Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. október 26. 12:03 Élet, Világ

Hosszabb lehet a közlekedési lámpa sárgája, mert megbüntették egy mérnök feleségét

Hallottál már a Järlström-egyenletről? Ha nem, akkor nem vagy egyedül, az összefüggést csak nemrég dolgozta ki Mats Järlström Amerikában élő svéd mérnök, de könnyen elképzelhető, hogy ez lesz az az egyenlet, amellyel a jövőben az egész világon meg fogják határozni, hogy egy közlekedési lámpa sárga jelzése meddig tartson, mielőtt pirosra vált.

Úgy tűnik, hogy Järlström tökéletesen megtestesíti a svéd mérnökökről kialakult, jórészt csak általános sztereotípiákra épülő képünket. A férfi felesége, Laura 2013-ban kapott egy 260 dolláros büntetést, miután az Oregon állambeli Beavertonban úgy fordult be egy jelzőlámpás kereszteződésbe, hogy 0,12 másodperccel belefutott a pirosba. Amikor a házaspár megkapta az automatikus kamerafelvételt és a csekket, a férfi gondolkodni kezdett, és megtámadta a végzést.

Järlström lényegében azzal érvelt, hogy a piros előtti sárga jelzés időtartama megfelelő annak, aki egyenesen halad tovább, ám aki befordul, és ezért lassít, önhibáján kívül csúszik bele a pirosba. A jogi vita első fordulóját a mérnök elvesztette, de nem matematikai alapon. A fellebbezését ugyanis azzal utasították el, hogy Oregon állam szabályai szerint nem lehet az ügyben a saját maga szakértője, akkor sem, ha papírja van róla, hogy villamosmérnök. A férfit a bíróság ezért további 500 dollárra büntette 2015-ben.

Järlström azonban nem adta fel, és szövetségi szintre vitte az ügyet, ahol sikerrel járt. Ahogy a The Register írja, januárban egy szövetségi bíró kimondta, hogy Oregon állam döntése alkotmányellenes, vagyis Järlström igenis lehet szakértő a saját ügyében is. Eltörölték az 500 dolláros büntetését, a felesége nevéről levették a büntetőpontokat, és bár a bírságot nem vonták vissza, az ügy legérdekesebb fejleménye az, hogy a mérnök javaslatát most már az Institute of Transportation Engineers (ITE) nevű szervezet is vizsgálni kezdte.

Az ITE az a szakmai szervezet, amely 90 ország szakértőit tömöríti, és véleménye megváltoztathatja a közlekedési szabályokat, amelyek ebben az esetben világszerte azonosak. A sárga jelzést 1920-ban vezették be, az időtartamára vonatkozó tudományos alapú indoklást pedig 1960-ban mutatták be.

Mats Järlström módosító javaslata a sárga jelzés időtartamát meghatározó egyenletre. Fotó: The Register

Az érvényben lévő egyenletben a sárga jelzés indokolt hosszát a sofőr várható maximális érzékelési és reakcióidejéből, a lámpát megközelítő autó maximálisan megengedett sebességéből, illetve az esetleges fékezés biztonságos voltához szükséges időből határozzák meg. Järlström javaslata ezt korrigálná most egy átlagos sebességintervallummal, és ennek az lehet a következménye, hogy a jelenlegi 3,2 másodpercről 4,5 másodpercre nő a sárga jelzés időtartama. Az ITE leghamarabb jövőre fogadhatja el a javaslatot.

Élet Világ egyenlet jelzőlámpa KRESZ Mats Järlström piros lámpa sárga jelzés Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2020. október 21. 13:47 Élet

A magyar fiatalok gyors ütemben közelítenek Nyugat-Európához

A magyar fiatalok gondolkodása a tipikus élethelyzetekről már csak körülbelül 12 éves csúszásban van Nyugat-Európához képest.

Stubnya Bence
2020. október 20. 16:43 Adat, Élet

A természeti erőforrások felélése árán nőtt a magyar gazdaság

Európa-bajnokok voltunk az erőforrások felhasználásában, miközben lebetonoztuk az országot a régiós átlagnál alacsonyabb gazdasági növekedésért cserébe.

Debreczeni Anna
2020. október 19. 12:14 Élet, Támogatói tartalom

Egy adatvizualizáció többet mond ezer szónál – a hálózattudomány közel áll a művészethez

Az információk 90 százalékát vizuálisan fogadjuk be, ezért a hálózatok működését is képekben megjelenítve lehet a legjobban megérteni. Ehhez vizuális szótárt kellett kidolgozni, a munka eredményei most láthatóak először.

Fontos

Mészáros R. Tamás
2020. október 20. 06:47 Vállalat, Világ

A tudomány szerint lehetetlen, az Alibaba alapítója mégis kilapítaná a világot

Jack Ma a világ egyik leggazdagabb üzletembere megtörné a multik uralmát a kkv-k kereskedelmének felfuttatásával, de forradalmának kifutása erősen kétséges.

Torontáli Zoltán Váczi István
2020. október 19. 06:49 Közélet, Vállalat

Milliárdokat fizet a kormány, hogy az egyik magyar gyárból egy másikba vigyék a termelést

A kormány odaadja a pénzünket egy új összeszerelő üzemnek, de fogalmunk sem lehet, hogy ez jó-e nekünk. Az eddigi sárvári bérgyártóknak valószínűleg rossz.

Stubnya Bence
2020. október 17. 07:10 Podcast

Van, amiben már felzárkóztunk, de a 2020-as évek nagy kérdése, hogy a fenntarthatóságot is elérjük-e

A mai G7 podcastban a jövő héten megjelenő, idén 30 éves Társadalmi Riport új számáról beszélgetünk Tóth István Györggyel, a kötet egyik szerkesztőjével.