Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. július 8. 15:33 Világ

A németeknek elegük van abból, hogy az osztrákok a nyakukba sózták az autópályás dugóikat

Olaszország, Németország és Ausztria képviselői ma tárgyalásokat kezdenek egy olyan vitás ügyben, amelyről azt hihettük volna, hogy az egységes európai piacon – és különösen annak egyik legfejlettebb nyugati régiójában – ma már elképzelhetetlen. És mégis, a németek nagyon fújnak az osztrákokra, de az olaszok is meglehetősen zabosak rájuk, és közösen tervezik beperelni Ausztriát, a felek pedig annyira nem tudtak eddig dűlőre jutni, hogy az Európai Bizottságnak kell őket Brüsszelben egy asztalhoz ültetni.

A probléma Európa egyik legfontosabb közúti folyosójához kapcsolódik, az E45-öshöz, amely Észak-Norvégiában indul és 5200 kilométer után Szicíliában végződik. Az út talán legfontosabb szakasza Ausztriában van, ott ugyanis Tirolban a Brenner-hágón megy keresztül, és tulajdonképpen összeköti az észak-olasz és a dél-német területeket. Ausztriában két autópálya-szakasz tartozik az E45-öshöz, a 12-es autópálya, amely a német határt köti össze Innsbruckkal, valamint a 13-as, amely a tulajdonképpeni Brenner-átkelő, Olaszország felé.

A 13-as autópályán évente 2 millió kamion megy át, és a német, illetve olasz ipar közötti kapcsolat ütőerének számít. Másik fő funkciója az Észak-Európából az olasz, illetve más mediterrán tengerpartokra tartó turisták tömegeinek levezetése. Ám mivel a Brenner-autópálya fizetős*Mármint a kötelező autópálya-matricán felül, jelenleg 9,5 euróba kerül a Brenner-autópálya használata., utóbbiak közül sokan az alsóbbrendű utak felé kerülnek, megnehezítve ezzel az útmenti falvak életét.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚgy vezették be az online autópálya matricát Ausztriában, hogy szinte senki ne tudja használniSzeretnél bevásárolni karácsonyra Parndorfban? Inkább várj két és fél hetet, ha online szeretnél osztrák matricát venni.

Az ausztriai Tirol tartomány idén annyira besokkolt az egyre nagyobb átmenő forgalomtól, hogy biztonsági okokra hivatkozva két korlátozást hozott. Egyrészt a nyári hétvégékre lezártak egy csomó falusi utat az átmenő forgalom elől, másrészt a német-osztrák határon csak óránként 250-300 kamiont engednek be a 12-as autópályára.

Ennek következtében a német határnál gyakran 20 kilométeres sort alkotnak azok a kamionok, amelyek a jobb szélső sávban állva várakoznak, és az egyébként is zsúfolt pályaszakaszon már csak az előzősáv marad a személyautóknak. Ezek ráadásul Tirolba érve gyakran csak a helyszínen szembesülnek azzal, hogy nem tudnak letérni a 13-asról, és mehetnek Olaszországig a fizetős, de olykor csak lépésben járható szakaszon.

A forgalom korlátozása súlyos fennakadásokat okoz a német iparnak, amelynek szervezetei azzal érvelnek, hogy az osztrák lépés ellentmond az áruk unión belüli szabad mozgásának. Természetesen az olaszok is hevesen tiltakoznak a forgalom blokkolása miatt, és a németekkel közösen lobbiznak az Európai Bizottságnál, hogy az vessen véget az áldatlan állapotoknak. Máskülönben perre viszik a dolgot.

A németek szerint az osztrák megoldás egyszerűen túl drasztikus, és a szomszédos országoknak kárt okoz, ahelyett, hogy a felek arra törekednének, hogy felgyorsítsák a fontos kereskedelmi útvonal fejlesztését. A Brenneren ugyanis évek óta problémát okoz a nagy forgalom, és már épül az 52 kilométer hosszú Brenner vasúti alagút, amely tehermentesítheti az autópályát, de ez a mai állás szerint leghamarabb csak 2025 végére lesz kész.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEzen a térképen megnézheted, hol a legrosszabbak az utak az országbanKomárom-Esztergom megyében lényegében szétestek az utak, míg Veszprém épp csak tűrhető minőséggel is magáénak tudhatja az ország legjobb útjait.

Világ ausztria autópálya Brenner autópálya dugó európai bizottság vita Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hajdu Miklós
2020. szeptember 17. 15:44 Világ

Felkészületlenek a szélsőséges klímára a világkereskedelem csomópontjai

Készületlenül érik a kikötőket az egyre súlyosabb viharok és az áradások, pedig a világkereskedelem szempontjából kulcsfontosságú a tengeri hajózás problémamentes működése.

Váczi István
2020. szeptember 16. 10:42 Világ

Visszatérnek az ATM-ek nagyüzemi fosztogatói

Ismét aktivizálják magukat azok a csoportok, amelyek Észak-Korea megbízásából ürítik ki világszerte a pénzkiadó automatákat.

Avatar
2020. szeptember 16. 06:47 Világ

Kinyomtattak 37 magyar gazdaságnyi pénzt, mégsem lettek gazdagabbak

Japánban példátlan gazdasági kísérletbe kezdtek, eszméletlen mennyiségű pénzt nyomtattak a növekedés beindítása végett. Az eredmények felemásak, a fejlett világ mégis követi a példát.

Fontos

Jandó Zoltán
2020. szeptember 17. 06:49 Adat, Közélet

Hiába javasolták saját szakértői, az állam nem pörgette fel igazán a tesztelést

Jelentős részben a saját zsebből fizetett, nem pedig az állami tesztek dobták meg a mintavételek számát, és nem is érnek el annyi embert, mint amennyit az adatok sugallnak.

Torontáli Zoltán
2020. szeptember 16. 15:02 Élet, Közélet

Nem érdekli az embereket az idegesítő magyar víruskövető mobilalkalmazás

Gyakorlatilag senki sem használja Magyarországon a VírusRadart, és ennek megvan az oka. A szoftver sokaknak idegesítően rossz, nincs mögötte erős kommunikáció, Apple-gépekre pedig elérhetetlen.

Bucsky Péter
2020. szeptember 15. 06:51 Közélet, Vállalat

A magyar cégek fizetik a multik adókedvezményeit

Megfelezte az elmúlt öt év alatt a társaságiadó-kedvezményeket a kormány, de ezek továbbra is a külföldi tulajdonú cégeket segítik jobban.