Megkongatták a vészharangot az egyeskocsi-forgalom sorsa miatt a Rail4Regions (R4R) projektben résztvevő kilenc közép-európai ország – osztrák, német, lengyel, cseh, szlovák, szlovén, horvát, olasz és magyar – minisztériumainak, vasútvállalatainak, regionális fejlesztési ügynökségeinek képviselői, akik november és december folyamán Budapesten, Ljubljanában, Zsolnán és Krakkóban értékelték a program eddigi eredményeit.
A projekt során elvégzett kutatás szerint a térségben folyamatosan csökken az egyes kocsis fuvarozási mód versenyképessége. Amennyiben ez a szolgáltatás megszűnne, a Magyarországgal együtt 149 milliós népességű térségben több mint egymillió kamion zúdulna a közutakra, felbecsülhetetlen károkat okozva a környezetben, és rontaná a lakosság életminőségét is.
Az egyeskocsi-forgalom a vasúti árutovábbítás nagyon összetett, sok eszközt és munkaerőt igénylő, ezért költséges szegmense. Míg a megrakott kamion egy adott címre viszi az árut, az egyeskocsi-forgalomban az egyenként feladott teherkocsikat a feladási állomásokról a kiszolgáló állomásokra gyűjtik össze, ahonnan azokat rendezőpályaudvarokra szállítják, és a következő csomóponti állomásra továbbító szerelvényekbe sorolják. Végeredményben az áruk több szerelvényben, többszörös rendezést követően érkeznek meg rendeltetési helyükre.
Egyetlen vonat legalább 80 kamionnyi árut képes elfuvarozni a közúti károsanyag-kibocsátás mértékének töredékével. Ráadásul sok nyersanyagot tilos közúton szállítani a számos országban bevezetett korlátozások miatt. A klímacélok teljesülésének egyik meghatározó előfeltétele az egyeskocsi-forgalmak biztosítása.
Az összetett vasúttechnológia lehetővé teszi a régióban működő vállalatok számára, hogy hozzájussanak nyersanyagaikhoz és piacra juttathassák áruikat. Magyarországon 700 kis- és középvállalkozás, nemzetgazdasági szempontból fontos üzem részére az egyeskocsi-fuvarozás jelenti a fuvarozási megoldás biztonságát.
A R4R a nemzetközi feltárómunka során felhívja a figyelmet arra, hogy a forgalom fenntartásának feltételei romlanak: minden országban rendezőpályaudvarokat zárnak be, sorra felszámolják az iparvágányokat, magasak a pályahasználati díjak, és a klímacélok megvalósítását kikényszerítő intézkedések sem elég hatásosak. Spanyolországban, Lengyelországban, Dániában, Olaszországban és Görögországban már meg is szűnt ez a vasúti szolgáltatás.
A lengyel, szlovák, szlovén szakemberek a Rail Cargo Hungaria koordinálásával javaslatokat dolgoztak ki az egyeskocsi-forgalom megszűnésének megakadályozására. A fuvarozási rendszer versenyképességét összehangolt állami támogatási rendszerekkel, egyebek között a pályahasználati díjakon, a pályakapacitások előírásain, az iparvágányok fejlesztésén, az infokommunikációs eszközök alkalmazásán keresztül szükséges növelni, miközben elengedhetetlen a közúti szállítás korlátozása is. A R4R részletes javaslatait eljuttatják az EU közlekedési biztosához is.
Magyarországon 2021 óta állami támogatás segíti az egyeskocsi-forgalom fennmaradását, amely évente 6,4 milliárd forint. Összesen nyolc vasútvállalat nyújt jelenleg ilyen szolgáltatást, de országos lefedettséget csak a forgalom 70%-át végző Rail Cargo Hungaria biztosít. A támogatásra nagy az igény, az idei keretet már az év vége előtt kimerítették. A támogatás futamideje hamarosan lejár, meghosszabbítására a 2026-tól kezdődő ötéves ciklusban is szükség van.
A cikk megjelenését a Rail Cargo Hungaria támogatta.
Fizetett hirdetés
Fontos