Hírlevél feliratkozás
Jandó Zoltán
2018. március 13. 06:55 Közélet

Háromperces videó készülhetett 230 millióért a vizes vb-ről, de nem használták semmire

230 millió ezért a filmért? Jézus Úr Isten. Hát ez kurva jó.

Így reagált egy filmes szakember, amikor megtudta mennyiért készülhetett az a szűk 3 és fél perces videó, ami állítólag a vizes világbajnokság utókommunikációját szolgálta volna. A “kampányról” sokat elárul, hogy hosszú hónapokig próbáltuk kideríteni, konkrétan mire ment el a negyedmilliárd forint, de csak a közelmúltban sikerült megszereznünk a filmet.

A videó korábban széles körben biztos nem terjedt, több forrásunk azt mondta, sehol nem látta ezt megelőzően. Magyarul nagyon úgy tűnik, hogy az előzetes nemzetközi hírveréshez hasonlóan ez a kampány is elmaradt. A kérdés csak az, hogy ez esetben hova lett a pénz.

Az utókommunikációs filmről először tavaly augusztusban lehetett hallani. A közbeszerzési adatbázisba feltöltött dokumentumokból ekkor derült ki, hogy a vb hirdetésére már elköltött ötmilliárd forint felett újabb 230 milliós keretet nyitnak az esemény “utókommunikációjához tartozó filmgyártási feladatok ellátására”. A befutó pedig – akárcsak a korábbi hasonló feladatok esetében – a több kormánytaggal, köztük Seszták Miklóssal és Szijjártó Péterrel is jó kapcsolatot ápoló Kuna Tibor lett. Egészen pontosan az a konzorcium, amelynek az üzletember két médiaügynöksége, a Trinity és a Young and Partners is tagja.

Akkor a Magyar Nemzet a szervezőknél rákérdezett, hogy mi készül a pénzből, és a napilap azt a választ kapta, hogy egy 1 perces filmet gyártanak le a közel negyedmilliárd forintból. Az információ azért volt autentikus, mert Bp2017 Kft. nevében épp az a Trinity tartotta a kapcsolatot a sajtóval, amely a film készítésére is megbízást kapott.

Miután a lap a kapott információk alapján megírta, hogy másodpercenként 4 millió forintból készül a videó, az érintettek észbe kaptak, és helyesbítést kértek. Nem attól az újságtól, ahol a hír eredetileg lejött, hanem a 444.hu-tól, amely átvette a Magyar Nemzet cikkét. Az újságnak már azt állították, hogy 9 film készül: hat egyperces, illetve egy 10, egy 20 és egy 30 perces. Ezek az akkori közlés szerint 2017. augusztus 21-e után kerültek volna adásba.

A hirtelen megnövekedett munkát látva a vállalt dátum tartása komoly bravúr lett volna, hiszen az akkor elérhető közbeszerzési dokumentumok szerint a szerződéskötésre az augusztus 3 és 14 közötti 10 napot adták meg. Végül azonban ennél is később, csak szeptember 1-jén, tehát 11 nappal a 444-nek jelzett határidőt követően írták alá a dokumentumot.

Azóta pedig egyetlen utókommunikációra vonatkozó kérdésünkre sem válaszoltak, sem a Trinitynél, sem a szervező cégnél. Utóbbinál hiába kerestünk meg a szerződéses kapcsolattartót, a kommunikációs vezetőt, a gazdasági igazgatót és az ügyvezetőt is telefonon, és hiába küldtünk számtalanszor emailben kérdéseket, majd közérdekű adatigénylést is, semmilyen reakció nem érkezett.

Hosszú nyomozás után néhány hete azonban eljutott hozzánk az alábbi videó, amelyről a Bp2017 Kft-n belül állítólag úgy beszélnek, mint az utókommunikációs filmről. Úgy tudjuk, ebből készültek még más vágatok is, van például felirat nélküli verzió, illetve hallottunk egy hosszabb filmről is, ami egy forrásunk szerint valamelyik kormányközeli tévécsatornán az ősszel le is ment. Utóbbiról azonban azt mondták, hogy nem a Trinity készítette, a szeptember és január közötti tévéműsort pedig hiába néztük végig alaposan, az M4 összefoglalóin kívül semmilyen vizes vb-vel kapcsolatos hosszabb műsort nem találtunk.

 

Viszont még ha létezne is ez a félórás videó, a 230 millió a lapunk által megkérdezett szakértők szerint akkor is elmebeteg összeg. Ha csak erre a filmre költötték el, akkor legalább százszoros túlárazás történt.

Több filmes szakmában mozgó embert is megkérdeztünk arról, hogy mennyiért lehet elkészíteni egy ilyen filmet. Abban mindenki egyetértett, hogy a legdrágább tétel a forgatás. Ez, ha a legjobb kamerával csinálják (nem azzal csinálták), és nagyon magas operatőri díjat fizetnek, akkor napi 300-400 ezer forintba is kerülhet. Ami 30 napra számolva 9-12 millió forint (már ha persze minden nap forgattak, ami egy 3 perces videó esetben nem igazán reális).

