Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2021. január 18. 17:18 Világ

Nem elég, hogy méregdrágák, már lepakolni is alig tudják a konténereket a kikötőkben

Amikor karácsony előtt arról írtunk, hogy világszerte és magyar vállalatok számára is milyen súlyos problémát okoz a tengeri szállítás kapacitáshiánya, sokan abban reménykedtek, hogy az ünnepek elmúltával ez a helyzet szép lassan rendeződik. Ennek azonban épp az ellenkezője történt: a konténerhiány még nagyobb lett, a szállítási díjak pedig tovább emelkedtek.

Az Egyesült Államok nyugati partjának két legfontosabb kikötője, Los Angeles és Long Beach előtt mintegy húsz konténerszállító várt a nyílt tengeren karácsony előtt kikötői helyhiány miatt, múlt heti állapot szerint a számuk már a kétszeresére nőtt. Hasonló flották várakoznak a bebocsáttatásra Európa legfontosabb kikötőinél, Rotterdam, Antwerpen és Hamburg közelében, és lényegében biztosra vehetjük, hogy fedélzetükön Magyarországra szánt áruk is vannak.

Az árak alapján a Kínából Európába irányuló szállítások esetében még nagyobb is a gond, mint az Egyesült Államok felé. Sanghajból Los Angelesbe is sokat drágult egy 40 lábas konténer eljuttatása, de valamivel 4000 dollár fölött stabilizálódni látszik az árszint. Ugyanonnan Rotterdamba viszont már csak mintegy 9000 dollárért vállalják a fuvarozást. Ezt ahhoz kell viszonyítani, hogy az utóbbi években ez az ár ritkán lépte át a 2000 dollárt.

Manapság azonban egy vállalkozás örülhet, ha egyáltalán elviszik az áruját Kínából. A Bloomberg több olyan példát is bemutatott cikkében, amikor üzletemberekkel az utolsó pillanatban közölték, hogy sajnos az árujuk számára már nem maradt konténer. Emiatt a fenti árak valójában még magasabbak, nem tartalmazzák ugyanis azokat a felárakat és prémiumokat, amelyeket ki kell fizetni ahhoz, hogy biztosan felkerüljön egy hajó fedélzetére az áru.

Mindez több szempontból is nehezíti a remélt gazdasági kilábalást a fejlett világban. A beszállítói fennakadások egyrészt akadályozzák az ipar termelését, márpedig jelentős részben ez a szektor tartja jelenleg úgy-ahogy a lelket a nyugati gazdaságokban, miközben a lezárások, korlátozások miatt rengeteg szolgáltatás egyszerűen nem működik. Másrészt a nagyobb szállítási költségek és a kisebb árufelhozatal előbb vagy utóbb beépül a fogyasztói árakba, a megugró infláció pedig a jegybankok gazdaságélénkítő tevékenységének szabhat gátat.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMagyarországon is áremelés lehet a vége a súlyos globális konténerhiánynakEgyáltalán nem, vagy csak jelentősen drágábban tudnak konténereket bérelni az Távol-Keletről importáló magyar cégek.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ kikötő Kína konténer teherhajó Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Schaffhauser Tibor
2024. április 1. 04:36 Világ

Villantania kell valamit az EU-nak, mielőtt más országokat is rávenne az erősebb klímavédelemre

Egyre fontosabb a zöld diplomácia szerepe, de elegendők lesznek-e az EU által tervezett intézkedések a globális klímavédelmi törekvések felfuttatására?

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.

Hartvig Áron
2024. április 10. 04:34 Közélet

Ezentúl csak akkor lesz napelem a magyar háztartásokban, ha a hozzá tartozó akkumulátorra nagy támogatás jár

A jelenleg zajló háztartási napelempályázat egy dolgot már a lezárása előtt bizonyított: akkumulátorok nélkül többé nem kerülnek napelemek a háztetőkre.