Hírlevél feliratkozás
Kasnyik Márton
2019. október 21. 16:21 Világ

Boris Johnson addig botladozhat, amíg sikerül kimanővereznie a briteket az EU-ból

Elsőre úgy tűnt, hogy Boris Johnson brit miniszterelnök múlt heti brüsszeli megállapodása az Európai Unió tárgyalóival csak egy a szokásos kudarcra ítélt szimbolikus húzások közül, amelyekkel tele volt a már három éve húzódó Brexit-történet. Az uralkodó várakozás az eseményt követők körében továbbra is az, hogy október 31-én – hiába minden fogadkozás – nem lesz hivatalos brit uniós kilépés, megint csak egy halasztás lesz, utána pedig ezer lehetőség, de a legvalószínűbb az új választások kiírása.

Most viszont valami megváltozott, és hirtelen sokkal valószínűbb lett, hogy Johnson végső soron át tudja vinni az akaratát. (De ebben a történetben nagyon bátor dolog bármit is jósolni, mivel nem csak politikai folyamatokról és jogi kérdésekről van szó, a brit parlamenti eljárásrend szokásjoga ugyanis sok lehetőséget kínál a váratlan húzásokra.)

Az eddigi parlamenti Brexit-bukásokban az volt a közös, hogy valamilyen formában el akarták kenni az alapvető ellentmondást az összes lehetséges forgatókönyv körül. Ennek az ellentmondásnak az a lényege, hogy úgy szavazták meg a Brexitet, hogy nem volt tisztázva, mi is ez igazából. Gyorsan kiderült, hogy ha a britek úgy szeretnének kilépni az EU-ból, hogy a gazdaságuk ne essen szét, és ne legyen határellenőrzés az Ír-szigeten, akkor el kell fogniuk az EU-s joghatóságot egy csomó fontos kérdésben. Ezt viszont éppen „az ellenőrzés visszavétele” jelszóval politizáló Brexit-pártiak szeretnék elkerülni. Theresa May egymás után sokszor elhasalt ezen az ellentmondáson, egyszer sem került közel ahhoz, hogy átnyomja a parlamenten az Európai Bizottsággal letárgyalt megállapodásait.

Boris Johnson még May-nél is rosszabb előjelekkel kezdte a Brexit valóra váltását. Miniszterelnökségének első néhány hónapja alatt a brit parlament gyakorlatilag az összes kezdeményezését leszavazta – a kormány számára megalázó módon -, a brit alkotmánybíróság is törvényellenesnek mondta ki a parlament felfüggesztését. Az Európai Bizottság sem vette túl komolyan Johnsont, akinek legerősebb aduja az a fenyegetés volt a tárgyalások során, hogy a megállapodás nélküli kilépéssel romba dönti saját országának gazdaságát.

Ennek ellenére Johnsonnak sikerült egy olyan alkut összedrótoznia Brüsszelben, amire a hozzáértők szerint a mostani parlament többsége valószínűleg már igennel szavazna. Igaz, ehhez az kellett, hogy lényegében beáldozzák Észak-Írországot a brit szuverenitásért cserébe. A megállapodás szerint az északír terület (egy átmeneti időszakban) az EU része maradna. Ez abból a szempontból jó, hogy nem lesz újra határellenőrzés Írország és Észak-Írország között – viszont azt is jelenti, hogy az Egyesült Királyságon belül jogi szakadás jön létre, Észak-Írország egy különleges terület lesz. Ennek megfelelően az északír unionisták elutasítják az ötletet, viszont a May korábbi tervét elutasító néhány tucatnyi tory képviselő – a párt keményvonalas és mérsékelt szárnyából egyaránt – és néhány kilépéspárti munkáspárti már elfogadhatónak tartja ezt az alkut.

A legújabb csavar viszont az, hogy a parlamentben nemcsak Johnson megállapodásának van egy hajszálnyi többsége, hanem a kormány megbuktatásának is.

Az északírek és a Johnson által korábban száműzött tory-k nélkül a kormánynak nincs többsége, viszont egy pár éve bármiféle komolyabb alkotmányos vita nélkül meghozott törvény miatt nagyon nehéz előrehozott választásokat kiírni. A bizalmatlansági indítványhoz arra lenne szükség, hogy a kormány október 31-ig elintézze a Brexit halasztását, hiszen az ellenzék a megállapodás nélküli kilépést szeretné a legkevésbé az összes lehetséges kimenetel közül.

