Hírlevél feliratkozás
Pálos Máté
2023. augusztus 15. 14:46 Közélet

Hiába kell 30 százalékkal többet fizetni a gyorshajtásért, pár éve jóval többet értek a bírságok

Harminc százalékkal nőnek a gyorshajtásért járó pénzbírságok szeptembertől egy hétfő esti kormányrendelet alapján. A látszólag jelentős emelés azonban valójában jelentősen elmarad az inflációtól, mivel 15 éve nőttek legutóbb a bírásgok. 

Miért fontos ez? A statisztikák szerint a gyorshajtás okozza a legtöbb balesetet. A legfrissebb, 2021-es adatok alapján az EU-n belül hat ország volt, ahol többen haltak meg közúti közlekedési balesetben lakosságarányosan, mint nálunk.

 

Számokban: az eddigi 5-150 ezer forintról 6,5-200 ezer forintra emelkedik a 15 km/órásnál kisebb túllépés büntetési tétele. A 15 km/óra fölötti, jelentősebb túllépéseknél a bírságok az eddigi 30-300 ezer forintról egységesen 30 százalékkal, 39-390 ezer forintra emelkednek.

 

Igen, de: az eddigi bírságok durván elinflálódtak az elmúlt 15 évben, ugyanis a hatályban lévő 30-300 forint közötti bírságrendszer 2008 óta változatlan. Az átlagbérek viszont ez alatt több mint duplájára nőttek, az infláció pedig 76 százalékos volt 2008 és 2022 között.

  • Ha az inflációt követte volna a bírságok mértéke, a 39-390 ezerre emelt sáv 53-530 ezer forint lenne. 

Mi változik még? Májustól megszüntették a traffipaxoknál automatikusan feltételezett pár százalékos mérési hibahatárt. Korábban ez a gyakorlatban pár km/órás toleranciát jelentett a megengedett sebességhatárhoz képest, az eljárásokban pedig eleve levonták a bemért értékből. 

  • Ha tehát valaki 53 km/órával hajtott 50-es táblánál, május előtt nem volt büntethető. Ma már az. 

Tágabb kontextus: Nagy általánosságban a nyugat-európai országokban magasabbak a gyorshajtási bírságok. Finnországban és Svájcban a kiszabott bírságot a jövedelem alapján számítják ki – Finnország egyik leggazdagabb emberének ezért került 44 millió forintnál is többe az, hogy 50-es táblánál 82 km/órával haladt. Nagy-Britanniában a fizetéstől függő bírságot akkor alkalmazzák, ha a sofőr tagadja bűnösségét. 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA katasztrofális közúti közlekedési morál és az állam ignoranciája Európa egyik legveszélyesebbjévé teszi a magyar utakatA csapnivaló közlekedési morál és a kormányzati közlekedésbiztonsági politika szinte teljes hiánya is felelős a hazai utakon a balkáni és posztszovjet viszonyokért.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Közélet büntetés gyorshajtás közlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Közélet

Bucsky Péter
2024. május 14. 05:48 Adat, Közélet

Az egyházak finanszírozásában is megvan a kormányzati kétharmad

Az egyházak gazdálkodása az egyik legnehezebben átlátható terület Magyarországon, pedig túlnyomórészt adófizetői forrásokból működtetik intézményeiket.

Hajdu Miklós Stubnya Bence
2024. május 13. 05:43 Adat, Közélet

Már csak a legszegényebb románok jövedelme marad el a magyarokétól

Viszont ha az irigylésre méltó román gazdasági teljesítmény mögé nézünk, a magyarországinál nagyobb jövedelmi és regionális egyenlőtlenségeket találhatunk.

Hajdu Miklós
2024. május 10. 17:14 Közélet, Pénz

Újabb haladékot kaphatnak a lakossági hiteltörlesztők Nagy Márton szavai alapján

Valószínűtlen, hogy nem hosszabbítja meg a a kamatstop hatályát legalább az év végéig a kormány.

Fontos

Torontáli Zoltán
2024. május 14. 16:14 Vállalat

Tett a Mol egy fontos lépést, hogy ne függjön annyira a benzinkutaktól

Hároméves csúszással átadtak egy állami támogatásban is részesített fontos vegyipari üzemet, de miért volt fontos ez a beruházás a cégnek?

Torontáli Zoltán
2024. május 14. 13:24 Vállalat, Világ

Ma még nagyobb jelentőséget kaphat a BYD magyar gyára

Amerika 100 százalékra emeli a vámot a kínai elektromos autókra, az EU is drasztikus lépésre készül, de a Szegeden gyártott BYD kocsik uniósak lehetnek.

Stubnya Bence
2024. május 14. 10:52 Adat

A háború óta még többet is fogyaszt Európa abból az orosz gázból, amit most szankcionálna

Míg az orosz vezetékes gáztól a 2021-es 40 százalékról 2023-ra százalékra csökkentette függőségét az EU, az LNG importja nőtt is az elmúlt években.