Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. július 5. 10:32 Világ

Nem kell még temetni az olcsó repülőjegyeket

Az egyre erőteljesebb klímavédelmi törekvések közepette már-már hihetetlenül hangzik, de (ahogy korábban részletesen megírtuk) jelenleg is az a helyzet, hogy az EU-n belüli nemzetközi légi közlekedés esetén nem kell áfát fizetniük a légitársaságoknak a kerozin után. A szektort támogató további kedvező adószabályok mellett ez is hozzájárult az ágazat fejlődéséhez, ami a turizmuson keresztül jelentős gazdasági növekedést generált, ám egyre jelentősebb üvegházgáz-kibocsátás mellett.

Az Európai Bizottság Reuters által megszerzett munkaanyaga szerint a kerozin adómentessége pár éven belül megszűnhet, ám nagyon nem sietik el a változtatást. A javaslat szerint uniós szinten meghatároznák a kerozinra kivetendő adó minimumát – ahogyan például a cigarettánál is teszik – 2023-tól kezdve, akkor még csak jelképes 0 százalékos kulccsal, majd tíz év alatt érné el a végleges értéket. Az azonban nem derül ki a dokumentumból, hogy ez mennyi lenne. Mindez mutatja, hogy mennyire kényes kérdésről van szó, a javaslat kidolgozói valószínűleg leginkább a turizmusfüggő déli tagállamok részéről számíthatnak ellenállásra.

Az alternatív, fenntartható forrásból származó repülőgép-üzemanyagok – mint a zöld hidrogén és a bioüzemanyagok – továbbra is adómentességet élveznek majd, hogy bátorítsák ezek elterjedését. Ezek jelenleg részben technológiai problémák, részben az áruk miatt csak marginális szerepet játszanak, a légi üzemanyagok európai piacán az egy százalékot sem éri el a részesedésük.

Emellett továbbra is mentességet élvezhetnek majd a kerozinadó alól a sétarepüléshez hasonló tevékenységek, a vállalatok által használt gépek, továbbá a teherszállítás. Ezek minden bizonnyal további vitákra adnak majd okot, de a javaslat természetesen más okokból is változhat még. Az Európai Bizottság hivatalosan a jövő hét közepén hozza majd nyilvánosságra a dokumentumot az energiaszektort érintő adózási csomag részeként.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkJúliusban elindulhat a kormány új rezsiharca BrüsszelbenAz uniós klímavédelem egyik legkomolyabb reformjának vitája kezdődik hamarosan. De milyen hatással lesz ez az országra? Bart Istvánnal és Muth Dániellel beszéltük át az e heti G7 Podcastban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA környezetszennyező repülést elfelejti az állam adóztatniEgy szinte észrevétlen adóval milliárdokhoz juthatna a magyar költségvetés is, ráadásul a hatása is jó lenne. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy áfa- és jövedéki adómentes a kerozin.

Világ áfa kerozin klímaváltozás klímavédelem légi közlekedés üvegház Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Avatar
2021. július 29. 08:57 Világ

A csehek negyedének nincs egy hónapra elegendő megtakarítása sem

Hozzánk hasonlóan megtakarítási problémákkal küszködik a cseh háztartások jelentős része, hiába magasabbak a megtakarítási ráták.

Avatar
2021. július 28. 16:11 Világ

Most már az EU is azt mondja, hogy a klímaválságra nincs csodaszer, alkalmazkodnunk kell

Az unió nemrég elfogadott adaptációs stratégiája ambiciózus, de kérdés, hogy elég ambiciózus-e? A Green Policy Center elemzése erre keresi a választ.

Fontos

Torontáli Zoltán
2021. július 29. 16:15 Élet

Száz év és egy nap kellett ahhoz, hogy a világ egyik legfontosabb gyógyszerének piacán árverseny induljon

Melyik inzulint kéri, a drágábbat vagy az olcsóbbat? - ezt a kérdést eddig nem tehette fel a patikus, de most már nem kizárt, hogy egyszer ilyen is lesz.

Hajdu Miklós Kasnyik Márton
2021. július 29. 05:19 Közélet

A melegellenes retorikával akár új szavazókat is próbálhat szerezni magának a Fidesz

A magyar szavazók 15 százaléka nem fideszes, de ellenzi a melegek jogegyenlőségét. Ők és a hezitáló fideszesek lehetnek az LMBTQ-ellenes fordulat precíziós célpontjai.

Hajdu Miklós
2021. július 28. 06:06 Vállalat

Nagyon erős következő évvel pattanna vissza a Budapest Park, miután megtizedelte a járvány

Annyi külföldi koncertet kellett elhalasztani, hogy ha ezt mind bepótolják, akkor rendkívül erős szezon jöhet össze.