Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. április 21. 11:57 Világ

Hamarosan kidurran a legnagyobb e-autós lufi

A jövő az elektromos meghajtású járműveké, és ezt Kínában az utóbbi időben olyan sokan vették komolyan, hogy már jóformán mindenki elektromos autókat és buszokat gyárt. Senki sem akar lemaradni a jövő nagy bizniszéről, így ebben az iparágban egymással versenyez például az iPhone-összeszerelő Foxconn, az elektronikus kereskedelem egyik legnagyobb szereplőjének számító Alibaba vagy egy nagy ingatlanfejlesztő, a China Evergrande csoport is.

Ahogy a Bloomberg írja, összesítésük szerint már 486 elektromos járműgyártó működik Kínában, ami több mint háromszorosa a két évvel ezelőtti számnak. 2011 óta 18 milliárd dollár ömlött a piacra, és a nagy globális autógyártók mellett százszámra jelentek meg helyi induló vállalkozások is.

A kínai keresletet idén 1,6 millió autóra becsülik, ám a gyártás ezt jóval meg fogja haladni, várhatóan 3,9 millió autó lesz. Elkerülhetetlennek látszik, hogy a piac tisztuljon, és a szereplők egy része csődbe menjen.

Kína nagy piac, de annyira azért mégsem nagy, hogy egy ekkora többletet felszívjon. Az elektromos autók eladásai csak tavaly lépték át az egymilliós küszöböt, és ez is nagyrészt annak köszönhető, hogy az állam támogatta a vásárlást. Kína részben az elektromos meghajtás előtérbe helyezésével szeretné elérni a levegőszennyezés csökkentését, az olajimport visszafogását és a fejlett autóipari technológiák meghonosítását.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOlcsó elektromos autókkal törne be az európai piacra KínaKínában pár százezer forintért lehet kapni olyan mini elektromos autókat, amelyekhez jogsi sem kell. Tavaly közel kétmilliót adtak el belőlük.

Pekingben azonban a múlt hónapban bejelentették, hogy a támogatási programot visszafogják, az új autókhoz adott kedvezmény összegét csökkentik. Azt szeretnék, ha 2025-re az elektromos, a hibrid és az üzemanyagcellás autók értékesítése évi 7 millióra emelkedne, ami a teljes piac 20 százalékát jelentené. Ám ha így lesz, az még mindig legfeljebb csak néhány tucat gyártónak ad majd lehetőséget, több száznak biztosan nem.

Az állami támogatás csökkentésének részben az a célja, hogy az árverseny helyett innovációs versenyre kényszerítse a cégeket, ami ahhoz fog vezetni, hogy az alacsonyabb minőséget gyártók képtelenek lesznek elérni a túléléshez szükséges évi több tízezer darabos minimális értékesítési darabszámot.

A kisebb induló vállalkozások esélyeit nagyban rontja az is, hogy az autóipar óriásai, például a Tesla, a Volkswagen, a Fiat Chrysler, a Honda, a Mitsubishi vagy a Ford is bent van már Kínában, és helyi gyártású modellekkel tervezi elárasztani a piacot.

A cégek jelentős része egy éven belül kihullik a piacról, és a befektetők 90 százaléka nagy veszteségeket lesz kénytelen elkönyvelni – mondták a Bloombergnek a szakértők.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMég Nyugat-Európában is kaland és rettegés az elektromos autózásEgy újságíró egy 1000 kilométeres túrára indult egy Teslával – az út végén már a kijelzők elsötétítésével próbált spórolni az áramfogyasztással, hogy még elérje a töltőt.

Világ autó csőd elektromos autó Kína startup Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2019. május 22. 15:57 Vállalat, Világ

Izland sokkot kapott a Malév-szindróma miatt

Nagyon ritka, hogy egyetlen cég bedőlése magával rántsa egy egész ország gazdaságát, de mintha éppen ez történne Izlandon.

Váczi István
2019. május 20. 17:52 Világ

Bőrükön érzik a klímaváltozást, de a jólét fontosabb

A forró nyaraktól szenvedő Ausztráliában a baloldal az éghajlatváltozás megfékezését ígérte, a jobboldal a szénbányászatot preferálta. Mégis az utóbbi nyert.

Váczi István
2019. május 20. 16:22 Világ

Jó időre meghatározza Európa sorsát a hétvégi választás

Hosszú időre lekerül a szorosabb integráció a napirendről, ha az euroszkeptikus pártok nagyon megerősödnek az Európai Parlamentben.

Fontos

Tóth István János
2019. május 21. 17:48 Adat, Közélet

Nyolc ábra egy magyar csodáról

Ha piacgazdaság van, akkor kétségtelenül Mészáros Lőrinc cégei a legjobbak az országban, és nekik kellene nyerniük az összes közbeszerzést. De van alternatív magyarázat is.

Jandó Zoltán
2019. május 21. 06:46 Közélet, Vállalat

Körbezártak minket az oroszok, és a kormány önként sétál a karjaikba

Gázkörgyűrű építésével foglalja vissza Kelet-Közép-Európát a Gazprom. Bár a magyar hatóság a régióban egyedüliként résen volt, a kormány ezt az előnyt is eldobhatja.

Jandó Zoltán
2019. május 20. 11:41 Tech, Vállalat

Gyakorlatilag kicsinálják a magyarok második kedvenc okostelefon-márkáját

A magyar okostelefon-piacot is felboríthatja a Huawei-botrány. Itthon az elmúlt hónapokban minden negyedik készüléket a kínai gyártó adta el.