Az Európai Unió újra nekifutna a tagállamok közti kereskedelmet akadályozó tényezők lebontásának, ezért az Európai Bizottság szerdán új stratégiát mutatott be az egységes piac megerősítésére. A cél a gazdasági növekedés erősítése a tagállamok közti gazdasági kapcsolatok élékítésén keresztül és a versenyképesség növelése az USA-val és Kínával szemben.
Előzmények: az EU egységes piaca 1987-ben jött létre, és habár például vámok nem korlátozzák az egyes tagállamok közti kereskedelmet, mégis számos tagállami szintű szabályozás korlátozza a gazdasági integrációt a mai napig is.
Miért fontos ez? Az Európai Unió versenyképességi problémáiról az elmúlt időszakban anélkül is sok szó volt, hogy az Egyesült Államok vámokat vetett volna ki az uniós exportra, de a kereskedelmi háború eszkalációja még aktuálisabbá teszi a témát.
Alulnézet: a stratégia alapján az egyik fő irány a termékek csomagolásán lévő címkézés egységesítése, jelenleg ugyanis nagyon sok pluszköltséget okoz az EU-ban működő cégeknek, hogy az egyes tagállamokban különböző címkézési szabályoknak kell megfelelni, írta a Politico.
Igen, de: a pénzügyi szektort, tehát a bankokat és a biztosítókat nem érinti a stratégia, pedig ez az iparág nagyon kevéssé integrált az Európai Unión belül. Ezt az EU egy másik projekttel – a befektetési és megtakarítási unióról szóló tervvel – mozdítaná elő.
Mi várható? Bármilyen, a belső piac egységesítésére vonatkozó uniós törekvés a tagállamok ellenállásán áll vagy bukik. A Bizottság javaslata szerint ezért minden elnöki vagy miniszterelnöki hivatalban kéne hogy legyen valaki, akinek kifejezetten az uniós piac egységesítésére vonatkozó intézkedések számonkérése lenne a feladata.
Világ
Fontos