Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2020. december 22. 17:22 Világ

Már a legerősebb teherszállító repülőkkel próbálják kikerülni a brit határkáoszt

Közhelynek számít, hogy 2020-ban semmin nem kell meglepődni, de az utóbbi napok megpróbáltatásaira még így is nehéz lett volna felkészülnie sok brit vállalkozónak. Pedig ők nem idén kezdték a vészhelyzeti tervezést, korábban is volt néhány határidő, amikor úgy nézett ki, hogy országuk új kereskedelmi megállapodás nélkül távozik az Európai Unióból, fennakadásokat okozva az áruforgalomban.

A Bloomberg korábban megírta annak a chipsgyártó vállalkozásnak a történetét, amely 24 tonna céklát halmozott fel tavaly tavasszal a határkáosztól tartva. Akkor ennek a mennyiségnek a tárolása okozott problémát, de ugyanennek a cégnek most 40 ezer citromot kellene gyorsan valahonnan leakasztania, miután lemondta az úton lévő, a határon elakadt rendelését, mert nem akarta, hogy félig rohadtan kelljen átvennie.

Jósolni ebben az ügyben tényleg értelmetlen, mindenesetre per pillanat komoly esély van arra, hogy tényleg megállapodás nélkül ér véget az EU és a közösségből jogilag már távozott Egyesült Királyság közös piaci kapcsolata, így a felek a világkereskedelem általános szabályai szerint lesznek kénytelenek üzletelni, ennek minden bürokratikus akadályával együtt. Erre a kilátásra a cégek most is a raktárkészletek felduzzasztásával reagáltak, ami már önmagában is torlódásokat okozott a határokon.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTíz napra elegendő készlettel készülnek a BrexitreA repülőgépeket étellel ellátó Gate Gourmet is készül a brit kilépésre, amikor megbénulhat az áruszállítás a kontinens és a szigetország között.

Ám erre még rátett több lapáttal, hogy a korábbi változatoknál jóval fertőzőképesebb koronavírus-törzs gyors délkelet-angliai terjedése miatt Franciaország megtiltotta a sofőr vezette kamionok belépését a szigetországból, plusz a legtöbb európai ország leállította légi és tengeri kapcsolatát az Egyesült Királysággal.

A BBC percről-percre tudósítása szerint az ország délkeleti részén már 1500 kamion várja, hogy átkelhessen Franciaországba. A britek számára azonban ennél is nagyobb baj, hogy sok szállítmányozó nem is akarja átküldeni teherautóját és sofőrjét a csatornán, hiszen ki tudja, mikor térhet vissza. A brit áruházláncok egyelőre – a pánikvásárlásokat megelőzendő – igyekeznek nyugtatni a kedélyeket, de ha nem változik a helyzet, akkor a friss áruk karácsony utánra, a hét végére sok helyen elfogyhatnak.

A cégeknek jelenleg nem sok választási lehetőségük van, leginkább vagy a Csatorna-alagút vasúti kapcsolatában bízhatnak, vagy a légi szállításban. A személyszállítás megbénulása miatt pályakapacitás most bőven van az alagútban, az üzemeltető cég szerint a problémát inkább az okozza, hogy a csatlakozó vasúthálózaton akár több hetet kell várni a szabad kapacitásra, ha valaki nagyobb távolságból szeretne vasúton szállítani.

A légi fuvarozás ennél rugalmasabb, cserébe persze jóval drágább. Mindenesetre a Sainsbury brit áruházlánc már foglalkozik a gondolattal, hogy zöldségeket légi hídon keresztül szerezzen be, az autóiparban pedig a légi szállítás már nem is számít igazán meglepőnek. A Volkswagen-csoportba tartozó Bentley például a raktárkészletek radikális bővítése mellett kapacitást kötött le, hogy akár öt Antonov szállítógép is fuvarozzon számára alkatrészeket, ha ez szükségessé válik.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkBiztosra mennek a britek, még a luxusórákat is felhalmozzák a kilépés előttNem csak élelmiszerekből és gyógyszerekből spájzoltak be a kereskedők az Egyesült Királyságban, svájci órákat biztosan lehet majd kapni a Brexit után is.

