Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. július 5. 10:32 Világ

Nem kell még temetni az olcsó repülőjegyeket

Az egyre erőteljesebb klímavédelmi törekvések közepette már-már hihetetlenül hangzik, de (ahogy korábban részletesen megírtuk) jelenleg is az a helyzet, hogy az EU-n belüli nemzetközi légi közlekedés esetén nem kell áfát fizetniük a légitársaságoknak a kerozin után. A szektort támogató további kedvező adószabályok mellett ez is hozzájárult az ágazat fejlődéséhez, ami a turizmuson keresztül jelentős gazdasági növekedést generált, ám egyre jelentősebb üvegházgáz-kibocsátás mellett.

Az Európai Bizottság Reuters által megszerzett munkaanyaga szerint a kerozin adómentessége pár éven belül megszűnhet, ám nagyon nem sietik el a változtatást. A javaslat szerint uniós szinten meghatároznák a kerozinra kivetendő adó minimumát – ahogyan például a cigarettánál is teszik – 2023-tól kezdve, akkor még csak jelképes 0 százalékos kulccsal, majd tíz év alatt érné el a végleges értéket. Az azonban nem derül ki a dokumentumból, hogy ez mennyi lenne. Mindez mutatja, hogy mennyire kényes kérdésről van szó, a javaslat kidolgozói valószínűleg leginkább a turizmusfüggő déli tagállamok részéről számíthatnak ellenállásra.

Az alternatív, fenntartható forrásból származó repülőgép-üzemanyagok – mint a zöld hidrogén és a bioüzemanyagok – továbbra is adómentességet élveznek majd, hogy bátorítsák ezek elterjedését. Ezek jelenleg részben technológiai problémák, részben az áruk miatt csak marginális szerepet játszanak, a légi üzemanyagok európai piacán az egy százalékot sem éri el a részesedésük.

Emellett továbbra is mentességet élvezhetnek majd a kerozinadó alól a sétarepüléshez hasonló tevékenységek, a vállalatok által használt gépek, továbbá a teherszállítás. Ezek minden bizonnyal további vitákra adnak majd okot, de a javaslat természetesen más okokból is változhat még. Az Európai Bizottság hivatalosan a jövő hét közepén hozza majd nyilvánosságra a dokumentumot az energiaszektort érintő adózási csomag részeként.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkJúliusban elindulhat a kormány új rezsiharca BrüsszelbenAz uniós klímavédelem egyik legkomolyabb reformjának vitája kezdődik hamarosan. De milyen hatással lesz ez az országra? Bart Istvánnal és Muth Dániellel beszéltük át az e heti G7 Podcastban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA környezetszennyező repülést elfelejti az állam adóztatniEgy szinte észrevétlen adóval milliárdokhoz juthatna a magyar költségvetés is, ráadásul a hatása is jó lenne. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy áfa- és jövedéki adómentes a kerozin.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ áfa kerozin klímaváltozás klímavédelem légi közlekedés üvegház Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Schaffhauser Tibor
2024. április 1. 04:36 Világ

Villantania kell valamit az EU-nak, mielőtt más országokat is rávenne az erősebb klímavédelemre

Egyre fontosabb a zöld diplomácia szerepe, de elegendők lesznek-e az EU által tervezett intézkedések a globális klímavédelmi törekvések felfuttatására?

Fontos

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.