Hírlevél feliratkozás
Stubnya Bence
2020. június 10. 16:30 Élet, Világ

Még több füsthányó használt dízel lesz a magyar utakon, miután a németek megtolják az új e-autókat?

Mivel a magyar használtautó-piacon jelentős a német autók importja, a magyar piacon meghatározó lehet minden, ami a német piacon történik. Most azonban úgy tűnik, hogy a múlt csütörtökön bejelentett gigantikus, 130 milliárd eurós gazdaságélénkítő csomag egyik intézkedéseként bejelentett elektromos autó vásárlási támogatásnak nem lesz jelentős hatása arra, hogy a magyarok milyen használt autókat vesznek.

A bejelentés potenciális hatásainak mérlegelésekor fontos figyelembe venni azt a részletet, hogy a 40 ezer euró alatti modelleknél emelik az eddig 6 ezer eurós támogatást 9 ezer euróra. Tehát a gyakorlatban a 30-40 ezer eurós elektromos autókra vonatkozik a támogatás. “Ez az új autók piacán belül is a felső kategória, és mivel a plusz 3 ezres állami támogatás miatt a tehetősebb réteg vált majd Németországban elektromos autóra, ők valószínűleg fiatalabb, felsőkategóriás és magasabb környezetvédelmi besorolású autókat cserélnek majd le, tehát ezek válnak elérhetővé a használt piacon” – mondta Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója a kérdésünkre.

Katona Mátyás, a Használtautó.hu szakértője kérdésünkre elmondta, ő sem számít a rosszabb környezetvédelmi besorolású német autók importjának megugrására a német csomag hatására.

Az intézkedés hatására tehát aligha fognak tömegével Kelet-Európára zúdulni a nagy károsanyagkibocsátású Euro 4-es vagy 5-ös dízelek.

Sőt valójában még az sem biztos, hogy exportálják a lecserélt autókat, hiszen a fiatalabb autókra Németországban is van kereslet.

Katona szerint zömében eddig is 10 év feletti, rosszabb környezetvédelmi besorolású, Euro 3-as, Euro 4-es import autók érkeztek Magyarországra, ugyanakkor tavaly trendfordulót láthattunk, ugyanis 10 év után először csökkent az import mértéke, ami a 2009-es mélypont óta megnégyszereződött. 2018-ban aztán már több hónap is volt, amikor már több új autót helyeztek forgalomban, mint használtat, és 2019-ben már éves összesítésben is ez volt a trend, mindez pedig még 2020 első negyedévére is jellemző volt a KSH adatai alapján.

Az import visszaesésének oka Katona szerint egyrészt az euró árfolyama, másrészt az is, hogy a javuló gazdasági környezetben, a szerény kamatok mellett egyre többek számára lett megengedhető az új autó.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkIdén végre megtörhet a használt kocsik uralmaHosszú évek óta először helyezhetnek forgalomba kevesebb használt importkocsit, mint új autót. A trend eddigi nyertesének a Suzuki tűnik.

A járvány okozta helyzetre adott német gazdaságpolitikai intézkedések tehát várhatóan nem befolyásolják a magyarországi autókereskedelmet, azonban maga a járvány jelentősen felforgatta a trendeket. Bár a KSH-nak az április utáni időszakról nincsenek még nyilvános adatai, Halász Bertalan az új autók, illetve az import használt autók forgalomba helyezési adatai alapján arra következtet, hogy a második negyedévben szinte biztosan több használtautót helyeztek forgalomba, mint ahány újat. Ennek több oka is van, egyrészt a járvány miatt a vásárlók elővigyázatosabbak, és óvatosabban nyúlnak csak hozzá a megtakarításaikhoz, ami az új helyett a használt szegmensnek kedvez, másrészt pedig kínálati korlátot jelent, hogy a járvány miatt leálló autógyárak miatt a választék is kisebb új autókból.

A Használtautó.hu keresési adatai alapján is az látszik, hogy márciusban és áprilisban erősen lassult piac májusban már erős ébredezést mutatott, és Katona azt is megjegyezte, hogy a júniusi adatok pedig még inkább bíztatóak. A Használtautó.hu-n az egyes árkategóriák százalékos kereslete alig változott, a vevők zöme – csaknem harmada – továbbra is a 1,5-3 millió forint közötti ársávból keres autót. Minimálisan (8,4-ről 9,4%-ra) nőtt az 500 ezer forint alatti autót keresők aránya, ami vélhetően annak a hatása, hogy most aki teheti, egyéni közlekedési módot kíván választani.