Bár a típus nem szerepel a Bloomberg cikkében, valószínűleg az An-124-esről van szó, amely – az egyetlen példányban létező nagy testvért, az An-225-öst leszámítva – a világ legerősebb, verziótól függően akár 150 tonnányi terhet is magasba emelni képes típusa. De azért a Lufthansa 100 tonnára képes Boeing 777F gépére sem lehet panasz, amelyet a német légitársaság vet be a szállítási igények kielégítésére.

A Virgin Atlantic Airways az egyéb feladatot nélkülöző utasszállító gépeinek csomagterét dobta piacra, és gyorsan el is kelt ez a kapacitás. Ha elhúzódna a káosz, lehet, hogy az utastér hasznosítását is megfontolják, amire sok példa volt idén, így tett például tavasszal a Wizz Air is. Igaz, hosszú távon nehezen elképzelhető, hogy fennmaradna a jelenlegi állapot, mivel az Egyesült Királyság élelmiszerszükségletének felét külföldről szerzi be, a negyede pedig kifejezetten uniós import. A vasúti és légi szállítás pedig nemigen tudna önmagában ilyen mennyiségekkel megbirkózni, nem is beszélve a többi szektor kereskedelmi igényeiről.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEz a brexit olyan, mint a kolbász, jobb ha nincs ott az ember, amikor készülSorra vesszük, hogy az összes hivatalos, félhivatalos és nem hivatalos határidő után is meghosszabbított tárgyalásokon mi mozgatja a feleket, hogyan kapcsolódnak össze belpolitikai taktikai és a súlyos stratégiai megfontolások.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkJön a vám az angol határon, még jobban visszaszorul a magyar-brit kereskedelemA magyar-brit kereskedelmi kapcsolatok évek óta leépülőben vannak, a britek unióból való kilépése erre erősíthet rá.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTökélyre vitték a zsúfoltságot a Wizz Air gépein, és ez most jó hírMár több mint ötvenszer fordultak a társaság gépei Kína és Magyarország között utasok nélkül, egészségügyi felszereléseket szállítva.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Brexit Franciaország járvány koronavírus külkereskedelem légiáru-forgalom nagy-britannia Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2024. április 19. 04:34 Világ

Romba dőlnek az orosz remények Ukrajnában?

Jelenleg szinte minden harctéri körülmény az oroszoknak kedvez, az eddig elért eredményeik mégis szerények, miközben az ukránok lőszerhiánya hamarosan enyhül.

Torontáli Zoltán
2024. április 13. 04:34 Élet, Világ

Melyik paradicsom környezetbarátabb, a kiskertből szedett vagy a boltban vett?

Egy amerikai kutatás arra hívja fel a figyelmet, hogy a kérdésre nem is olyan egyértelmű a válasz.

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Fontos

Bukovszki András
2024. április 22. 04:37 Pénz

Kifulladni látszik a magyar államadósság-ráta csökkenése

Nemcsak rövid, hanem középtávon is magasan ragadhat az adósságráta, ami a gazdasági felzárkózási folyamatunkat is megnehezítheti.

Hajdu Miklós
2024. április 21. 04:36 Élet

Kivételes szerencsével léphettek be a 90-es évek közepe után született fiatalok a munkaerőpiacra

A gazdasági fellendülés időszakában pályára lépő fiatalok viszonylag könnyen találtak munkát jó fizetés mellett, kérdés, hogy ez miként hat a motivációjukra.

Gergely Péter
2024. április 20. 04:31 Pénz

Az új otthonfelújítási program átrendezheti a lakáshitelek piacát

A támogatás révén több tízmilliárd forint felújítási hitel jut majd a piacra, amelyhez várhatóan jelentős mennyiségű piaci feltételű kölcsön is társul majd.