Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. július 8. 15:33 Világ

A németeknek elegük van abból, hogy az osztrákok a nyakukba sózták az autópályás dugóikat

Olaszország, Németország és Ausztria képviselői ma tárgyalásokat kezdenek egy olyan vitás ügyben, amelyről azt hihettük volna, hogy az egységes európai piacon – és különösen annak egyik legfejlettebb nyugati régiójában – ma már elképzelhetetlen. És mégis, a németek nagyon fújnak az osztrákokra, de az olaszok is meglehetősen zabosak rájuk, és közösen tervezik beperelni Ausztriát, a felek pedig annyira nem tudtak eddig dűlőre jutni, hogy az Európai Bizottságnak kell őket Brüsszelben egy asztalhoz ültetni.

A probléma Európa egyik legfontosabb közúti folyosójához kapcsolódik, az E45-öshöz, amely Észak-Norvégiában indul és 5200 kilométer után Szicíliában végződik. Az út talán legfontosabb szakasza Ausztriában van, ott ugyanis Tirolban a Brenner-hágón megy keresztül, és tulajdonképpen összeköti az észak-olasz és a dél-német területeket. Ausztriában két autópálya-szakasz tartozik az E45-öshöz, a 12-es autópálya, amely a német határt köti össze Innsbruckkal, valamint a 13-as, amely a tulajdonképpeni Brenner-átkelő, Olaszország felé.

A 13-as autópályán évente 2 millió kamion megy át, és a német, illetve olasz ipar közötti kapcsolat ütőerének számít. Másik fő funkciója az Észak-Európából az olasz, illetve más mediterrán tengerpartokra tartó turisták tömegeinek levezetése. Ám mivel a Brenner-autópálya fizetős*Mármint a kötelező autópálya-matricán felül, jelenleg 9,5 euróba kerül a Brenner-autópálya használata., utóbbiak közül sokan az alsóbbrendű utak felé kerülnek, megnehezítve ezzel az útmenti falvak életét.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÚgy vezették be az online autópálya matricát Ausztriában, hogy szinte senki ne tudja használniSzeretnél bevásárolni karácsonyra Parndorfban? Inkább várj két és fél hetet, ha online szeretnél osztrák matricát venni.

Az ausztriai Tirol tartomány idén annyira besokkolt az egyre nagyobb átmenő forgalomtól, hogy biztonsági okokra hivatkozva két korlátozást hozott. Egyrészt a nyári hétvégékre lezártak egy csomó falusi utat az átmenő forgalom elől, másrészt a német-osztrák határon csak óránként 250-300 kamiont engednek be a 12-as autópályára.

Ennek következtében a német határnál gyakran 20 kilométeres sort alkotnak azok a kamionok, amelyek a jobb szélső sávban állva várakoznak, és az egyébként is zsúfolt pályaszakaszon már csak az előzősáv marad a személyautóknak. Ezek ráadásul Tirolba érve gyakran csak a helyszínen szembesülnek azzal, hogy nem tudnak letérni a 13-asról, és mehetnek Olaszországig a fizetős, de olykor csak lépésben járható szakaszon.

A forgalom korlátozása súlyos fennakadásokat okoz a német iparnak, amelynek szervezetei azzal érvelnek, hogy az osztrák lépés ellentmond az áruk unión belüli szabad mozgásának. Természetesen az olaszok is hevesen tiltakoznak a forgalom blokkolása miatt, és a németekkel közösen lobbiznak az Európai Bizottságnál, hogy az vessen véget az áldatlan állapotoknak. Máskülönben perre viszik a dolgot.

A németek szerint az osztrák megoldás egyszerűen túl drasztikus, és a szomszédos országoknak kárt okoz, ahelyett, hogy a felek arra törekednének, hogy felgyorsítsák a fontos kereskedelmi útvonal fejlesztését. A Brenneren ugyanis évek óta problémát okoz a nagy forgalom, és már épül az 52 kilométer hosszú Brenner vasúti alagút, amely tehermentesítheti az autópályát, de ez a mai állás szerint leghamarabb csak 2025 végére lesz kész.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkEzen a térképen megnézheted, hol a legrosszabbak az utak az országbanKomárom-Esztergom megyében lényegében szétestek az utak, míg Veszprém épp csak tűrhető minőséggel is magáénak tudhatja az ország legjobb útjait.

Világ ausztria autópálya Brenner autópálya dugó európai bizottság vita Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Pálos Máté
2021. október 21. 11:47 Világ

Közel állunk ahhoz, hogy az űrből azt is észrevegyük, ha egy tehén elböfögi magát

A műholdas károsanyag-kibocsátás megfigyelés lehetőségeket ad a nagyhatalmaknak arra is, hogy egymásra vagy kisebb országokra mutogassanak, ha a bolygó tönkretétele kerül szóba.

Torontáli Zoltán
2021. október 18. 06:43 Adat, Világ

A Lidl után az Aldiban is megnéztük, olcsóbb-e külföldön a bevásárlás

A francia és a román Lidl után most a brit Aldi árait hasonlítjuk össze a magyarral. Az eredmény néhány eleme sokkal mellbevágóbb, mint az eddigiek.

Avatar
2021. október 17. 18:20 Világ

A minimálbér-emelés haszna és ok-okozati összefüggések értek idén Nobelt

Két másik kutató mellett idén egy olyan szakember kapta a közgazdasági Nobelt, akinek munkásságát idén mutattuk be a Rajk Szakkollégiummal közös videóinterjúban.

Fontos

Hajdu Miklós
2021. október 20. 15:54 Adat

Márki-Zay ott szerepelt jobban, ahol magasabb fokú az iskolázottság és a gazdasági aktivitás

Az előválasztás győztese a társadalmi-gazdasági szempontból kedvezőbb helyzetben lévő megyékben, a fővárosban pedig a kormánypártibb körzetekben szerepelt jól.

Jandó Zoltán
2021. október 20. 12:55 Adat

Intő romániai helyzet: csak a halál árnyékában szűnik meg az oltásellenesség

Nyáron még nem tudtak mit kezdeni a lejáró vakcinákkal, most, hogy katasztrofális a helyzet, hirtelen a hétszeresére ugrott a beadott oltások száma.

Stubnya Bence Pálos Máté
2021. október 20. 06:09 Közélet

„A szívem szakad meg, de erre kényszerít a rendszer” – felemészti a tanárokat az elértéktelenedő fizetés

A kormány kizárta a tanárokat a magyar gazdaság és bérek fejlődéséből, jövőre emelés nélkül a magyar közoktatásban dolgozók közel ötöde kereshet a szakmunkás minimálbérnek megfelelő összeget.