folyamatnak az előkészítése zajlott már szeptember végén is. Értesüléseink szerint akkor a Volánbusz Zrt. már bekérte az igényeket, és meg is kapta azoknak legalább egy részét. Azt, hogy végül a tender kiírása miért húzódott ennek ellenére mostanáig nem tudni, különösen, hogy a felkészülni volt rá idő, hiszen a legutóbbi hasonló szerződést közel három éve kötötték.

Bár eredetileg 2015-ben is az volt a terv, hogy az előző években bevett gyakorlathoz hasonlóan csak egy éves szerződést kötnek üzemanyag-szállítójukkal a buszos cégek, a tendert menet közben megváltoztatták. A módosítás pedig lehetővé tette az 1+1 éves hosszabbítást, amit ki is használtak a felek, így az akkori győztes Mol három évig szolgálhatta ki a távolsági buszokat.

Most alapból úgy írták ki a közbeszerzést, hogy a megállapodás meghosszabbítható lesz, igaz ezúttal csak egyszer 12 hónappal. Ennek ellenére egész biztosan az év egyik legnagyobb értékű állami tenderéről van szó, a Volán társaságok üzemanyagigénye ugyanis hatalmas. A mostani közbeszerzés keretében évi 184 millió liter gázolajat, és több mint 9 millió liter benzint szereznek be.

Ez pedig két évre szinte biztosan 100 milliárd forintot meghaladó költséget jelent majd a 11 cégnek.

A mostani átlagos kiskereskedelmi árak mellett a megadott mennyiség egészen pontosan 166,7 milliárd forintba kerülne.

A buszos cégek azonban természetesen jóval olcsóbban kapják az üzemanyagot a kutakon feltüntetett összegnél, hiszen az ajánlati ár a legfontosabb döntési kritérium a közbeszerzésen.

Legutóbb a Mol a nagykereskedelmi árnál a dízel literéért például fixen szűk 8 forinttal kért többet a buszos társaságoktól, ami az elmúlt három évben 4-12 forint közötti kedvezményt jelentett egy átlag autóshoz képest. 2015-ben egyébként nagyon hasonló mennyiségekre kért ajánlatot a Volánbusz Zrt., akkor a három évre áfa nélkül közel 127 milliárd forintra becsülték a közbeszerzés értékét. Most azonban a költség legnagyobb részét adó gázolaj jó 20 százalékkal drágább, mint három éve, így a kétszer 12 hónapra is kijöhet a 100 milliárdos összeg.

Elég meglepő lenne egyébként, ha a tendert nem a Mol nyerné ezúttal is, a Volánbusz elvárásainak ugyanis túl sok cég nem igazán felel meg. Annak ellenére azonban, hogy a közbeszerzés elég simának tűnik, nagyon valószínű, hogy teljes egészében nem sikerül lezárni év végére, így nem lesz szerződés január 1-jétől. A Volánbusz Zrt-nél érdeklődtünk arról, hogy számolnak-e ezzel, és ez esetben mik a terveik, ám a társaság múlt csütörtökön feltett kérdéseinkre nem válaszolt, csak a közbeszerzés kiírásának tényét erősítették meg ma.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet Vállalat Mol távolsági busz üzemanyag Volán társaságok Volánbusz Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Torontáli Zoltán
2024. november 20. 11:01 Közélet, Vállalat

Gyenge lehet a rajt az egymilliós átlagbérhez igazodó minimálbér felé

A tárgyalóasztalon jelenleg fekvő számokkal nehezen lennének elérhetők a kormány nagy tervei.

Fontos

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.

Bucsky Péter
2024. november 20. 06:03 Közélet

Addig reformálta a kormány a MÁV-ot, hogy közel került az ingyenesség

A csökkenő utasbevételek miatt már csak évi 26 milliárd forintjába kerülne az államnak, hogy mindenki ingyen vonatozhasson az országban.