Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. április 13. 15:17 Világ

Az autóvásárlók a chiphiány legnagyobb vesztesei Amerikában

Alig akad már olyan a világ nagy autógyártói közül, amelynek nem kell megküzdenie a chiphiánnyal. Pár hónappal ezelőtt úgy tűnt, hogy az év második felében sikerül majd ledolgozni az emiatt felhalmozódó gyártási késedelmeket, mostanra ez azonban már nem az alap-, hanem a kifejezetten optimista forgatókönyvnek számít.

Nincs ez másképpen az Egyesült Államokban sem, ahol a General Motors (GM) múlt héten jelentette be, hogy leállítja vagy csökkenti a termelést abban a három gyárában, amelyet eddig nem érintett a probléma. A GM és a Ford is arról tájékoztatta befektetőit még februárban, hogy dollár milliárdos mértékben csökkenti a chiphiány az idei nyereségüket – és azóta a helyzet csak rosszabb lett.

A részvényárfolyamok alakulásán azonban ennek nem nagyon lehet felfedezni a hatását, aminek csak részben az az oka, hogy a befektetők úgy gondolják, a most el nem készülő autókat majd legyártják és eladják később. Ahogy a Wall Street Journal írja, szintén fontos, hogy az autógyártók mindent megtesznek annak érdekében, hogy a rendelkezésükre álló chipmennyiséggel nagyobb nyereségtartalmú modelleket gyártsanak. Ez az Egyesült Államokban leginkább a kisteherautókat (pickup) és a városi terepjárókat (SUV) jelenti, aminek a befektetők örülnek, a környezetvédők annál kevésbé.

Emellett figyelemre méltó a használt autó áremelkedése is, ennek márciusi 13 százalékos mértéke (év/év alapon) a leggyorsabb az utóbbi legalább négy évben. Ezen elsősorban a használtautó-kereskedők nyernek, de a folyamat kedvező a gyártóknak is: egyrészt így bátrabban árazhatnak, másrészt a lízingbe adással foglalkozó részlegeik is magasabb árakkal dolgozhatnak a lízing időszakának lejártakor.

Ezt valakinek meg kell fizetnie, aki természetesen nem más, mint az autóvásárló.

Akár azért, mert lejárt a lízingszerződése, akár azért, mert az előző saját kocsija már nem elégíti ki az igényeit, vagy esetleg eddig nem volt, de – mondjuk egy új munka miatt – már szüksége van rá. Az eredmény ugyanaz, mélyebben kell a zsebébe nyúlnia, mint az utóbbi pár évben bármikor.

Azt egyelőre nehéz lenne megítélni, hogy Magyarországon kifejezetten a chiphiánynak lesz-e ilyen hatása. Az új autók piacán az utóbbi egy-két évben nagy átalakulást okozott az új uniós kibocsátási limitek életbe lépése, emiatt eltűnt a kínálatból jó pár olcsónak számító, belső égésű motorral szerelt kisautó.

A használtautó-importot és -piacot tavaly és idén – az utazási korlátozások miatt – leginkább a járvány hullámai rángatták. Az idei első negyedében a Datahouse adatai szerint 18 százalékkal esett vissza a behozatal az egy évvel korábbihoz képest. Emellett pedig a honosítási szabályok idei szigorítása megnehezíti azoknak az idős autóknak a forgalomba helyezését, amelyek eddig az import meghatározó részét tették ki.

A Használtautó.hu online piactér adatai szerint tavaly a használt kocsik hazai átlagára 2,48 millióról 3,11 millió forintra nőtt, nem utolsósorban a forint gyengülése miatt. Az említett folyamatok pedig abba az irányba mutatnak, hogy az árak idén is nőhetnek, csökkenni legalábbis aligha fognak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKemény évek várnak azokra, akik olcsó kisautót szeretnének vásárolniLassan kihalnak a belső égésű motorral gyártott városi miniautók, az elektromos változatok pedig egyelőre jóval drágábbak.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkKözelharcot kell folytatnia a Volkswagennek, hogy autókat tudjon gyártaniBár nemrég még úgy látszott, hogy az idei első félévben megoldódik a chiphiány, most már inkább úgy tűnik, hogy a probléma egész évben megmarad.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA techszektor maga alá gyűrné, de minimum megcsapolná az autóipartAz autók kerekes számítógépek lesznek, az autós cégek pedig bérgyártókká válhatnak - már ha belemennek ebbe az előnytelen alkuba.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ autógyárak autóimport autóipar chiphiány egyesült államok general motors járvány Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Fontos

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.