Ha minden jól megy, kedden kiderül, kik szállnak versenybe a Class FM korábbi sávjáért, azaz az egyetlen hazai országos kereskedelmi rádiós frekvenciáért. A pályázóknak kora délutánig kell leadni a pályázati anyagokat, nagy valószínűség szerint azonban sok ilyen nem érkezik majd be. A piacon azzal számolnak, hogy legfeljebb két-három cég pályázhat, ezek közül pedig legalább egy kormányközeli lesz.
Mindez annak fényében, hogy a nyertes elvileg monopolhelyzetbe kerülhet a piacon, első ránézésre kicsit furcsa lehet. A helyzet azonban az, hogy az országos rádió ma már közel sem olyan jó befektetés, mint akár egy évvel ezelőtt, a 2010 és 2014 közötti időszakhoz pedig hasonlítani sem lehet a jövőbeli nyertes induló pozícióját.
Az előző kormányzati ciklusban ugyanis a Class FM-et működtető Advenio Zrt. igazi aranybánya volt. Az ekkor Simicska Lajos üzleti körének érdekeltségébe tartozó rádió az egyetlen konkurensnek számító, MSZP-közeli Neo FM bedöntése után, állami hirdetésekben lubickolva hatalmas profitot termelt. A cég összesített adózott eredménye 2012 és 2014 között (a Neo FM 2012 augusztusában hallgatott el végleg) megközelítette a 3,5 milliárd forintot, csak 2014-ben majdnem 1,4 milliárd volt a nyereség. Ebből pedig a tulajdonosok majdnem 2,5 milliárdot ki is vettek osztalékként.
A Simicska-Orbán összeveszést követően némileg romlott a helyzet, de az Adveniónak ezt követően sem volt oka panaszra. Még tavaly, az elhallgatás évében is 553 milliós adózott eredményt értek el, pedig 2016-ban már elég látványosan elkerülték a rádiót a jól fizető állami hirdetések. (Időközben Simicskaék megváltak a Class FM-től, másfél éve egy amerikai befektető, Michael McNutt kezébe került a rádió. A médiahatóság viszont nem hosszabbította meg az Advenio szerződését, korábbi számításunk szerint 800 millió és 1,5 milliárd forint közötti állami bevételről mondtak le csak azért, hogy ne a Class FM szóljon az egyetlen országos frekvencián.)
A mostani, a Class FM elhallgattatása után kiírt pályázat még a 2015-2016-os nyereségszámokat látva is elég vonzó lehetne. Ha egy befektetés kormányzati ellenszélben évi 100 milliókat hoz, akkor azt várnánk, hogy az arra kiírt tenderen tolonganak a befektetők.
Az ágazatban azért nem várnak ennek ellenére sem tülekedést holnap a médiahatóság székhelyén, mert a Class elhallgatása óta teljesen átalakult a piac: a konkurensek alig egy év alatt elkezdték betölteni az országos kereskedelmi rádió helyén keletkezett űrt. Hasonló lefedettségű rádióadást természetesen senki nem tud kínálni, de a rádiózásban nem is ez hozza a pénzt, hanem a reklámok. Azokat pedig országos adás nélkül is lehet országosan értékesíteni, és ezt két piaci szereplő is megtette: az Andy Vajna érdekeltségébe tartozó Rádió-1 és a részben Krskó Tibor (Csetényi Csaba gyakori üzlettársa), részben pedig a Tombor András érdekeltségébe tartozó Radio Sales House Kft.
Vajnáék a törvény biztosította kiskaput kihasználva a médiahatóság hathatós segítségével elkezdtek egy kvázi országos rádiót kiépíteni. Bár ez teljes mértékben nem sikerült nekik, néhány partnerükkel közösen a hirdetőknek már tudnak országos kampányokat kínálni. Ahogy az RSH is, amely helyi és regionális rádiókkal szerződött le a sok kicsi sokra megy elv alapján. Náluk minden vidéki rádió adja a saját műsorát, a reklámokat azonban az RSH értékesíti, így valamennyi partnerüknél ugyanazok a hirdetések szólalnak meg.
A két konkurens annyira hatékony volt, hogy most már azzal számolnak, az Advenio teljes korábbi bevételét sikerül a piacon tartani, és ezen nagyrészt ők osztozhatnak majd. Magyarul míg a Class FM tulajdonképpen monopolhelyzetből kényszerült visszavonulni, a helyére érkező cégnek egy addigra vélhetően beállt piacon kellene megküzdeni a konkurensekkel.
Mindezt úgy, hogy a most pályázóknak szinte biztosan többet kell fizetniük a sávért, mint amennyit annak idején az Advenio évente utalt a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságnak (NMHH). Utóbbi pontos összegét nem ismerjük (a felek üzleti titokként kezelték), de a társaság beszámolójában szerepel egy nagyjából évi 460 millió forintos „műsorszolgáltatói díj”. Ezzel szemben a pályázati anyagban félmilliárdos minimumot, és 830 milliós maximumot határozott meg a médiaszolgáltatási díjra az NMHH.
Ha ez még mindig nem lenne elég, a potenciális indulókat még egy elég komoly pénzügyi elvárással is megszűrik. A jövőbeli éves működési költségek egynegyedét ugyanis egy bankszámlán el kell helyezni, és ehhez elvileg a pályáztatás végéig nem is nyúlhatnak hozzá. Az Advenio korábbi számaiból kiindulva ez alsó hangon 500-600 millió forintot jelent, a magasabb hatósági díj miatt azonban a végösszeg akár ennél is több lehet. Ráadásul elég hosszú időre kellene lemondani róla, mivel a pályáztatási folyamat komolyabb jogi hercehurca nélkül is elhúzódhat jövő nyárig.
Mindezek fényében elég egyértelműnek tűnik, hogy mostanra az országos kereskedelmi rádió is azok közé a médiatermékek közé került, amelyek politikai értéke sokkal nagyobb, mint az üzleti. Vélhetően ezért gondolják sokan úgy, hogy elsősorban kormányközeli pályázókra lehet számítani. Az Advenio ugyan valószínűleg ad le ajánlatot, rajtuk kívül azonban – legalábbis a szektorban már hónapok ez a pletyka – csak politika-kompatibils induló lesz.
Utóbbira két jelölt is lehet: Andy Vajna és Mészáros Lőrinc. Sokáig mindenki azt gondolta, hogy a szektorban, és a TV2 révén a televíziós piacon is aktív Vajna lesz a befutó. Ennek azonban a kezdetektől némileg ellentmondott, hogy a hatályos jogszabályok szerint ebben az esetben a filmügyi kormánybiztosnak ki kellett volna szállnia a Rádió-1-ből. Ráadásul a Magyar Nemzet egy korábbi cikke szerint pont a TV2 miatt a Fidesz vezetésében kockázatosnak is tartottak volna egy ilyen forgatókönyvet. A kormánypártban ugyanis a korábbi tapasztalatok alapján ódzkodtak attól, hogy az egyik vezető kereskedelmi tévé és az egyetlen országos kereskedelmi rádió egy kézbe kerüljön.
Itt jött a képben Mészáros Lőrinc. A felcsúti polgármester a médiában ugyan már jó ideje aktív (közel 200 újságot adnak ki a különböző cégei), rádiója korábban nem volt. Augusztusban azonban ez is változott: családi cége, a Talentis Groupon ugyanis megvette a Balatont lefedő Part FM-et, ami egy a mostanihoz hasonló pályázaton elég sok plusz pontot hozhat.
Fotó: MTI/Beliczay László
Közélet
Fontos