Éppen ekörül megy most az alkotmányos válság. A kormány ugyanis nem akarja betartani azt, amire a parlament szombaton – a megállapodás megszavazása helyett – kötelezte, tehát hogy kérvényezze a kilépés halasztását az EU-nál. Johnson egy aláírás nélküli levélben kérte az EU-tól a halasztást, aztán rögtön utána elküldött egy aláírt levelet is, amiben azt fejtegette, hogy nagy hiba lenne az újabb halasztás. Ezen a héten pedig az a terve Johnsonéknak, hogy újra nekifutnak a megállapodásnak, de az ellenséges parlamenti hozzáállás miatt erősen valószínűtlen, hogy ez sikerre vezetne. Az ellenzéki munkáspártiak pedig az elidegenített tory-k és északírek segítségével akár ki is kényszeríthetik az előre hozott választásokat.

De egy picivel hosszabb távon mégis Johnson van jobb helyzetben. Pártja ugyanis a következő választások toronymagas esélyese. A brit választási rendszer szélsőségesen a relatív többség elvén működik, az összes képviselőt egyéni körzetekben választják meg, ezért nagyon sokat számít, hogy Johnson egy erős jobboldali fordulattal vissza tudta terelni a konzervatív szavazók közé a Brexit-pártiakat.

Eközben a maradáspártiak hiába vannak többségben a legtöbb közvélemény-kutatás szerint, a tábor szavazatai megoszlanak a kérdésben nehezen behatárolható Munkáspárt és az egyértelműen EU-párti liberális demokraták között. A libdemek semmilyen helyzetben nem állnának be a munkáspárti vezető Jeremy Corbyn mögé, aki egyébként is jóval kevésbé népszerű, mint Johnson. A maradáspártiak háttéremberei ráadásul egymással szemben ravaszkodnak, ahelyett, hogy közös stratégián dolgoznának, miközben Johnson egy kíméletlen machiavellista tanácsadóra, Dominic Cummingsra támaszkodik.

Most úgy néz ki, hogy Johnson a sorozatos kudarcait is politikai sikerré tudja alakítani. Például a kampányban beállíthatja magát áldozatnak, aki ugyan letárgyalta az elfogadható Brexit-megállapodást, de a parlament nem volt hajlandó napirendre venni azt.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkHárom éve a feje tetejére állt világpolitika. De valójában miért?Hirtelen szexista és rasszista lett a fehér munkásosztály, vagy rájöttek, hogy cserben hagyták őket a munkaerőpiacon? Nem csak a következő választásokat, hanem a globalizáció sorsát is eldöntheti a válasz.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Világ Brexit Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hajdu Miklós
2024. április 8. 04:34 Vállalat, Világ

Nincs sok oka bizakodásra a német autógyártóknak

A politika kevésbé tolja most az elektromos átállást, amire egyébként lenne Európa-szerte kereslet, csak kérdéses, hogy ezt a hagyományos német gyártók szolgálják majd ki.

Schaffhauser Tibor
2024. április 1. 04:36 Világ

Villantania kell valamit az EU-nak, mielőtt más országokat is rávenne az erősebb klímavédelemre

Egyre fontosabb a zöld diplomácia szerepe, de elegendők lesznek-e az EU által tervezett intézkedések a globális klímavédelmi törekvések felfuttatására?

Torontáli Zoltán
2024. március 27. 17:22 Adat, Világ

Ne azt nézd az új GDP-adatokban, hogy Románia előttünk jár, van benne sokkal érdekesebb is

Már nem érdemes arról beszélni, hogy Ausztria elérhetetlen messzeségbe került, reménytelenül loholunk Csehország, Szlovénia vagy Litvánia után.

Fontos

Bucsky Péter
2024. április 12. 04:34 Adat, Közélet

Nem látszik, hogy ellenzéki vezetés alatt dübörögne a budapesti kerékpáros fejlesztés

A biciklizés aránya már nem nő a fővárosban, és a budapesti infrastruktúra sok összehasonlításban le van maradva, még régiós szinten is.

Kiss Péter
2024. április 11. 04:34 Pénz

A kínai ingatlanpiaci válság Amerikával ellentétben nem fog rendszerszintű krízissé fajulni

Az ország új növekedési modellje már nem az ingatlanpiacra fog támaszkodni, így annak gazdasági súlya tovább csökken, és ez a részvénypiacra is hatással lesz.

Hartvig Áron
2024. április 10. 04:34 Közélet

Ezentúl csak akkor lesz napelem a magyar háztartásokban, ha a hozzá tartozó akkumulátorra nagy támogatás jár

A jelenleg zajló háztartási napelempályázat egy dolgot már a lezárása előtt bizonyított: akkumulátorok nélkül többé nem kerülnek napelemek a háztetőkre.