Hírlevél feliratkozás
Fabók Bálint
2021. február 22. 17:11 Világ

A föld szennyezése miatt van a legtöbb kalóztámadás a Guineai-öbölnél

A Mozart nevű török teherhajó közel 400 kilométerre haladt el Nigéria partjaitól január végén, amikor kalózok támadták meg. A legénység egy biztonsági helyiségbe zárta be magát, de a kalózoknak hat óra alatt sikerült feltörniük az ajtót. Egy tengerészt megöltek, tizenöt másikat pedig túszul ejtettek (azóta szabadon engedték őket).

A támadás környéke, a Guineai-öböl a legveszélyesebb tengeri útvonallá vált az elmúlt években. A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet (IMB) szerint tavaly összesen 135 túszejtés történt a tengereken, ezekből 130 támadás a Guineai-öbölben.

Úgy látjuk, a kalózok egyre nagyobb biztonságban támadhatnak. Egyre több időt töltenek a megtámadott hajókon

mondta a Deutsche Wellének az IMB igazgatója, Michael Howlett, aki szerint volt, hogy kalózok 24 órán keresztül is egy hajón tartózkodtak anélkül, hogy bárki megzavarta volna őket.

A probléma azért jelentős, mert a Guineai-öblön keresztül fut a tengeri kereskedelem egyik meghatározó útvonala. Kulcsfontosságú az Afrika északi és déli része közötti kereskedelemben, illetve az angolai és a nigériai nyersolaj szállításában. Mivel az európai kereskedelmet is számottevően hátráltatja a bizonytalanság, az EU több mint 55 millió euróval (20 milliárd forinttal) támogatta a kalózok elleni fellépést az elmúlt hét évben.

A probléma hátterében az EU egyik vezető gazdasági vállalatának is szerepe van. A Guineai-öböl kalózai többségében a Niger-delta környékéről származnak. A Niger folyó torkolatvidéke a Föld egyik legszennyezettebb része a helyi olajipar környezetkárosító tevékenysége, részben a brit-holland Shell miatt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMultik és helyi ügyeskedők együtt teszik tönkre a Föld egyik páratlan vidékétNigéria belefullad a rossz minőségű üzemanyagok okozta légszennyezésbe, miközben a talaját és a vizeit is tönkreteszik az olajkitermelés és -feldolgozás következményei.

Az üzemekből immár fél évszázada szivárgó olaj mintegy 70 ezer négyzetkilométeren, vagyis nagyjából háromnegyed magyarországnyi területen mérgezi a mocsarakat, patakokat és mangroveerdőket, miközben az olajipar működésének negatív következményei az emberek életét is drámaian lerövidítik, a születéskor várható élettartam mindössze 41 év a régióban.

Mivel a szennyezés ellehetetleníti a környék hagyományos pénzkereseti lehetőségeit, mint például a halászatot és a mezőgazdaságot, a bűnözői csoportok könnyen találnak utánpótlást az elszegényedett helyiek között.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Afrika kalózok Nigéria olajipar Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Fontos

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.

Bucsky Péter
2024. április 18. 04:32 Adat, Vállalat

Most lehet hibáztatni Brüsszelt: kamionok áradatát szabadítja az utakra

A zöldnek mondott intézkedések a közúti áruszállítást hozzák helyzetbe, ezek hatására várhatóan jelentős mennyiségű vasúti forgalom terelődik kamionokra.

Lukács András
2024. április 17. 04:34 Élet

A kereslet visszafogásával érdemes csökkenteni az üzemanyagárakat

A kormány olcsóbb üzemanyagot szeretne, ám az élhető jövőt az szolgálná, ha ez azért valósulna meg, mert kevesebb benzinre és gázolajra van szükség.