Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. április 18. 09:56 Világ

Egy Wizz Air-méretű légitársaság omlik éppen össze

Hetek óta tartó haláltusa után felfüggesztette összes járatának közlekedését az indiai Jet Airways. A társaság vezetői az utolsó pillanatig bíztak abban, hogy sikerül sürgősségi mentőhitelről megállapodni a hitelezőkkel, de ez nem jött össze.

A légitársaság problémáiról már lehetett tudni egy ideje, a pilóták, légiutas-kísérők, szerelők és földi kiszolgálók hónapok óta nem kaptak fizetést. A cég múlt hét pénteken törölte a nemzetközi járatait, azóta a hírek szerint mindössze öt géppel repült Indián belül. Pedig a társaság flottája elvileg 123 repülőből áll, ezzel a Jet Airways volt az ország legnagyobb magántulajdonú légitársasága. Összehasonlításként, a magyar alapítású Wizz Air jelenleg 112 géppel repül.

A több mint negyedszázada alapított vállalat adóssága 1,2 milliárd dollár, és a hitelezők konzorciuma tegnap késő este döntött úgy, hogy nem biztosít további finanszírozást a társaság számára. Ezek után pedig nem maradt más, mint a működés felfüggesztése. Elméletileg elképzelhető a tevékenység újraindítása, például az emírségekbeli Etihad Airways nagyobb részvételével, amely a Jet Airways 24 százalékos tulajdonosa.

Ugyanakkor egy légitársaság értéke hatalmasat zuhan a leállás pillanatában,

a versenytársak azonnal elkezdik betölteni a piaci réseket, ahogy láthattuk ezt idehaza a Malév 2012. februári csődjét követően. Ami pedig az Etihadot illeti, a társaság rengeteg pénz elégetése után végül elengedte a forrásaira utalt Air Berlint, amely 2017 őszén állt le. Az Abu Dzabi központtal működő társaság ugyanígy a sorsára hagyta a szintén masszívan veszteséges Alitaliát, amely csak az olasz kormányzati beavatkozásnak köszönhetően működik még mindig.

A nemrég még 600 belföldi és 380 nemzetközi járatot üzemeltető Jet Airwaysre visszatérve, a társaság hanyatlását leginkább az olyan fapados versenytársak előretörése okozta, mint az IndiGo és a SpiceJet. A BBC tudósítása szerint az utolsó, Amritsarból felszálló járat indulására sokan már el sem mentek, mert arra számítottak, hogy sok másikhoz hasonlóan azt is törlik. Voltak viszont olyanok is, akik direkt azért vettek jegyet erre a járatra, hogy részesei lehessenek a légitársaság utolsó útjának.

Igaz, a személyzet tagjai még nem adták fel a reményt, hogy megmentik munkaadójukat. Mivel a cég 23 ezer embert foglalkoztat, a családtagokkal együtt elég sok embert érint a leállás (bár a több mint 1,3 milliárdos Indiában nyilván mást jelentenek ezek a számok, mint egy átlagos európai országban). A kormány sem örül a fejleménynek, különösen most, hogy éppen választások zajlanak az országban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÓvatosan a jegyvásárlással, több légitársaság is a bedőlés ellen harcolTavaly hat európai légitársaság ment csődbe, és bár nem volt köztük fajsúlyos szereplő, érdemes meggondolni, hol veszünk jegyet.

Világ adósság india Jet Airways légitársaság Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2020. augusztus 13. 15:28 Világ

Építészek kérik, hogy új épületek felhúzása helyett inkább a régieket újítsák fel

Ha több felújítás lenne bontás és új építés helyett, azzal rengeteg üvegházhatású gáz kibocsátását lehetne elkerülni.

Váczi István
2020. augusztus 11. 11:54 Világ

Újabb probléma akadályozza a nemzetközi kereskedelmet

Több áruszállító tengerjáró hajók legénysége is megtagadta a munkát, miután már akár több mint egy évet töltött el a fedélzeten.

Fabók Bálint
2020. augusztus 10. 18:02 Világ

Közel duplájára nőtt az erdőirtások mértéke a járvány miatt

A hatóságok rugalmatlansága és a romló gazdasági helyzet miatt nagyobb területen vágtak ki fákat a műholdfelvételek alapján.

Fontos

Bucsky Péter
2020. augusztus 13. 06:50 Közélet

Kétmilliárdos profitot pumpálhatott Szlovéniába a magyar lélegeztetőgép-vásárlás

A beszerzés nem volt se gyors, se minőségi, viszont a pénz egy olyan céghez került, amely nagyon kedves a Fidesz szövetségesének.

Bucsky Péter
2020. augusztus 12. 06:51 Közélet

Minden 20. forintot költöttek el hasznosan az elfuserált fővárosi fejlesztésnél

Lassan két évvel a szerződés felmondása után is újabb költségek kerülnek elő, a számla az aktuális kimutatás szerint 11,1 milliárd. Felelős, de még csak gyanúsított sincs.

Váczi István
2020. augusztus 11. 06:52 Vállalat

Veszteséges, de már gyarapítja a gazdaságot a kormány kedvenc multija

Tavaly 30 milliárd forintot tett hozzá a magyar gazdasághoz a Samsung gödi üzeme, amely már több mint kétezer embert foglalkoztat.