Hírlevél feliratkozás
Kolozsi Ádám
2023. január 24. 08:36 Világ

A sebességkorlátozás körül megy a klímaharc, a lelkészek önként vállalták, hogy százra lassítanak

Míg az amerikai jobboldal a gáztűzhelyek megvédéséből építi újabban az identitását, Németországban az atomenergia és a szén mellett az autópályákon való száguldozás mint ősi alapjog tölt be hasonló szerepet a közéleti frontokon. A sztrádák többségén Németországban hagyományosan nincs hivatalos sebességkorlátozás, amin főleg a Zöldek szeretnének minél gyorsabban változtatni.

A vitának az Ukrajna elleni orosz invázió és a kibontakozó energiaválság adott az elmúlt egy évben új lendületet. A téma megosztja a Scholz által vezetett koalíciót is. Míg a zöldeknek az autózás megregulázása kardinális kérdés, a jobboldali liberális FDP számára ugyanúgy szimbolikus politizálásról van szó, csak éppen ellentétes előjellel: ők úgy keretezik a témát, mintha a belsőégésű motorok és a 200 km/h feletti sebesség megkérdőjelezése a hagyományos életmód elleni egzisztenciális támadás lenne.

Ebben az ellenzéknél is vehemensebbek, hiszen a CDU korábbi elutasító álláspontja után már hajlik a legalábbis ideiglenes kompromisszumra. Az ő retorikájuk nagyrészt arra épül, hogy a mostani különleges időkben mindenkinek el kell fogadnia, hogy megdőltek a politikai tabuk: ha ti elfogadjátok, hogy most nem lehet bezárni az atomerőműveket, mi hajlandóak vagyunk tárgyalni a sebességkorlátozásról.

Az erősen megosztó téma ugyanakkor az eddigi számítások szerint viszonylag keveset hozna. A német Szövetségi Környezetvédelmi Ügynökség (UBA) korábbi becslései szerint egy 130-as sebességkorlátozással kb. 1,5 millió tonnával lenne kevesebb az éves szén-dioxid-kibocsátás, ez pedig az ellenzők szerint elhanyagolható mennyiség: amit egy hónap alatt ezzel meg lehetne takarítani, azt a világ többi része tíz perc alatt elfogyasztja, vagyis a német sebességkorlátozás sem a benzin árát, sem a kibocsátást nem csökkentené jelentősen – hangsúlyozzák.

Az UBA azonban most frissítette a számításait, és az új módszertanon alapuló becslés (pdf) a korábban gondoltnál már három-négyszer nagyobb kibocsátáscsökkenést valószínűsít. Eszerint 120 kilométeres sebességlimittel évi 6,7 millió tonna szén-dioxid-egyenértéket lehetne megtakarítani.

A nagyobb érték a tanulmány szerint a vezetési magatartásra vonatkozó pontosabb adatokból, valamint abból származik, hogy figyelembe vették a várható útvonalmódosításokat: ha az autópálya használata kisebb időspórolással kecsegtet, többen használnák az általában rövidebb útvonalat jelentő alacsonyabb rendű utakat, szintén hozzájárulva ezzel az üzemanyagmegtakarításhoz.

A közúti közlekedés szén-dioxid-kibocsátását az új becslés szerint 4,2 százalékkal csökkentené a sebességkorlátozás. Bár ez még mindig nem úgy hangzik, mint amin végleg eldőlne a klímaválság, a VCD környezetbarát közlekedési klub szerint a sebességcsökkentés kérdése mégiscsak alapvető – vagy legalábbis könnyen megcsinálható.

Nincs még egy közlekedési intézkedés, amely ilyen mértékben járulna hozzá az éghajlatvédelemhez. Ráadásul azonnal és szinte ingyen megvalósítható

– kommentálta az UBA új tanulmányát Michael Müller-Görnert szóvivő.

Környezetvédő szervezetek a közelmúltban alkotmányos panasszal is éltek, azzal érvelve a német alkotmánybíróság előtt, hogy a sebességkorlátozás hiánya az alaptörvény klímavédelmi követelményébe ütközik. Beadványukat azonban a karlsruhei székhelyű alkotmánybíróság nem találta elég konkrétnak és megalapozottnak.

Jogi kényszer hiány így a döntés a politikai szférára maradna. Elképzelhető azonban, hogy végül az önszabályozás fog előtérbe kerülni. A felmérések szerint a német autóvezetők háromnegyede már most is 130 km/h-nál lassabban megy az autópályákon, de a vállalatok is dönthetnek úgy, hogy legalább a vállalati autókon nem engedik a száguldozást. Ebben a lelkészek járnak az élen: a németországi evangélikus egyház novemberben úgy döntött, hogy autópályán 100, országúton 80 km/h maximális sebesség betartását kéri a dolgozóitól. Ezzel főleg az üzemanyaggal szeretnének spórolni, miközben a protestáns etika 21. századi újrafogalmazásával a maguk módján a klímavédelmet is támogatni kívánják.

Világ autó klímaváltozás közlekedés németország sebességkorlátozás Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hajdu Miklós
2023. január 27. 11:11 Világ

Jövőre indul a szigorítás Lengyelországban, kitiltják a fővárosból a régi autókat

Kezdetben csak a legöregebb autókat érinti a korlátozás, de hamarosan a ma modernnek számító gépkocsik is Varsó belvárosán kívül rekedhetnek.

Avatar
2023. január 26. 15:30 Világ

Annyi kutyát vettek az járvány alatt az Egyesült Államokban, hogy az átlagbér kétszeresét lehet megkeresni kutyasétáltatásból

Forintra átszámolva tízmilliókat is kereshet az, aki az irodába visszaűzött munkavállalók otthon maradt kedvenceit sétáltatja.

Stubnya Bence
2023. január 26. 12:40 Világ

A hideg miatt hétfőn és kedden is rezsikedvezmény járt Angliában a csúcsidős áramspórolásért

Egy hidegbetörés miatt három szénerőművet is készenlétbe állítottak, de végül nem volt rájuk szükség. 3 millió fontot osztanak ki a spórolásért a résztvevőknek.

Fontos

Jandó Zoltán
2023. január 26. 17:40 Közélet

Finomhangolja a kormány a napelemes tiltást, párhuzamosan működhet a két paksi erőmű

Elképzelhető, hogy újra épülhetnek szélerőművek is Magyarországon, legalábbis a kormány napirenden tartja a témát - rövid interjú Steiner Attila energetikáért és klímapolitikáért felelős államtitkárral.

Váczi István
2023. január 26. 11:05 Támogatói tartalom, Vállalat

Vége a 30 békeévnek, alaposan átalakul a világkereskedelem

Az előttünk álló években lassabban nő majd a világgazdaságnál a nemzetközi kereskedelem, miközben jelentősen megváltoznak az áruforgalom uralkodó irányai – derül ki a Boston Consulting Group nemzetközi tanácsadó cég friss tanulmányából.

Bucsky Péter
2023. január 26. 04:34 Közélet, Pénz

Az elmaradt tanári béremelés árához mérhető veszteséget okoz a NER-cégeket is segítő jegybanki program

Bárhogy is számolunk, a növekedési kötvényprogram költsége százmilliárdos nagyságrendű. A nyertesek közt sok a kormányközeli vállalat, a veszteséget jó eséllyel az adófizetőknek kell állniuk.