Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. szeptember 26. 15:21 Világ

A vízhiány veszélyezteti a világ egyik legfontosabb vízi útját

A Panama-csatorna a világ egyik legfontosabb vízi útvonala, évente a világ tengeri áruforgalmának 3 százaléka halad rajta keresztül. Az ország költségvetési bevételeinek nyolcadát adja, a teljes hosszának 40 százalékát kitevő Gatún-tó pedig a főváros vízellátását biztosítja egy másik mesterséges tóval együtt.

Az utóbbi években azonban egyre gyakrabban fordul elő, hogy a Gatún-tó annyira leapad, hogy az már veszélyezteti a hajózást. Korábban egy-egy esős évszak végére a vízszint a tengerszinthez képest jellemzően 26,5 méterre emelkedett, a száraz évszak végén pedig 25,9 métert mutatott a mérce. Csakhogy az utóbbi években ez megváltozott. Ez részben a főváros növekvő vízigényének, valamint a csatorna nagyobb forgalmának tudható be – egy-egy zsilip nyitásakor 200 millió liter víz távozik a tóból –, de a fő felelős valószínűleg a klímaváltozás.

Idén a száraz évszak a szokásosnál egy hónappal korábban kezdődött, és egy hónappal később ért véget. Ráadásul a mostani csak egy közepesen erős El Nino-ciklus – ez az éghajlati jelenség az egész Csendes-óceán időjárását befolyásolja, Panama térségében csökkenti a csapadék mennyiségét. Korábban (1998-ban, illetve 2015-16-ban) csak az extrém El Ninók okoztak aszályt az országban, most azonban ez megváltozott.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAkkorát buktak a németek a szárazságon, mint a magyar gazdaság ötödeA német multik első kézből tapasztalhatták meg a klímaváltozás következményeit. Óriási buktak azon, hogy nem tudtak árut szállítani a Rajnán.

A Gatún-tó 24,4 méteres vízszintje alatt korlátozni kell az Új-Panamax méretű hajók által szállítható terhet a csatornán, 24 méter alatt pedig a korábbi, kisebb Panamax méretbe tartozókat is. (Utóbbi szabvány azt mutatja, hogy egy teljesen megrakott hajó át tud kelni a csatornán. Az előbbit azt követően vezették be, hogy 2016-ban új zsilipcsatornát adtak át.)

Idén az Új-Panamax hajók egy ideig csak könnyített terheléssel közlekedhettek, és nem sokon múlt, hogy ezt a Panamaxokra is kiterjesszék. De így is több millió dollárt vesztett a csatornát üzemeltető cég. Hosszú távon ennél is nagyobb baj, hogy elveszni látszik a csatorna megbízhatósága: ha rendszeresen korlátozásokkal kell számolni, akkor a hajótársaságok egy része inkább a hosszabb, drágább, de kiszámítható útvonalat fogja választani.

Ez nem feltétlenül Dél-Amerika megkerülését jelenti, hanem azt, hogy a szállítmányt vasúton juttatják el például az Egyesült Államok keleti partjáról a nyugatira. Idővel pedig a jeges-tengeri (északnyugati) átjáró is alternatíva lehet. Sanghaj és New York között ez az út 4000 kilométerrel rövidebb, mint a Panama-csatornán át vezető 19,5 ezer kilométer.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkAz elolvadt jég helyén egyre jobban látszik, hogy miért megy a harc az Északi-sark környékénOlaj, arany, ritka fémek, halászat és új kereskedelmi útvonalak. Nyolc sarkvidéki ország folyamatosan helyezkedik azért, hogy a megnyíló lehetőségekből minél nagyobb szeletet csikarjon ki magának, kilencediknek pedig megjött a térségtől messze fekvő Kína.

Persze a csatornaüzemeltető cég ezt nem nézi ölbe tett kézzel. Miközben víztakarékossági okokból felhagytak az áramtermeléssel a Gatún-gátnál, vizsgálják a vízpótlási lehetőségeket. Ezek között szerepel a vízátemelés az Indio folyóból, a főváros vízszükségletét pedig egy új mesterséges tó kialakításával biztosítanák. A Gatún-tó mélyítése nem opció, az Economist cikke szerint ugyanis akkor leomlana a környező hegyek egy része. Mindenesetre látszik, hogy bármelyiket választják is, komoly természeti beavatkozással jár majd.

Világ gatún-tó hajózás klímaváltozás panama-csatorna Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Fabók Bálint
2019. december 9. 17:39 Világ

Napi pár száz forintért, nyomorúságos körülmények között dolgoztak a leégett indiai ruhagyárban

Új-Delhiben 43-an haltak meg egy illegálisan működő ruhagyárban. Az eset újra rávilágít harmadik világ munkakörülményeire.

Hajdu Miklós
2019. december 9. 10:43 Világ

Francia óriásszövetkezet dolgozik azon, hogy méltányos legyen a mindennapi élelmiszerek előállítása

Megjelent egy olyan réteg, amelyik szívesen költ kicsit többet a hétköznapi élelmiszerekre, ha beleszólhat a termékek kialakításába, és egyúttal segíthet egy társadalmi probléma megoldásán.

Torontáli Zoltán
2019. december 8. 07:59 Élet, Világ

Hátba szúrás, zsugoriság és morális csőd miatt bukott el a nagy kísérlet

560 euró havonta, megkötés nélkül - jól hangzik, de a finn alapjövedelem-program egy nemes cél szürreálisan banális bukásával ért véget.

Fontos

Bucsky Péter
2019. december 9. 06:58 Adat

Nagy üzlet a feketézéssel fertőzött bulinegyed, csak nem a kerületnek

Pár vendéglátóhely adja a bevétel és a nyereség felét, sok kisebb hely alig jelent be dolgozót a bulinegyedben. Az állam jól jár, a mellékhatásokat elviselő kerület bukik.

Váczi István
2019. december 7. 07:41 Élet

Mikor szabadulunk meg a füstokádó városi buszoktól?

Csak Budapestre négyféle szerződéstípussal érkeztek új buszok 2010 óta, de még így is rengeteg környezetszennyező jármű szállít utasokat, akárcsak sok vidéki városban.

Kasnyik Márton
2019. december 6. 06:59 Vállalat

Tíz évre az adófizetők nyakába rakták a NER-nagyvállalatok kockázatát

Piaci körülmények között nem bizonyított, politika-közeli vállalatok is sok tízmilliárd forint forráshoz jutnak az MNB legújabb programjában. Ennek vannak kockázatai.