Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2019. április 18. 09:56 Világ

Egy Wizz Air-méretű légitársaság omlik éppen össze

Hetek óta tartó haláltusa után felfüggesztette összes járatának közlekedését az indiai Jet Airways. A társaság vezetői az utolsó pillanatig bíztak abban, hogy sikerül sürgősségi mentőhitelről megállapodni a hitelezőkkel, de ez nem jött össze.

A légitársaság problémáiról már lehetett tudni egy ideje, a pilóták, légiutas-kísérők, szerelők és földi kiszolgálók hónapok óta nem kaptak fizetést. A cég múlt hét pénteken törölte a nemzetközi járatait, azóta a hírek szerint mindössze öt géppel repült Indián belül. Pedig a társaság flottája elvileg 123 repülőből áll, ezzel a Jet Airways volt az ország legnagyobb magántulajdonú légitársasága. Összehasonlításként, a magyar alapítású Wizz Air jelenleg 112 géppel repül.

A több mint negyedszázada alapított vállalat adóssága 1,2 milliárd dollár, és a hitelezők konzorciuma tegnap késő este döntött úgy, hogy nem biztosít további finanszírozást a társaság számára. Ezek után pedig nem maradt más, mint a működés felfüggesztése. Elméletileg elképzelhető a tevékenység újraindítása, például az emírségekbeli Etihad Airways nagyobb részvételével, amely a Jet Airways 24 százalékos tulajdonosa.

Ugyanakkor egy légitársaság értéke hatalmasat zuhan a leállás pillanatában,

a versenytársak azonnal elkezdik betölteni a piaci réseket, ahogy láthattuk ezt idehaza a Malév 2012. februári csődjét követően. Ami pedig az Etihadot illeti, a társaság rengeteg pénz elégetése után végül elengedte a forrásaira utalt Air Berlint, amely 2017 őszén állt le. Az Abu Dzabi központtal működő társaság ugyanígy a sorsára hagyta a szintén masszívan veszteséges Alitaliát, amely csak az olasz kormányzati beavatkozásnak köszönhetően működik még mindig.

A nemrég még 600 belföldi és 380 nemzetközi járatot üzemeltető Jet Airwaysre visszatérve, a társaság hanyatlását leginkább az olyan fapados versenytársak előretörése okozta, mint az IndiGo és a SpiceJet. A BBC tudósítása szerint az utolsó, Amritsarból felszálló járat indulására sokan már el sem mentek, mert arra számítottak, hogy sok másikhoz hasonlóan azt is törlik. Voltak viszont olyanok is, akik direkt azért vettek jegyet erre a járatra, hogy részesei lehessenek a légitársaság utolsó útjának.

Igaz, a személyzet tagjai még nem adták fel a reményt, hogy megmentik munkaadójukat. Mivel a cég 23 ezer embert foglalkoztat, a családtagokkal együtt elég sok embert érint a leállás (bár a több mint 1,3 milliárdos Indiában nyilván mást jelentenek ezek a számok, mint egy átlagos európai országban). A kormány sem örül a fejleménynek, különösen most, hogy éppen választások zajlanak az országban.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkÓvatosan a jegyvásárlással, több légitársaság is a bedőlés ellen harcolTavaly hat európai légitársaság ment csődbe, és bár nem volt köztük fajsúlyos szereplő, érdemes meggondolni, hol veszünk jegyet.

Világ adósság india Jet Airways légitársaság Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Fabók Bálint
2019. szeptember 21. 16:49 Világ

Valószínűtlen magyar gasztrosiker: Sorban nyílnak a kürtőskalácsozók Indiában

Egyre több indiai szeret bele budapesti utazása során a kürtőskalácsba, hazatérve pedig sorra nyitják kajapornósított üzleteiket.

Torontáli Zoltán
2019. szeptember 21. 11:55 Közélet, Világ

A román uniós biztos jelölése telitalálat a magyar fuvarozóknak

Rovana Plumb minden bizonnyal megértőbb lesz a kelet-európai fuvarozók gondjával szemben, mint a nyugati szempontokat előtérbe helyező elődje.

Stubnya Bence
2019. szeptember 20. 14:38 Világ

Kína a stratégiai disznóhús-tartalékhoz nyúl, olyan súlyos a sertéspestis miatt a helyzet

Államtitokként kezelik, hogy hány tonnát tartanak a központi stratégiai disznóhús-tartalékban.

Fontos

Fabók Bálint Kasnyik Márton
2019. szeptember 20. 16:47 Adat

A magyarok egy picit jobban szennyezik a bolygót, mint bárki más, de Áder János szerint mi nem számítunk

Több mint kétszer akkora a magyar széndioxid-kibocsátás, mint ami a fenntarthatósághoz kell. A "környezetvédő" köztársasági elnök szerint nem nekünk kell cselekednünk.

Bucsky Péter
2019. szeptember 20. 07:00 Vállalat

Startupok helyett saját magukat támogatják az MVM cégének vezetői

Kétszer akkora a veszteség, mint amit befektettek. És azt is olyan cégekbe, amelyeknél nem látni életképes üzleti modell nyomát sem.

Tóth István János
2019. szeptember 19. 15:50 Közélet

Javítja a korrupció ellenőrzését az iskolázottság szintje?

Magyar adatok bizonyítják az összefüggést: ahol többen érettségiznek, ott aránylag kevesebbet lopnak.