Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2021. április 22. 12:34 Világ

Csigalassan indul a rövid távú repülés vonatra állítása Európában

Csaknem egy évvel ezelőtt a járvány első hulláma miatt nehéz helyzetbe került Air France-KLM 7 milliárd eurós mentőöv-hitelkeretet kapott a francia államtól, de a megállapodásnak volt egy zöld kitétele is. Akkor az volt a terv, hogy megszüntetik, vagyis inkább betiltják azokat a belföldi járatokat, amelyek két olyan város között mennek, ahol 4 óránál rövidebb a vonat menetideje.

A terv egyrészt felpuhult, mert 4 óráról 2,5 órára csökkent a vonatok menetidejére vonatkozó kitétel, ráadásul a hosszú távú járatokhoz felhordó járatokra nem is vonatkozik, másrészt gazdasági szempontból megvan az a furcsasága, hogy az állami hitelkeretet egy cég kapta meg, a belföldi repülést a rövid távokon viszont minden légitársaság, így például a fapadosok számára is betiltották.

Mindezek ellenére azonban a francia lépés azért fontos, mert talán még sosem volt példa arra, hogy egy fejlett ipari országban légi járatokat jogilag ellehetetlenítsenek környezetvédelmi megfontolásokra hivatkozva. Az irány pedig azért is egyértelmű, mert a hivatkozás alapja a vonatos elérés: a forgalmat a vasútra szeretnék terelni.

A tiltás gyakorlati jelentősége egyelőre finoman szólva sem túl jelentős. Ahogy a The Guardian írta, igazából három belföldi járat szűnik meg Párizsból (Lyon, Bordeaux és Nantes felé), míg a 4 órás szabályba beleesett volna Nizza, Marseille és Toulouse is. Utóbbiak sokkal nagyobb forgalmat bonyolítanak le. Természetesen megmarad a (nem belföldi) Párizs-London járatindítás lehetősége is, pedig a két város között 2 óra 17 perc alatt teszi meg a távot a vonat.

Ha ehhez hozzávesszük, hogy az AirFrance-nak a belföldi hálózat fenntartása évi 200 millió euró veszteséget hozott a járvány előtt, az a vicc jut eszünkbe, amikor a boltosnak azt tanácsolják, ha keresni akar, ne nyisson ki.

Ám bármennyire is kis lépést tettek a franciák, az angolok még ennyit sem mentek előre ebben a kérdésben. London és Manchester között a járvány előtti időkben például évi több mint 500 ezer repülőjegyet adtak el, miközben a két város központja között körülbelül két óra a gyorsvonatok átlagos menetideje, és egyelőre nem hallani arról, hogy bármilyen korlátozást terveznének a levegőben.

A németek pedig szokás szerint sokkal komplexebben közelítik meg ezt az egyszerűnek tűnő témát. A napokban tették közzé azt a tervet, hogy a belföldi légi járatok utasainak 20 százalékát szeretnék vasútra terelni, de nem jogszabályokkal, hanem a vasút fejlesztésével, vagyis annak vonzóbbá tételével.

Ahogy a Railjournal írja, Németországban 2019-ben 23 millió belföldi légi utazásra adtak el jegyet, ebből 8 millió a hosszú távú járatokra való felhordás volt, tehát ha az utasok 20 százalékát leszoktatják a rövid távú repülésről, akkor is jelentős marad a belföldi légi forgalom.

Az osztrák AUA a francia modellhez hasonlóan zöld vállalásokért kapott tavaly állami segítséget, a Bécs-Salzburg repülőjárat úgy szűnt meg, hogy a légitársaság jegyértékesítési lehetőséget kap a két város közötti vonatokra, mindenesetre az osztrák belföldi repülés valóban megszűnőben van.

Ausztriában az éjszakai vonatok kínálatának bővítésével szeretnék a nemzetközi járatokról is vasútra terelni a tömegeket, ebből a szempontból az osztrákokhoz a svédek hasonlíthatók, akik a flygskam, azaz a repülést környezetvédelmi okokból egyfajta szégyennek tartó hozzáállás miatt szintén hosszabb távú éjszakai vonatokat terveznek, elsősorban Németország felé.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAmiben a MÁV oktatja Európát: az éjszakai vonatokban Magyarország messze a nyugatiak előtt járBéccsel holtversenyben Budapest az EU éjszakai vonat fővárosa, de hamarosan akár az osztrákokat is előzhetjük a MÁV tervei szerint.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ belföldi repülés éjszakai vonat flygskam Franciaország repülés üvegház vonat Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Schaffhauser Tibor
2024. április 1. 04:36 Világ

Villantania kell valamit az EU-nak, mielőtt más országokat is rávenne az erősebb klímavédelemre

Egyre fontosabb a zöld diplomácia szerepe, de elegendők lesznek-e az EU által tervezett intézkedések a globális klímavédelmi törekvések felfuttatására?

Fontos

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.