Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. április 21. 11:57 Világ

Hamarosan kidurran a legnagyobb e-autós lufi

A jövő az elektromos meghajtású járműveké, és ezt Kínában az utóbbi időben olyan sokan vették komolyan, hogy már jóformán mindenki elektromos autókat és buszokat gyárt. Senki sem akar lemaradni a jövő nagy bizniszéről, így ebben az iparágban egymással versenyez például az iPhone-összeszerelő Foxconn, az elektronikus kereskedelem egyik legnagyobb szereplőjének számító Alibaba vagy egy nagy ingatlanfejlesztő, a China Evergrande csoport is.

Ahogy a Bloomberg írja, összesítésük szerint már 486 elektromos járműgyártó működik Kínában, ami több mint háromszorosa a két évvel ezelőtti számnak. 2011 óta 18 milliárd dollár ömlött a piacra, és a nagy globális autógyártók mellett százszámra jelentek meg helyi induló vállalkozások is.

A kínai keresletet idén 1,6 millió autóra becsülik, ám a gyártás ezt jóval meg fogja haladni, várhatóan 3,9 millió autó lesz. Elkerülhetetlennek látszik, hogy a piac tisztuljon, és a szereplők egy része csődbe menjen.

Kína nagy piac, de annyira azért mégsem nagy, hogy egy ekkora többletet felszívjon. Az elektromos autók eladásai csak tavaly lépték át az egymilliós küszöböt, és ez is nagyrészt annak köszönhető, hogy az állam támogatta a vásárlást. Kína részben az elektromos meghajtás előtérbe helyezésével szeretné elérni a levegőszennyezés csökkentését, az olajimport visszafogását és a fejlett autóipari technológiák meghonosítását.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkOlcsó elektromos autókkal törne be az európai piacra KínaKínában pár százezer forintért lehet kapni olyan mini elektromos autókat, amelyekhez jogsi sem kell. Tavaly közel kétmilliót adtak el belőlük.

Pekingben azonban a múlt hónapban bejelentették, hogy a támogatási programot visszafogják, az új autókhoz adott kedvezmény összegét csökkentik. Azt szeretnék, ha 2025-re az elektromos, a hibrid és az üzemanyagcellás autók értékesítése évi 7 millióra emelkedne, ami a teljes piac 20 százalékát jelentené. Ám ha így lesz, az még mindig legfeljebb csak néhány tucat gyártónak ad majd lehetőséget, több száznak biztosan nem.

Az állami támogatás csökkentésének részben az a célja, hogy az árverseny helyett innovációs versenyre kényszerítse a cégeket, ami ahhoz fog vezetni, hogy az alacsonyabb minőséget gyártók képtelenek lesznek elérni a túléléshez szükséges évi több tízezer darabos minimális értékesítési darabszámot.

A kisebb induló vállalkozások esélyeit nagyban rontja az is, hogy az autóipar óriásai, például a Tesla, a Volkswagen, a Fiat Chrysler, a Honda, a Mitsubishi vagy a Ford is bent van már Kínában, és helyi gyártású modellekkel tervezi elárasztani a piacot.

A cégek jelentős része egy éven belül kihullik a piacról, és a befektetők 90 százaléka nagy veszteségeket lesz kénytelen elkönyvelni – mondták a Bloombergnek a szakértők.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMég Nyugat-Európában is kaland és rettegés az elektromos autózásEgy újságíró egy 1000 kilométeres túrára indult egy Teslával – az út végén már a kijelzők elsötétítésével próbált spórolni az áramfogyasztással, hogy még elérje a töltőt.

Világ autó csőd elektromos autó Kína startup Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Hajdu Miklós
2020. július 4. 18:22 Világ

Multik és helyi ügyeskedők együtt teszik tönkre a Föld egyik páratlan vidékét

Nigéria belefullad a rossz minőségű üzemanyagok okozta légszennyezésbe, miközben a talaját és a vizeit is tönkreteszik az olajkitermelés és -feldolgozás következményei.

Torontáli Zoltán
2020. július 4. 07:47 Élet, Világ

Rengeteg műanyag van a ruhádban, amit borzasztó nehéz újrahasznosítani

Míg a PET-palackok és a papír újrahasznosítása technológiailag már régóta megoldott művelet, a textileké még mindig nem az.

Stubnya Bence
2020. július 3. 12:38 Közélet, Világ

Elkezdték felvásárolni a választásokat az amerikai milliárdosok

37-szer annyit költöttek 2018-ban politikai adományokra, mint tíz évvel azelőtt. Eleinte a republikánusok jártak jobban, de 2018-ban már a demokraták kaptak többet.

Fontos

Bucsky Péter
2020. július 3. 17:26 Adat

A követhető állami reklámpénzek 84 százaléka NER-cégekhez kerül

Minden harmadik reklámforintot az állam tolja bele a magyar médiába. A Miniszterelnökség közel 14 milliárdot költött a járvánnyal kapcsolatos kommunikációra.

Bucsky Péter
2020. július 2. 06:49 Közélet

Elképesztően drága veszteséggyár lesz, a kormány mégis megépítteti

Külföldi példák alapján nem sok üzleti potenciál lesz a 65 milliárdos hajdúnánási motorversenypályában. A finnek egy hasonló létesítményt nem egész 9 milliárdból hoztak ki.

Torontáli Zoltán
2020. június 30. 11:58 Élet

A járvány számai azt mutatják, hogy nem kell annyit orvoshoz járni, amennyit szoktunk

Visszaesett mindenfajta orvos-beteg találkozás, de a telemedicina még kezdetleges formában is jobban működik, mint amennyire eddig használta a magyar egészségügy.