Hírlevél feliratkozás
Mészáros R. Tamás
2021. december 22. 06:34 Világ

Van egy ország, ahol még most sincs infláció

Magyarországon évtizedes, az Egyesült Államokban négy évtizedes csúcson van az infláció, de még a hagyományosan az amerikai és a magyar pénzromlási ütemnél alacsonyabban mozgó eurózonában is közel öt százalékos volt a fogyasztói árak éves emelkedése 2021 végén. 

Van azonban egy ország, ahol a koronavírus-járvány okozta ellátási problémák és a világgazdaság pénzbősége sem volt képes felverni az árakat: Japánban a legutóbbi havi adat októberi, amikor a fogyasztói maginfláció mindössze 0,1 százalékos volt, míg az élelmiszer- és üzemanyagáraktól megtisztított árindex 0,7 százalékkal csökkent.

A világgazdasági hatások persze nem kerülték el Japánt. A nagykereskedelmi árak októberben 8,3, novemberben 9 százalékkal nőttek a globális nyersanyagárak emelkedése és a jen gyengesége miatt. Ez az ütem most volt a legmagasabb 1981 óta, amikor a termelői árak rögzítését elkezdték. Különösen az üzemanyagárak dobták meg a termelői inflációt, ezek jenalapon 49,3 százalékkal lőttek ki egy év alatt, bár ehhez a tavalyi év alacsony bázisa is erősen hozzájárult. Az üzemanyag- és nyersanyagárak pedig magukkal húzták az összes importtermék árváltozását mutató indexet, amely 44,3 százalékos éves emelkedést mutatott novemberben. 

Ennek ellenére a jegybank várakozásai szerint az infláció jövőre is egy százalék körül mozog majd, és 2023-ig nem fogja elérni a kétszázalékos hiánycélt.

Deflációs beidegződések

A jegybank szerint a jelenség közvetlen oka, hogy a vállalatok nagy része nem merte átterhelni az áremelkedést a fogyasztókra, és abban bíznak, hogy a költségek emelkedése átmeneti lesz. Az ország egyik nagy élelmiszerbolt-lánca, az Aeon például közölte, hogy a fogyasztók elpártolásától tartva nem fogja emelni a sajátmárkás termékeinek árát. A Muji nevű, háztartási kellékeket és ruhákat áruló lánc július és november között 190 termékének árát még csökkentette is. 

Kuroda Haruhiko jegybankelnök szerint a jelenség a jó három évtizede tartó defláció okozta beidegződések lenyomata. A szigetországban az 1990-es évek elejére súlyos befektetési és ingatlanlufi alakult ki, amely több lépcsőben kipukkadt, az ingatlanok és a részvények árainak súlyos és tartós esését hozva. A lufi kifújása és az ahhoz kötődő defláció öngerjesztő negatív gazdasági spirálhoz vezetett: a beruházások, a foglalkoztatás, a bérek és a fogyasztás is befagyott. (Bár mint tavalyi részletes cikkünkből kiderül, mára Japán már kevésbé lóg ki a nemzetközi összevetésből, mint húsz-harminc éve.) Régi érv, hogy a harminc szűk esztendő végletesen kockázatkerülővé tette a japán cégeket.

Az áremeléstől való ódzkodás a rövid távú sokkok mélyebb társadalmi hatásainak kivédéséhez előnyös, ugyanakkor hosszabb távon ez a hozzáállás akadályokat gördít a kilábalás felgyorsítása, az iparszerkezet modernizálása elé, mondta a jelenségről Kiucsi Takahide, a Nomura elemzője. Normális esetben az áremelkedés azt jelzi, hogy egy adott szektorban vagy szegmensben nő a kereslet, ami többletberuházásokat és munkaerő-igényt kellene hogy gerjesszen; Japánban azonban ez a mechanizmus nem működik, emiatt a piacok nem működnek hatékonyan. 

Ivasita Mari, a Daiwa közgazdásza szerint az áremelésektől való ódzkodás miatt a bérek sem nőnek, még a tartós munkaerőhiány sem srófolta fel a fizetéseket.

Más elemzők szerint az áremelkedések elmaradása azzal is összefügg, hogy Japánban Európától és az Egyesült Államoktól eltérően nem hozott jelentős fogyasztásnövekedést a járványügyi korlátozások őszi feloldása, dacára annak, hogy a koronavírus a hivatalos adatok szerint gyakorlatilag eltűnt Japánban. A fogyasztási boom elmaradásához vélhetően hozzájárult, hogy hiába az alacsony halálozás és magas (78 százalékos) átoltottság, felmérések szerint a koronavírus tartós magatartásváltást hozott, például a tokiói tömegközlekedési adatok alapján az emberek a korlátozások feloldása után is hamarabb térnek haza, mint a járvány előtt, ami a szolgáltatószektor bevételein is meglátszik. Ilyen helyzetben még nehezebb árakat emelni, mint egyébként.

