Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. január 17. 17:45 Élet, Világ

A Gillette keményen nekiment a szexizmusnak, de ezzel Magyarországon nem fogunk találkozni

Lehet-e egy termék férfiasabb, mint egy bajusz- és szakállvágásra gyártott borotva? A Gillette korábban úgy gondolta, hogy aligha, és erre a férfiasságot hangsúlyozó üzenetre építette fel a marketingkommunikációjának jelentős részét. Talán neked is a füledben cseng azoknak a reklámoknak a zenéje, amelyben magyarul úgy hangzik a jelmondat, hogy “férfiasan tökéletes”, az eredeti angolban pedig “The best a man can get”.

Az angol verziót azért írtuk ki, mert a legújabb reklámban a mondat hirtelen kérdéssé változott: Is this the best a man can get? – ami kétértelmű, úgy is lehet érteni, hogy “tényleg ez a legjobb, amit egy férfi elérhet” vagy “amilyenné egy férfi válhat?” Ennek pedig az az oka, hogy a Gillette gyártója, a Procter & Gamble úgy gondolta, a borotvamárkán keresztül beszáll a MeToo vonalba, vagyis hangsúlyozni szeretné a szexizmus és a nők elleni zaklatás elutasítását.

A reklámfilm és a hozzá kapcsolt kampány Észak-Amerikában fut, és természetesen – ahogy korábban a Nike és Colin Kaepernick esetében – rögtön előjöttek a kritikusok, akik szerint olyan határozottan áll ki a nőkkel szembeni férfias sztereotípiák ellen, hogy a ló másik oldalára esik vele. A reklám tényleg erősen megosztja a közvéleményt, sokak szerint úgy ábrázolja a világot, mintha minden férfi alapból bunkón viselkedne a nőkkel, sőt, vannak akik szerint egyenesen démonizálja a saját vásárlóit, a férfiakat. (Bár a márkanév alatt forgalmaznak női borotvákat is.)

A reklámfilmet itt láthatod angolul:

Piers Morgan, brit konzervatív tévés műsorvezető például nagyon rápörgött a témára, többek között azt mondja, ha ugyanez nőkkel történt volna meg, a feministák már megőrültek volna. A másik oldalon John Lurie az egyik legelterjedtebb szexista toposz kifordításával szerelte le a férfielnyomáson aggódókat: “Ha egy férfi vagy, aki ideges a Gillette reklám miatt: mosolyogj többet. Sokkal szebb vagy, ha mosolyogsz.”

A Procter&Gamble az esetre reagálva azt mondja, számítottak vitára, de a párbeszédre szükség van. A negatív fogadtatás mellett legalább annyi pozitív visszajelzést is kapnak, sokan tartják a filmet bátornak, időszerűnek, okosnak és nagyon is szükségesnek.

A film csak egy része a komplex kampánynak, amelynek keretében a Gillette például három év alatt 1 millió dollárt ad olyan nonprofit szervezeteknek, amelyek segítik a férfiakat abban, hogy a következő generációk példaképei legyenek.

A cég regionális szervezete azt mondta nekünk, hogy annak ellenére, hogy a Gillette globális márka, a legtöbb kommunikációs kampány lokális marad. Az amerikai kampányokat ritkán használják Európában,

de ha ez meg is történik, akkor gyakran adaptálják a helyi célközönségre.

Pillanatnyilag azonban nincs terv arra, hogy a “we believe” nevezetű kampányt Európába hozzák, vagyis ezt aligha fogod látni a Magyarországra célzott médiában.

A cég azonban hangsúlyozza, hogy mindez nem jelenti azt, hogy a kampányt nem támogatnák. Ellenkezőleg, nagyon büszkék arra, hogy párbeszédet tudtak kezdeményezni a témában. A negatív és pozitív kommentek mennyisége azt mutatja, hogy a férfiak szerepe és az, hogy hogyan lehetnek a legjobbak, releváns téma. Mindez azt is jelenti, hogy a Gillette figyelmesebb lesz például a partnerekkel, celebekkel való együttműködésében és “rendszerszerűen” támogatni fogja a férfiakat, hogy a legjobbak legyenek. Ez pedig globálisan is igaz lesz a tevékenységére, konkrét országokra vonatkozó példát azonban egyelőre nem tudnak mondani.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Élet Világ férfiasság Gillette MeToo nőkkel szembeni zaklatás reklám Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Jandó Zoltán
2025. február 11. 16:40 Élet, Közélet

Védjegyharc indult Bindzsisztánért, és nem biztos, hogy lesz vesztes

Majka és egy budapesti vállalkozó is levédetné a „bindzsisztán” kifejezést. Előfordulhat, hogy a hivatal mindkét esetben pozitív döntést hoz.

Bucsky Péter
2025. február 10. 05:24 Élet, Vállalat

Eltűnnek a legkevésbé szennyező csomagolások a Mohu-féle rendszerben

Az újratölthető üvegek használata egyébként is visszaszorulóban volt, de az új rendszerben már csak a legelszántabbak tartanak ki mellette.

Vermes Nikolett
2025. február 8. 05:44 Élet, Vállalat

A 40 feletti női munkavállalók támogatása nem luxus, hanem befektetés

A változókorban lévő nőkre fordított kiemelt figyelem nem csupán női ügy vagy társadalmi felelősségvállalás: mára gazdasági előnye is bizonyítottá vált.

Fontos

Vámosi Ágoston
2025. február 12. 11:12 Világ

Magyarországon farmereket és motorokat drágíthat Trump vámháborúja

Az uniós vezetők ma tárgyalnak az amerikai acél- és alumíniumipari vámok elleni válaszlépésekről, és kéznél vannak korábban felfüggesztett vámok.

Vámosi Ágoston
2025. február 11. 14:47 Adat

Újra lejjebb vehetik a hőmérsékletet a cégeknél az egyre drágább gáz miatt

A tél leghidegebb napjai előtt kétéves csúcsot döntött a gáz ára az irányadó holland tőzsdén, ami már a céges döntéseket is befolyásolhatja.

A februári élelmiszer-drágulás felülmúlhatja a januárit is

Az élelmiszerek múlt havi drágulása is hajtotta az inflációt, és saját adatfelvételünk szerint a februári statisztika sem lesz szebb, sőt.