Hírlevél feliratkozás
Virovácz Péter
2021. április 20. 15:54 Világ

A nagy zavarok ellenére sem éri meg Ázsiából visszahozni a termelést

(A szerző az ING szenior közgazdásza. A Zéróosztó a G7 elemzői szeglete.)

Év eleje óta szinte másról sem szólnak az ipari hírek, hogy mely területeken mekkora problémát okoz a termelési láncok különböző okokból történő megszakadása. Félvezető és mikrochip hiány, egekbe szökő nyersanyag kereslet és most a gumihiány áll küszöbön. Mindezek közé ékelődött be (szó szerint) az Ever Given teherszállító hajó, amikor elakadt a Szuezi-csatornában. Máskor is futottak itt zátonyra hajók, de arra még nem volt példa, hogy egy ilyen méretű hajó teljes szélességében lezárja a csatornát. Szállítóhajók százai vesztegeltek napokon keresztül, vagy voltak kénytelen megkerülni Afrikát.

A helyzet mára megoldódott, a látszólagos rend helyreállt. De a már eddig is kifeszített világkereskedelmi rendszer nem lesz képes napok alatt helyrerázódni, vagyis tovább feszülő kínálat oldali problémák jöhetnek. Annak ellenére, hogy a csatorna újra hajózható, a feltorlódott szállítás még hetekig érezteti hatását a kikötők aránytalanul megnövekedett forgalmában.

Innen pedig szárazföldi szállítás következne, ahol még később, és még nagyobb fennakadásokat okozhat a szállítás. Egyik figyelmeztető jel jön a másik után. A koronavírus első hullámában láttuk, hogy mekkora gondot tud okozni a túloptimalizált termelési lánc, de már akkoriban is azt lehetett hallani, hogy egy ilyen leállás nem tudja érdemben megváltoztatni a rendszert. Vajon ez most megváltozott az utóbbi események hatására?

Az Európa és Ázsia közötti hajózási kapacitásokat már a járvány is nyomás alá helyezte. Az elmúlt egy évben átlagosan öt hajóútból négyet lemondtak ezen az útvonalon, az újraindulást követően viszont a kereslet rendkívüli megugrása jelenti az akadályt. Hiány van konténerekből és szállítóeszközökből.

Ezeknek a hatásait látjuk lecsapódni többek között az autóiparban. Globálisan nézve olyan, mintha gördülő áramszünet lenne. Valahol valaki nem kapja meg időben a szállítmányokat, és leállni kényszerül egy rövid időre. Európán belül a tengeri szállítmányozás elsősorban beruházási termékeket, félkész vagy köztes árukat érinti, valamint a tartós fogyasztási cikkek túlnyomó többsége is ezen az úton kerül be.

A beruházási termékek olyan termelési javak, mint a gépek és egyéb termeléshez szükséges eszközök, és ezek ellátási akadozása az ipar egészében (feldolgozóipar, energia- és vízellátás, építőipar) gondot jelent.

A köztes termékek hiányára a feldolgozóipari vállalatok panaszkodnak egyre nagyobb arányban, míg a tartós fogyasztási cikkek esetében főleg a bútoripar és az elektronikai ipar érintett. Nem véletlen, hogy a tartós fogyasztási cikkek ára az elmúlt időszakban tartósan és jelentősen emelkedett.

Az Ever Given esete tovább fokozta az ellátási láncokban már eddig látott problémákat. 2021-ben átlagosan hatnapos késéssel teljesültek a hajózási szállítások, ami a valaha mért legnagyobb időbeli csúszás és az Ever Given elakadása, és annak hullámai óta ez a szám tovább emelkedik. Persze az, hogy a vártnál hamarabb sikerült elhárítani az akadályt, segít mérsékelni a károkat, de károk attól még keletkeztek, és ezt a visszaesést hetekig, de akár hónapokig is megérzi majd az Ázsia és Európa közti kereskedelem.

A fentiek alapján akár logikusnak is tűnhetne, hogy most már aztán tényleg megváltozzon a világrend, hiszen egyre több és több jel mutatja, hogy a túloptimalizált, globalizált termelési láncok ilyen formában egész egyszerűen nem fenntarthatóak. Mégis azt gondolom, hogy nagy valószínűséggel nem következik be jelentős változás a termelési láncokban, és nem indul útjára a kiszervezések visszavonása. Egészen egyszerűen túl sok elsüllyedt és új költséget jelentene ez a vállalatok számára.

A globális termelővállalatok hosszú távon gondolkoznak, és ezek a járványhoz, túlkereslethez vagy blokádhoz kapcsolódó zavarok csak rövid kis epizódok. Ezeknek a hosszú távú költsége a közelében sincs annak a költségnek, amit mondjuk az ázsiai gyárak bezárása jelentene.

Ráadásul ezeknek a termelési egységeknek a beszántása egyben az ázsiai piac feladását is jelentené, hiszen kívülről termékeket bejuttatni rendkívül drága lenne. Ezzel szemben inkább megéri a zavarok okozta károk költségeit benyelni, és hosszú távon profitálni az európainál olcsóbb termelésből, illetve a tartósan és dinamikusan bővülő ázsiai eladásokból. Ez utóbbi persze csak a késztermékeket érinti, de a félkész termékeket érintő bérgyártás során az alapanyagok ázsiai beszerzése és Európába szállítása jelentene tartósan megnövekedő költséget.

Végezetül még egy indok, hogy miért nem okoz a termelési láncokban jelentős változást az Ever Given esete. A megkönnyebbülés időszaka már közel van, a tengeri fuvarozás legsúlyosabb nehézségei múlóban vannak, ahogy a légi áruszállítás ismét egyre fokozódik. Erre jó példa a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér is.

2021 első negyedévében 39 529 tonna árut kezelt a reptér, ami 19,3 százalékos éves növekedést, egyben a repülőtér történetének legerősebb negyedévét jelenti. Csak márciusban 14 904 tonna légiáru forgalmat regisztráltak, ami a legerősebb havi cargo forgalom Budapesten.

Ez is jól példázza, hogy hosszabb távon nézve ezek az ellátási és szállítási zavarok szóra sem érdemesek a globális termelési láncok szempontjából, és ezektől nem várhatjuk, hogy elvezetnek minket egy új világkereskedelmi rendszerhez. Ehhez ennél monumentálisabb változás kell, például az, hogy a klímavédelmet végre globálisan is komolyan vegyük, hiszen a nemzetközi szállítmányozás óriási ökológiai lábnyomot hagy maga után.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Ázsia ellátási lánc kereskedelem szállítás Szuezi-csatorna Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Schaffhauser Tibor
2024. április 1. 04:36 Világ

Villantania kell valamit az EU-nak, mielőtt más országokat is rávenne az erősebb klímavédelemre

Egyre fontosabb a zöld diplomácia szerepe, de elegendők lesznek-e az EU által tervezett intézkedések a globális klímavédelmi törekvések felfuttatására?

Fontos

Avatar
2024. április 16. 04:36 Közélet

Ha fegyelem van és rend, nincs több gond az oktatással?

Mintha az lenne az oktatásirányítás meggyőződése, hogy ha valahol gondok vannak, akkor nem érdemes vizsgálni az okokat, elég a szigorítás.

Ha tíz olcsó zsemle helyett nyolc drágábbat veszünk, akkor gazdasági fordulat van, csak még nem látszik

Gyenge kereskedelmi adatokkal indult az év, amely mögött szakértő szerzőink szerint három fontos tényező állhat, és a számokban talán csak az év második felében látszik majd a kilábalás.

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.