Az angol futballban egymást érték a sorscsapások a nyolcvanas években. A 39 ember halálát okozó Heysel-tragédia miatt csapataik nem vehettek részt a nemzetközi kupákban, Angliában rendszeresek voltak a szurkolói rendbontások, egy 1989-es nézőtéri tragédiában közel száz ember halt meg.
Egy titkos vacsora azonban mindent megváltoztatott. 1990-ben ült össze egy tévécsatorna vezetője az angol topklubok vezetőivel, hogy a kiszakadjanak az alacsonyabb osztályú csapatok által uralt rendszer béklyójából. Ezt követően jött létre az új elitliga, a Premier League, amely korábban elképzelhetetlen összegű tévés bevételekhez juttatta az angol focicsapatokat (a Britannia blog remek cikkben dolgozta fel a történetet).
A tévés jogokat megszerző Sky azóta is sugározza a meccseket – jelenleg a BT távközlési csoporttal közösen -, és az elképesztő jogdíjaknak köszönhetően a világ talán legerősebb, de mindenképpen a legnézettebb bajnoksága lett a Premier League. A Sky beszállása óriási jelentőségű volt a televízió üzleti modellje szempontjából is.
Hasonlóan forradalmi szerepe lehet annak is, hogy az Amazon csütörtökön bejelentette: 2019-től Premier League meccseket fog sugározni. A világ legnagyobb online kiskereskedelmi cége egyre fajsúlyosabb pozíciót foglal el a sportközvetítések piacán. Áprilisban nyert jogot arra, hogy a világ legértékesebb sportligája, az NFL amerikai foci meccseit közvetítse keddenként.
A mostani megállapodás is jelzi, hogy az internetes óriáscégek egyre nagyobb kihívást jelentenek a hagyományos sportcsatornáknak. A Facebook az NFL után a világ második legértékesebb bajnokságának számító amerikai baseball liga (MLB) meccseit streameli, és az indiai krikett bajnokság közvetítési jogaira is ajánlatot tett. A Twitter szintén közvetít baseball meccseket, valamint hokit is.
Az Amazon a 2019-ben induló szezontól fog Premier League meccseket közvetíteni, az első évadban 20-at. Ez két teljes játéknapot jelent, az egyik egy hétközi forduló lesz, a másik pedig egy munkaszüneti napé. Ez egyelőre eltörpül Sky mellett, amely 128 meccset ad majd le, a BT pedig 52-t.
Azt nem hozták nyilvánosságra, hogy mennyi pénzt fizet az Amazon a közvetítési jogokért. A meccseket az Amazon Prime nevű streaming szolgáltatásával lehet nézni, amely Magyarországon is elérhető. A Prime-nak világszerte több mint százmillió előfizetője van.
Tech
Fontos