Az alacsony inflációhoz a jegybank szerint egyszeri jelenségek is hozzájárultak, például a versenyszabályok változása miatt az utóbbi időben jelentősen csökkentek a mobiltelefon-előfizetési díjak, októberben például a statisztikai hivatal fogyasztói kosarának kommunikációs kategóriája évesítve 28 százalékos mínuszt mutatott. Ez Kuroda Haruhiko szerint önmagában 1,5 százalékponttal csökkentette a fogyasztói árindexet.

Kevesebb lett, maradhat?

Egy másik, a japán közbeszédben és a sajtóban népszerű narratíva, hogy az infláció nem az árakban, hanem a termékek kiszerelésében jelentkezik: az árak ugyan nem változnak, de főként az élelmiszeriparban az adagok csökkennek. 

Miután a fogyasztói árakkal párhuzamosan a bérek sem nőttek sokat az utóbbi három évtizedben, a japán vállalatok nem mernek árat emelni, mert attól tartanak, hogy a fogyasztók elpártolnak tőlük, ha változik a címkén szereplő szám. Ugyanakkor a növekvő költségeiket valahol kénytelenek kompenzálni, ez pedig a termékek méretében csapódik le: a 2008 utáni nyersanyagár-emelkedés és a jen 2013-2014-es árfolyamgyengülését is így próbálták kivédeni – mondta Vatanaba Cutomu, a Tokiói Egyetem közgazdászprofesszora a Reutersnek.

Egyes amatőr inflációmérők a gyorskiszolgáló éttermek adagjaitól és áraitól kezdve a Disneyland-belépőkön át a tévédíjakig próbálják adatokkal bizonyítani, hogy a pénzromlás üteme valójában erősebb, mint a hivatalos adatokból látszik. Azonban a méretcsökkenésből akadó infláció hiába népszerű a közbeszédben, a statisztikai hivatal fogyasztói kosarában ezek az állítólagos hatások egyáltalán nem látszanak.

Az ár- és adagcsökkenést a deflációs beidegződések és a gyenge bérnövekedés mellett a rossz sajtóvisszhang is nehezíti. A közelmúltban több élelmiszeripari cég ellen indult online panaszhadjárat az adagok 5-10 százalékos csökkentése miatt; a Kikkoman nevű élelmiszeripari cég is erős negatív publicitást kapott, amikor idén 4-10 százalékos áremelkedést jelentett be; ahogy az is napokig téma volt a közösségi oldalakon, hogy az egyik gyorsétterem-lánc 350-ről 400 jenre (1140 forint) emelte a marhahúsos rizstáljának árát.

Eddig vártak rá, most megijedtek tőle

Az alacsony inflációba belejátszik, hogy a kormány nem volt rest pénzt ígérni az importált áremelkedés által érintett szektoroknak, például a szállítmányozóknak vagy a halászoknak, de az acélipar és az olajfinomítók is kaptak állami támogatást, hogy az áremelkedés kevésbé érje el a fogyasztókat. 

A dolog iróniája, hogy a japán kormány és a jegybank több mint két évtizede próbálja beindítani az inflációt, de amikor az áremelkedés nagy nehezen jelentkezik, tűzzel-vassal próbálja irtani. 

Ez nem is feltétlenül jelent önellentmondást. Az Abe Sinzó miniszterelnök regnálása (2012-2020) alatti gazdaságpolitika alapvetése az volt, hogy az állami élénkítés beindítja az inflációt, ami kikényszeríti a beruházások és a bérek növekedését, utóbbi növeli a fogyasztást, ami tovább fűti majd a beruházásokat, és így tovább (erről a stratégiáról és felemás eredményeiről itt írtunk részletesen). A mostani árnövekedés ugyanakkor nem erről szól: az infláció nem a gazdaság pénzbőségéből fakad, hanem egyszeri, importált hatásokból.

A másik különbség, hogy a szeptemberben hatalomra jutott kormányfő, Kisida Fumio, bár Abe párttársa, gazdaságfilozófiailag ellentétes táborba tartozik: míg Abe a deregulációt és a liberalizációt hirdette, Kisida a vagyoni egyenlőtlenségek csökkentéséről és az állami újraelosztás növeléséről beszélt, és a szegényebb háztartások és a gyermeket nevelők anyagi támogatását ígérte. Az előzetes becslések szerint az új kormány a GDP 3,7 százalékát tervezi elkölteni az ilyen egyszeri szociális programokra.

Az inflációs várakozásokat ugyanakkor a közvetlen állami transzfereken alapuló élénkítés reménye sem dobta meg. Így hiába az importárak emelkedése, egyelőre a japán monetáris politika is laza marad, és a japán jegybank az Európai Központi Bankkal és az amerikai jegybank szerepét betöltő Federal Reserve-vel szemben csak nagyon óvatosan kezdte el visszafogni a Covid-járvány alatt még a korábbiaknál is bőkezűbbé tett eszközvásárlásait és vállalati hitelprogramját.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ defláció gazdaságélénkítés infláció Japán Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Schaffhauser Tibor
2024. április 1. 04:36 Világ

Villantania kell valamit az EU-nak, mielőtt más országokat is rávenne az erősebb klímavédelemre

Egyre fontosabb a zöld diplomácia szerepe, de elegendők lesznek-e az EU által tervezett intézkedések a globális klímavédelmi törekvések felfuttatására?

Fontos

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.