Katona szerint egyelőre nehéz megmondani, hogy mit hoz az év második fele. Amennyiben nem lesz a koronavírusnak második hulláma és így újabb utazási korlátozások, az mindenképp élénkítheti a piacot, amit természetesen az euró árfolyama is meghatároz. A forint erősödése esetén az import ismét erőre kaphat, gyengülése esetén lassulhat. Utóbbi tényezők sokkal inkább meghatározóak lesznek, mint a Németországban meghirdetett villanyautó-támogatás.

“A hazai, a legfeljebb 11 millió forintos villanyautókat 2,5 millió forinttal dotáló új ártámogatási rendszer hatása is érezhető már: több forgalmazó a 11 milliós küszöbre csökkentette villanyautóinak árát, ez pedig a használt példányok árát is lejjebb vitte. Ez a szegmens ugyanakkor az autópiacon csupán 1 százalék körüli részesedéssel bír” – mondta.

Ahogy arról korábban részletesebben is írtunk, hogy az öreg, környezetszennyező német autók importja a magyar utakon tapasztalható károsanyag-kibocsátás szempontjából nem kedvező, ugyanakkor globálisan nézve környezetvédelmi szempontból egyértelműen inkább pozitív, hiszen a gyártáshoz kapcsolódó környezetszennyezés miatt egyáltalán nem mindegy, hogy egy autót mennyi ideig használnak, és összességében nem jó, ha ezek a nagyobb kibocsátású autók nem jutnak valahol 10-15 évig.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkRossz levegőjű roncsteleppé válunk, de akkor is kell egy hely, ahol az öregebb autók 20 éves korukig mehetnekMegmentjük Nyugat-Európát, amikor a levetett öreg autóit megvesszük. A Földnek az a jó, ha nem vesz mindenki új autót.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Világ autó károsanyag-kibocsátás közlekedés Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Avatar
2025. július 4. 17:04 Élet, Világ

Ha 27 turista jut egy lakosra, akkor már az a kérdés, hogyan lehet megállítani az áradatot

Barcelona és Dubrovnik évek óta küzd a drasztikusan megemelkedett látogatószámmal, de Skóciától Thaiföldig jól ismertek a tömegturizmus árnyoldalai.

Vermes Nikolett
2025. június 22. 06:09 Élet, Tech

Egymillió magyar játszik a százmilliárdos piacon, és nincs még vége a felfutásnak

Hetente egymillióan játszanak valamilyen e-sport játékkal Magyarországon, és ez már elég széles bázis ahhoz, hogy a szponzorok pénze is megmozduljon.

Hajdu Miklós
2025. június 20. 12:43 Adat, Élet

Teljesen felperzselheti az idei gazdasági növekedést az aszály

Az idei szárazság a 2022-es rendkívüli aszály rémképével fenyeget, ami különösen fájhat a gyengélkedő magyar gazdaságnak.

Fontos

Stubnya Bence
2025. július 10. 12:55 Vállalat

Lezajlott az idei harmadik hazai sztrájk, és lehet még folytatása

Idén eddig alig voltak itthon sztrájkok, a győri autóipari beszállító Nemaknál szervezett lehetett a harmadik. Az Audi-sztrájk évében 12 volt.

Vámosi Ágoston
2025. július 10. 10:38 Világ

Hiába a Trump-barátság, 35 százalékos amerikai vámot kap a nyakába Szerbia

Ezt írta levelében Donald Trump, pedig a fia háromszor is járt Szerbiában az elmúlt évben, Belgrádban pedig a tervek szerint Trump-torony épül.

Bucsky Péter
2025. július 10. 06:00 Közélet, Vállalat

Külföldi hitelek miatt akadt el az állam és Tiborcz István nagy vasúti üzlete

A jelek szerint túl nagy lendülettel adták el Lázárék a GYSEV Cargót Tiborcznak, miután kicsavarták az irányítást az osztrák tulajdonostárs kezéből.