Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2023. január 27. 11:11 Világ

Jövőre indul a szigorítás Lengyelországban, kitiltják a fővárosból a régi autókat

2024 júliusától nem hajthatnak be a 18 évesnél idősebb dízelmotoros és a 27 évet meghaladó korú benzines autók Varsó városközpontjába. A tiltás a rákövetkező nyolc évben fokozatosan szigorodik, 2032-re a dízelautók korhatára 11 évre, a benzineseké 17 évre csökken, tehát most fiatalnak számító gázolajos autók is kiszorulnak majd a lengyel fővárosból.

A városvezetés számításai szerint a szabályozás révén 80 százalékkal kevesebb nitrogén-oxid és 69 százalékkal kevesebb szálló por kerülhet a levegőbe 8-9 év múlva. A tiltás valószínűleg nem lesz a közvélemény ellenére, a varsóiak döntő többsége vár el a légszennyezés csökkenését célzó lépéseket a hatóságoktól, és háromnegyedük a korlátozott forgalmú zónák bevezetését is támogatja – mindez aligha meglepő annak tudatában, hogy az unió egyik legrosszabb levegőjű országáról van szó.

A zónahatárok még viták és lakossági egyeztetések tárgyát képezik, amelyekre a következő három hónapban kerül sor. A Polish Smog Alert nevű, a levegőminőség javulásáért küzdő civil szervezet állásfoglalása szerint túl szűk a korlátozással érintett terület a mostani terveken, így az autósok könnyen kijátszhatják a tiltást, aminek bevezetése a legkevesebb, amit a városvezetés megtehet.

Noha a kelet-közép-európai térségben nem sűrűn hallani hasonló forgalomkorlátozásról, Lengyelországban nem példa nélküli Varsó törekvése. Krakkóban novemberben jelentették be a legöregebb gépkocsik kizárását a városból, a harmadik legnagyobb városnak számító Wrocław önkormányzata pedig idén tavasszal veszi napirendre a kérdést. A súlyos légszennyezettséget azonban elsősorban a szénnel és fával fűtött háztartások okozzák – Krakkó és Varsó már e tüzelőanyagok használatára vonatkozó tiltásokról is döntött, a kormány továbbá a fűtési rendszerek modernizálását célzó támogatásokkal igyekszik javítani a helyzeten.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autó korlátozás légszennyezettség tiltás Varsó Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Schaffhauser Tibor
2024. április 1. 04:36 Világ

Villantania kell valamit az EU-nak, mielőtt más országokat is rávenne az erősebb klímavédelemre

Egyre fontosabb a zöld diplomácia szerepe, de elegendők lesznek-e az EU által tervezett intézkedések a globális klímavédelmi törekvések felfuttatására?

Fontos

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.