Hírlevél feliratkozás
Hajdu Miklós
2020. március 2. 11:01 Világ

Inkább belefulladnak a közlekedési dugókba a bukarestiek, mint hogy korlátoznák a forgalmat

Bukarest manapság leginkább a közlekedési dugókról híres, az európai nagyvárosok közül ugyanis itt töltik az emberek a legtöbb időt araszolással: évente átlagosan 218 órát. A Bloomberg helyszíni riportja szerint a lakosságot és a helyi üzleti szektort szó szerint fojtogató helyzet nem is fog megváltozni.

A román főváros máig kénytelen elszenvedni Nicolae Ceaușescu fényűzésének és megalomániájának következményeit. A diktátor – aki egyébként maga is szívesen utazott luxusautókkal – a közlekedés fejlesztését szolgáló beruházások helyett inkább megépíttette a belváros közepén Európa legnagyobb épületét, miközben a súlyosan eladósodott ország lakossága hosszú évekig várt, mire hozzájuthatott egy Dacia-hoz, amibe csak korlátozott mennyiségben tankolhatott üzemanyagot.

Azóta sok minden változott, de a bukaresti közlekedési infrastruktúra fejlettsége továbbra is több évtizedes elmaradásban van, még a volt szocialista országok nagyvárosaihoz képest is. A helyzetet tovább súlyosbítja, hogy a lakosság rendkívüli mértékben ragaszkodik az autóhasználathoz. Egy szakértő szerint a diktatúra alatt átélt ínséges idők után hirtelen az emberek identitásának meghatározó részévé váltak gépkocsik. 1989 óta a főváros lakossága megduplázódott, az autók száma a háromszorosára emelkedett, vagyis ma nagyjából annyi kocsi járja a bukaresti utakat, ahányan lakják a várost. (Budapesten 1,75 millió lakosra jut 659 ezer személyautó.)

A városvezetés  nemigen tud úrrá lenni a kialakult állapotokon. Az évtizedek óta hiányzó beruházások pótlása nyilvánvaló, hogy nem megy egyik napról másikra. A város polgármestere pedig hiába döntött nagyjából fél évvel ezelőtt a legszennyezőbb autók kitiltása, illetve a környezetvédelmi adók bevezetése mellett, a lakosság olyan mértékben elutasító a gépkocsiforgalom korlátozásával kapcsolatban, hogy két hónap próbaüzem után kénytelen volt visszakozni. Jóllehet az úgynevezett oxigénadóra Budapestről is progresszív példaként tekintettek a várostervezéssel foglalkozó szakértők.

Mindenesetre az autóforgalom okozta ártalmak egyre fenyegetőbbek Bukarest jövőjére. A járművek okozta lég- és zajszennyezés, illetve a dugókban elvesztegetett idő csökkenti a jóllétet. A helyi vállalati szféra hatékonyságát szintén visszaveti, hogy a dolgozók nap mint nap órákat kénytelenek közlekedéssel tölteni, ami nem csak időrabló, hanem frusztráló is számukra.

Világ autó Bukarest dugó forgalmi dugó Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Avatar
2020. július 10. 15:41 Világ

A fejlődő országokban nem megoldás a karantén

Kevesebb az idős, és fontosabb a mindennapi megélhetés. Emiatt a szegény országokban teljesen máshogy kell védekezni a járvány ellen.

Hajdu Miklós
2020. július 9. 10:51 Világ

Ugyanúgy érinti a recesszió a svédeket, mint a szigorúbban korlátozó országokat

Hiába várta a svéd kormánya a laza járványügyi szabályoktól a gazdasági visszaesés mérséklődését, nem kerülte el az országot a recesszió, miközben a koronavírus jóval több áldozatot követelt, mint a lezárásokat választó államokban.

Kasnyik Márton
2020. július 8. 14:39 Világ

Az olasz maffia már ott tart, hogy nemzetközi kötvényeket bocsátanak ki

Az elit ügyfeleknek kínált befektetés eleve visszás volt, de aztán kiderült, hogy a maffia lejárt számlái is bekerültek.

Fontos

Bucsky Péter
2020. július 10. 06:25 Közélet

Egyetlen ígért új nagyvállalati munkahely átlagosan 16 millió forintba került tavaly az adófizetőknek

52 cég kapott 105 milliárdot. Ebből 18,6 milliárd olyan cégekhez került, ahol csökkent a munkavállalók száma.

Fabók Bálint
2020. július 8. 06:31 Élet

“Mindennapos őrlődés volt, hogy tudod, hogy fogy a pénz, és baromira nem tudod, mikor lesz ennek vége”

A taxis diszpécsernek 500 forintja maradt. A felszolgáló már nem akar robotként élni. A fodrászt megőrjítette a járvány. Mi lett azokkal, akik elvesztették a munkájukat?

Váczi István
2020. július 7. 17:13 Vállalat

A legnagyobb hirdetők próbálnák észhez téríteni a Facebookot, egyelőre kevés sikerrel

A hirdetők bojkottja nem fogja megroppantani a céget, de ha nem maradnak szövetségesei, könnyen feldarabolhatja egy új amerikai kormányzat.