Hírlevél feliratkozás
Avatar
2021. április 11. 15:45 Világ

Ha egy nőt zaklatnak a buszon, sokkal kevesebben lépnek közbe, mint ahányan eltökéltnek tartják magukat

Sajnos egyre többször hallunk itthon is arról, hogy nőket szexuálisan zaklatnak a tömegközlekedésen. Egy viselkedési közgazdaságtannal foglalkozó csapat annak járt utána egy bangladesi kutatásban, hogy hogyan lehetne változtatni az emberek viszonyán a zaklatáshoz, és ezzel növelni a külső szemlélők közbeavatkozását az áldozatok megvédésének érdekében.

Bangladesben a nők 95 százaléka él át zaklatást közlekedés közben, ami egyértelműen közbeavatkozásért kiált. A helyi közlekedési vállalat kérte meg a BIT-t (nemzetközi viselkedési kutatásokkal foglalkozó központ), hogy segítsen egy olcsó, de jó módszer kidolgozásában. Így az aktív beavatkozások növelésére egy olyan kísérletet dolgoztak ki, ahol posztereket helyeztek el a buszokon arról, hogy

mi számít szexuális zaklatásnak és hogyan tudnak biztonságosan közbeavatkozni azok, akik észlelik.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEgy Nobel-díjas ötlettel csökkenthetők a közkiadások, nálunk mégis alig használjákA viselkedési közgazdaságtan módszereit Nobel-díjjal is jutalmazták, itthon mégsem használják a gyakorlatban. Pedig bizonyítottan hatékony és olcsó megoldás.

Azért ilyen tartalmú posztereket raktak ki, mert az előzetes beszélgetések során arra jutottak a kutatók, hogy a szemtanúk közbeavatkozásának legnagyobb akadálya, hogy eleve nem biztosak abban, hogy amit látnak az már zaklatás vagy sem. Emellett félnek, hogy nekik is bajuk esik, ha közbeavatkoznak.

A poszterek hatását úgy tudták mérni, hogy megfigyelték annak az 50 busznak az utazóközönségét, amelyekre ezek felkerültek. Összesen mintegy 3 hétig tartott a kísérlet, az idő felében még nem voltak kint a plakátok, majd ugyanannyi ideig megfigyelték a járműveket úgy is, hogy már kint voltak. Közben egyrészt kérdőíves interjúkat készítettek az utasokkal miután leszálltak, másrészt aktív megfigyelők utaztak a buszokon, akik feljegyezték, hogy láttak-e zaklatást, és volt-e bárki, aki közbeavatkozott volna.

A poszterek egyértelműen hatással voltak arra, hogy az emberek hogyan vélekednek a zaklatásról. Nőtt azoknak a férfiaknak az aránya, akik szerint ez egy veszélyforrás utazás közben, és csökkent azoknak az aránya – szintén főleg a férfiak körében – akik elfogadóan nyilatkoztak a zaklatással szemben (például egyetértettek azzal, hogy bizonyos viselet kiprovokálja a zaklatást, vagy azzal, hogy ha a nő nem tesz szóvá valami, akkor az nem is zaklatás).

Mivel már a poszterek előtt is nagyon magas volt azoknak az aránya, akik azt mondták, hogy közbe avatkoznának, ha szexuális zaklatást látnának, ezért erre nem voltak hatással a poszterek.

Nagyjából 90 százaléka a megkérdezetteknek azt vallotta, hogy ő közbeavatkozna, a megfigyelések alapján azonban a valóságban mindössze az esetek egy ötödében avatkozott közbe bárki is.

Ez sajnos nem változott a plakátok hatására sem. Annak ellenére sem, hogy a plakátokon található információkat többen visszamondták az interjúkban, például jóval többen mondták, hogy szólnának a buszvezetőnek ilyen esetben, ami szerepelt a poszteren (és mielőtt ezek kikerültek szinte senki se mondta, hogy így segítene az áldozatnak). Mégis, annak ellenére, hogy többen mondták ezt, a valóságban nem csinálta meg senki sem.

Ez rávilágít arra, hogy

nagyon fontos eltérés van aközött, hogy az emberek mit szeretnének csinálni, vagy mit mondanak arról, hogy mit fognak csinálni, és a valóságban mit tesznek.

A szerzők szerint sok tanulmány abban méri a sikerét egy-egy beavatkozásnak, hogy megváltoztatja az emberek bevallott viselkedését, de ahogy ez a kísérlet is mutatja, ez nem jelenti azt, hogy valós változást értek el.

A poszterek kihelyezése után ugyan csökkent a zaklatások száma a vizsgált buszokon, de sajnos nem jelenthető ki, hogy ez valóban a poszterek hatása miatt következett be. Ötven buszjáraton 790 utazás során összesen 950 zaklatást figyeltek meg a kutatók segédei. A poszterek kihelyezése előtt 1,15 zaklatás jutott egy-egy utazásra, míg a poszterek kihelyezése után a szám lecsökkent 0,8-1 közé.

A kutatók úgy gondolják, hogy annak is köze volt a csökkenéshez, hogy a megfigyelők beleszoktak a feladatba, és idővel kevesebb incidenst vettek észre vagy jegyeztek fel. De még ezzel együtt is jó jel a zaklatások csökkenése, ezért mindenképp érdemes további kutatásokat végezni, hogy valóban egy ilyen alacsony költségű módszerrel sikerül-e javítani a helyzeten.

Világ kísérleti közgazdaságtan nőkkel szembeni zaklatás nudge tömegközlekedés viselkedési közgazdaságtan Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2021. május 7. 11:26 Világ

Százezer forintnak megfelelő alapjövedelemről kezdtek beszélgetni Lengyelországban

A felmérések szerint a lengyelek 91 százaléka nem hagyna fel a munkával, ha megkapná az összeget.

Torontáli Zoltán
2021. május 7. 09:37 Világ

Egy év alatt átlagosan 700 ezer forinttal lettek drágábbak a használt autók Ausztriában

A járvány miatt sokkal kevesebb az eladó, és bizonyos szegmensekben jóval több a potenciális vevő.

Fabók Bálint
2021. május 5. 06:04 Világ

Szijjártó Péter barátja ki van tiltva az USA-ból “hírhedt korruptsága” miatt, de az uniós szankcióktól megmenthetjük

A magyar külügyminiszter azért utazott el Bejrútba, hogy kiálljon a Hezbollah fő szövetségese mellett, aki az uniós szankciók elől próbál kifarolni.

Fontos

Jandó Zoltán
2021. május 7. 05:42 Vállalat

A magyar cég, amely kiszívja a hőt a Földből

A Mol nem csapott le az ötletükre, így végül úgy döntöttek, maguk csinálják meg a világszinten is egyedinek számító fűtőművet, amelynek külföldön is lehet piaca.

Avatar
2021. május 6. 16:27 Közélet

A módosított magyar költségvetés tele van átláthatatlan és trükkös számítással

A kormány a saját prognózisától is eltér az előirányzatokban, és még regionális összehasonlításban is gyenge a teljesítménye.

Torontáli Zoltán
2021. május 6. 06:03 Adat

Vihar előtti csend: a jósolt áremelés még nem érkezett meg az élelmiszerboltokba

Szokásos havi bevásárlásunknál ugyan mértünk némi drágulást, de ez még biztosan nem az, ami a következő hónapokban várhat ránk.