 

A gond csak az, hogy ez a tétel nem lehetett benne a számlában, hiszen a szerződést egy hónappal a vb és 11 nappal a Masters esemény vége után írták alá. Így viszont csak a kevésbé költséges utómunka, a légi felvételek és az esetleges jogdíjak maradnak. A drónos videók napidíja félmillió forint körül van, és a lapunknak nyilatkozó szakértő szerint a fényviszonyok arra utalnak, hogy ezt le is zavarták egy nap alatt. Ha kellettek esetleg engedélyek, akkor az megtolhatta még néhány százezerrel a számlát, de erre nem biztos, hogy szükség volt. Az egymillió forint azonban erre így is nagyon túlárazott becslés.

Ahogy valószínűleg az utómunkára is. Itt ugyan volt olyan szakértő, aki azt mondta, hogy nagyjából ennyit fizetne érte, de 300-600 ezer forintos becslést is kaptunk. A jogdíjakat pedig jó eséllyel meg lehetett úszni, legalábbis a szakmabeliek szerint nem túl életszerű, hogy ezért pénzt kért volna bárki*Ha a vb-n készült képkockákért az itthoni jogokat birtokló MTVA-nak fizetnek, akkor az állam az egyik zsebéből pakolja a másikba a pénzt. Bizonyos helyzetekben a FINA is felszámolhatott volna díjat, de ez másodpercenként néhány 10 ezer forintot jelent, a teljes videóra legfeljebb 1 milliót. A zene szintén lehet jogdíjköteles, de ez is legfeljebb 100 ezres nagyságrend.. Egy forrásunk röviden úgy foglalta össze a helyzetet, hogy 

„ha ezért valaki 2 millió forintot kap, akkor a seggét a földhöz verheti örömében”.

Persze lehetne az a logikus magyarázat, hogy a film elkészítése mellett a médiaköltéseket is tartalmazta a 230 millió forint*A közbeszerzési adatbázisba feltöltött, nehezen értelmezhető értékelési táblázatban vannak is olyan elemek, amelyek arra utalnak, hogy ennek is benne kellett volna lennie a negyedmilliárdos összegben.. Ha valaminek, akkor egy eseményt lekövető külföldi kampánynak lett volna értelme. A vb tényleg jól sikerült, és ha már elköltöttünk rá több mint 100 milliárd forintot, akár építhettünk volna országimázst is vele.

Ilyen külföldi kampány viszont nem volt a világbajnokság után sem. Sőt, ez a spot még a hazai médiában sem futott (aminek egyébként nem is lett volna értelme, egy ilyen kampányt legfeljebb kormánypropagandaként lehet értékelni). Állítólag a prominens sportpolitikai vezetők számítógépén fent van, és különböző konferenciákon le is vetítik, de a használata ennyiben ki is merül.

A 230 millió az elmúlt évek legsikeresebb magyar filmjeinek költségvetéséhez képest is kimagasló összeg. Az Oscar és Golden Globe-díjas Saul fiát 450 millió forintból készítették el, és 270 ezren látták. Az Arany Medve-díjas Testről és lélekrőlt pedig 420 millió forinttal támogatta a Filmalap. Mindkét film közel két óra hosszú.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet film Trinity utókommunikáció vizes világbajnokság Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Hajdu Miklós
2024. november 22. 11:05 Közélet, Vállalat

Négy gyártól várja a gazdasági csodát a kormány, és mindannyian megérezzük, ha nem jön el

A kormány mintha túl gyors felfutással számolna az új autó- és akkumulátorgyáraknál, ami fokozza a jövő évi pénzügyi terveket övező kockázatokat.

Stubnya Bence
2024. november 21. 10:31 Adat, Közélet

Fogy a levegő a jövő évi magyar gazdasági növekedés körül

1,8 és 2,2 százalékos növekedési előrejelzés is megjelent az elmúlt egy hétben, aligha lesz így ebből uniós szinten is kiemelkedő gazdasági teljesítmény.

Jandó Zoltán
2024. november 21. 06:04 Közélet

Újabb nagy ingatlant vett a Balatonnál a csopakiakkal hadakozó kormányközeli üzletember

Egyetlen cég tett ajánlatot azon az árverésen, amelyet a nemzeti vagyonkezelő a csopaki honvédségi üdülő értékesítésére írt ki. A vevőt már ismerik a helyiek.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. november 22. 06:04 Élet, Vállalat

Rá fognak kényszerülni a kisebb boltok is, hogy visszavegyék a palackokat

Az eddigi számok arra utalnak, hogy ha továbbra sem szerződnek le a MOHU-val, akkor maguk alatt vágják a fát.

Hajdu Miklós
2024. november 21. 14:01 Vállalat

Éledezik az európai autópiac, de több ezer ember állását ez már nem menti meg

Az e-autók iránti kereslet továbbra is hanyatlik, de összességében kicsit erősödött az uniós autópiac októberben. A Volkswagennél és a Fordnál így is leépítések jönnek.

Stubnya Bence
2024. november 20. 14:03 Adat, Pénz

A Magyar Telekom akciózott akkorát, hogy levitte a teljes inflációt

Akkora áresést okozott a Telekom tévés-streaminges akciója a KSH módszertana szerint a szolgáltatásoknál, amekkorára 1992 óta nem volt példa.