Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. április 20. 17:43 Világ

Putyin döntötte el, hogy többet kell fizetned a benzinkúton

Tavaly ősszel az olaj világpiaci ára gyors zuhanásban volt, a Kőolaj-exportáló Országok Szervezetének (OPEC) december 6-i bécsi tanácskozását megelőző hat hétben 30 százalékkal estek a jegyzések. Ez természetesen nem állt a tagok érdekében, ezért a találkozó előtt nagy volt rajtuk a nyomás, hogy megállapodjanak a kitermelés csökkentéséről az árak felhajtása érdekében.

Ennek ellenére a tanácskozás kis híján teljes kudarccal végződött. Az egyik problémát az okozta, hogy Irán ellen novemberben életbe léptek az olajexportját sújtó amerikai szankciók, ezért hallani sem akart kitermelése önkéntes korlátozásáról. A szervezetet gyengítette Katar nem sokkal korábbi kilépése, Donald Trump pedig folyamatosan nyomást gyakorolt az OPEC-re, hogy ne próbálják feljebb hajtani az olajárat.

A Wall Street Journal részletes, az eseményeket OPEC-es informátorok alapján megíró cikke szerint a kudarc már-már borítékolható volt, ami azt jelentette volna, hogy az olajár az akkori szinten marad, esetleg tovább esik.

Az események menetét a nem OPEC-tag, de az utóbbi pár évben a szervezettel egyre szorosabban együttműködő Oroszország közbelépése fordította meg.

Az oroszok eleinte nem akartak a szaúdiakéhoz hasonló mértékű kitermeléscsökkentést vállalni. Amikor azonban szembesültek a kudarc lehetőségével, Alekszandr Novak olajügyi miniszter Bécsből Szentpétervárra repült, hogy személyesen egyeztessen Vlagyimir Putyin elnökkel. Ő pedig felhatalmazta miniszterét a nagyobb elköteleződésre, és így már létrejöhetett az egyezség: az oroszok napi 230 ezer hordós csökkentést vállaltak, így Iránnak nem kellett önkéntesen visszafogni a kitermelését.

Az alku hatását mutatja, hogy idén január 1-je óta a kőolaj világpiaci ára körülbelül 30 százalékkal emelkedett, ilyen évkezdésre pedig a 80-as évek eleje óta nem volt példa.

 

Ezt pedig nagyjából a hazai üzemanyagárak is követték, bár az utóbbi pár hétben a forint dollárral szembeni pár százalékos gyengülése is hozzájárult a benzin és a gázolaj itthoni drágulásához. Január első hetében az előbbi átlagára 340, az utóbbié 375 forint volt literenként, most már viszont mindkettő 400 forint körül, illetve némileg afölött alakul.

Autós szempontból a további kilátások sem a legjobbak, mert a szaúdiak és az oroszok nagyon megtalálták a közös hangot. A szaúdi olajipari miniszter nemrég azzal viccelődött, hogy többet látja orosz kollégáját, mint néhány hazai minisztertársát. Hozzátette, tavaly tizenkétszer találkozott Alekszandr Novakkal. A tervek szerint a következő, májusi OPEC-tanácskozáson már azt is megbeszélik a két ország illetékesei, hogy formalizálják-e az eddig alkalomról-alkalomra alakuló szövetséget.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSzertefoszlott a világ legnagyobb olajmezőjének legendájaA szaúdi Ghawar olajmezőről sokáig azt gondolták, hogy napi 5-6 millió hordó kőolajat is ki lehet belőle termelni, de kiderült, hogy ennél csak harmadával kevesebbet.

Világ olajár OPEC Oroszország Szaúd-Arábia vlagyimir putyin Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Nagy Zsolt
2023. február 1. 14:35 Vállalat, Világ

Hamarosan a harctéren bizonyíthat Európa legnagyobb magántank-arzenáljának egy része

Egyebek mellett kiszuperált Leopard 1-es harckocsikat vett meg jó pénzért egy vállalkozó akkor, amikor senkinek sem kellettek. Most sok pénzt csinálna belőlük.

Nagy Zsolt
2023. február 1. 11:37 Világ

Egyre látványosabban alakul hadigazdasággá Oroszország

Az állami kiadások pörgetik a háborúhoz kapcsolódó szektorokat, ami jórészt ellensúlyozza a többi iparág veszteségeit.

Pálos Máté
2023. február 1. 09:36 Világ

Nyomoznak az orosz jacht ügyében, amely rejtélyesen eltűnt egy horvát kikötőből

A horvát hatóságok nyomozósást indítottak, miután az orosz oligarchához, Aliser Uszmanovhoz köthető luxusjachtnak nyoma veszett egy Splittől nem messze lévő kikötőből.

Fontos

Szentkirályi Balázs
2023. január 31. 20:28 Élet, Közélet

„Nehéz lesz visszaülni a tárgyalóasztalhoz” a debreceni akkumulátorgyár ügyében

Debreceni nagyvállalkozó forrásunk szerint fontos lenne a párbeszéd, hogy kiderüljön, mi a valós, mérhető és bizonyítható kockázata a CATL gyárépítésének, és mik az esetleg indokolatlan félelmek.

Hajdu Miklós
2023. január 31. 18:06 Vállalat

Nyugodtan söröztek a városban a CATL vezetői a németországi beruházás bejelentése után

A vállalat most átadott türingiai beruházásával kapcsolatban környezetvédelmi aggályok helyett inkább a német-kínai viszony problémái merültek fel.

Bucsky Péter
2023. január 31. 04:34 Közélet, Vállalat

Felháborító az ezer milliárdos extraprofit a multiknál, Mészároséknál örvendetes

A Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz köthető magántőkealapok mintegy kétezer milliárd forintot kereshetnek az autópálya-koncesszión lapunk számításai szerint.