Még a Nemzeti Együttműködés Rendszerében is ritka az a hihetetlen ütemű növekedés, amit Balásy Gyula reklámügynökségei produkáltak az elmúlt években. A New Land és a Lounge Design 2013-ban összesen 208 milliós árbevételt hoztak össze, tavaly azonban már a 29 milliárdot közelítette a forgalmuk. A New Land Media Kft., amely öt éve még nem is létezett, önmaga 25 milliárdos árbevételt, és 2 milliárd forintot meghaladó profitot ért el 2017-ben.
Bár az egykori ügynökségi kreatív Balásy cégei már az 2017 előtt is szépen növekedtek, az igazi áttörést az hozta meg számukra, hogy bekerültek az állam hivatalos reklámügynökségei közé. A papíron spórolási szándékkal létrehozott Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKOH), amely lényegében minden állami kommunikációs költést felügyel, 2016 vége óta csak velük vagy két másik szintén kormányközeli csoporttal szerződhet.
A választásokhoz közeledve pedig az állam nem fogta vissza magát, ha kommunikációról volt szó. A napokban írtunk óla, hogy másfél év alatt szinte a teljes, eredetileg 3 évre betervezett 75 milliárdos keretet felélték. Csak Rogán Antal minisztériuma 27 milliárdot tapsolt el a kék plakátokról ismert kormányzati kampányokra.
Ez teljes egészében Balásy cégeihez került. Csakúgy, mint a turisztikai ügynökség durván 12 milliárdos költése vagy mondjuk a Magyar Posta tavalyi kommunikációs büdzséje. A New Land – Lounge Design kettős csak 2017. január-februárjában közel 13 milliárd forintnyi megrendelést kapott az NKOH keresztül, hatszor annyit, mint a teljes 2016-os bevételük volt.
Az elmúlt másfél évben összesen 51 milliárd értékben kötött velük szerződéseket az állami szféra, ebből 38 milliárdnyit még 2017-ben. Ez több mint a teljes tavalyi árbevételük, ami úgy lehetséges, hogy a munkák egy része átcsúszott 2018-ra, így ezeket vélhetően már idén számlázták le, és az idei árbevételben jelennek majd meg. Rogánéktól a legutóbbi nagyjából 8 milliárdos megrendelést például december utolsó napjaiban kapták, ez szinte biztos, hogy teljes egészében az 2018-as évüket erősíti majd.
Ettől függetlenül a számok azért elég jól mutatják, hogy sok piaci bevétele nem lehetett a két cégnek. Ez persze nem meglepő, egy ilyen ütemben növekedő csoportnál ugyanis nem könnyű erőforrásokat rendelni a rohamosan bővülő megrendelésekhez. Ezzel állítólag Balásyéknak is meggyűlt a baja.
Mindenesetre egyelőre tartják a frontot, legalábbis erre utal, hogy a hivatalon keresztül intézett megrendelések nagy részét idén is ők nyerték el eddig. Azaz komoly visszaeséssel 2018-ban sem kell számolniuk, még úgy sem, hogy az új NKOH-s megatender kicsit visszavetette az elmúlt hetekben az állami kommunikációs költést.
Balásy egyébként nem vette ki a teljes nyereséget a cégből, amelyek azonban így is szép osztalékot fizettek. A New Land egymilliárddal, a Lounge Design 307 millióval gazdagította egyetlen tulajdonosát.
Közélet
Fontos