Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. január 17. 17:45 Élet, Világ

A Gillette keményen nekiment a szexizmusnak, de ezzel Magyarországon nem fogunk találkozni

Lehet-e egy termék férfiasabb, mint egy bajusz- és szakállvágásra gyártott borotva? A Gillette korábban úgy gondolta, hogy aligha, és erre a férfiasságot hangsúlyozó üzenetre építette fel a marketingkommunikációjának jelentős részét. Talán neked is a füledben cseng azoknak a reklámoknak a zenéje, amelyben magyarul úgy hangzik a jelmondat, hogy “férfiasan tökéletes”, az eredeti angolban pedig “The best a man can get”.

Az angol verziót azért írtuk ki, mert a legújabb reklámban a mondat hirtelen kérdéssé változott: Is this the best a man can get? – ami kétértelmű, úgy is lehet érteni, hogy “tényleg ez a legjobb, amit egy férfi elérhet” vagy “amilyenné egy férfi válhat?” Ennek pedig az az oka, hogy a Gillette gyártója, a Procter & Gamble úgy gondolta, a borotvamárkán keresztül beszáll a MeToo vonalba, vagyis hangsúlyozni szeretné a szexizmus és a nők elleni zaklatás elutasítását.

A reklámfilm és a hozzá kapcsolt kampány Észak-Amerikában fut, és természetesen – ahogy korábban a Nike és Colin Kaepernick esetében – rögtön előjöttek a kritikusok, akik szerint olyan határozottan áll ki a nőkkel szembeni férfias sztereotípiák ellen, hogy a ló másik oldalára esik vele. A reklám tényleg erősen megosztja a közvéleményt, sokak szerint úgy ábrázolja a világot, mintha minden férfi alapból bunkón viselkedne a nőkkel, sőt, vannak akik szerint egyenesen démonizálja a saját vásárlóit, a férfiakat. (Bár a márkanév alatt forgalmaznak női borotvákat is.)

A reklámfilmet itt láthatod angolul:

Piers Morgan, brit konzervatív tévés műsorvezető például nagyon rápörgött a témára, többek között azt mondja, ha ugyanez nőkkel történt volna meg, a feministák már megőrültek volna. A másik oldalon John Lurie az egyik legelterjedtebb szexista toposz kifordításával szerelte le a férfielnyomáson aggódókat: “Ha egy férfi vagy, aki ideges a Gillette reklám miatt: mosolyogj többet. Sokkal szebb vagy, ha mosolyogsz.”

A Procter&Gamble az esetre reagálva azt mondja, számítottak vitára, de a párbeszédre szükség van. A negatív fogadtatás mellett legalább annyi pozitív visszajelzést is kapnak, sokan tartják a filmet bátornak, időszerűnek, okosnak és nagyon is szükségesnek.

A film csak egy része a komplex kampánynak, amelynek keretében a Gillette például három év alatt 1 millió dollárt ad olyan nonprofit szervezeteknek, amelyek segítik a férfiakat abban, hogy a következő generációk példaképei legyenek.

A cég regionális szervezete azt mondta nekünk, hogy annak ellenére, hogy a Gillette globális márka, a legtöbb kommunikációs kampány lokális marad. Az amerikai kampányokat ritkán használják Európában,

de ha ez meg is történik, akkor gyakran adaptálják a helyi célközönségre.

Pillanatnyilag azonban nincs terv arra, hogy a “we believe” nevezetű kampányt Európába hozzák, vagyis ezt aligha fogod látni a Magyarországra célzott médiában.

A cég azonban hangsúlyozza, hogy mindez nem jelenti azt, hogy a kampányt nem támogatnák. Ellenkezőleg, nagyon büszkék arra, hogy párbeszédet tudtak kezdeményezni a témában. A negatív és pozitív kommentek mennyisége azt mutatja, hogy a férfiak szerepe és az, hogy hogyan lehetnek a legjobbak, releváns téma. Mindez azt is jelenti, hogy a Gillette figyelmesebb lesz például a partnerekkel, celebekkel való együttműködésében és “rendszerszerűen” támogatni fogja a férfiakat, hogy a legjobbak legyenek. Ez pedig globálisan is igaz lesz a tevékenységére, konkrét országokra vonatkozó példát azonban egyelőre nem tudnak mondani.

Élet Világ férfiasság Gillette MeToo nőkkel szembeni zaklatás reklám Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Hajdu Miklós
2019. április 22. 12:00 Élet

Egy újságíró kipróbálta, milyen egy hétig Google nélkül élni

A Guardian újságírója egy hétig önként lemondott azokról az online szolgáltatásokról, amelyeket a Google is nyújt. Végül ambivalens érzésekkel zárta a hetet.

Torontáli Zoltán
2019. április 21. 07:44 Élet, Vállalat

Nem akarnak beszélni a fiatalok, jobb, ha erre mindenki felkészül

Jelentős iparági változásokkal járhat, ha felnő egy generáció, amelyik már nem használja hanghívásra a mobilját.

Avatar
2019. április 18. 16:54 Élet

Vannak női szupersztárok, de messze még az esélyegyenlőség a művészetben

A 2015-ben eladott 100 legdrágább műalkotásból 99-et férfiak készítettek, de a helyzet így is sokat javult az utóbbi pár évtizedben.

Fontos

Jandó Zoltán
2019. április 20. 07:58 Adat, Közélet

Kértek 170 milliárdot a magyar focira, a kormány négyszer annyit adott

Az volt a terv, hogy 2019-re a labdarúgás a költségvetés nettó befizetője lesz, azaz nem viszi, hanem hozza majd a közpénzt. Ehelyett az idén több mint 100 milliárd megy el focira.

Kasnyik Márton
2019. április 19. 17:09 Világ

Trump szeretett volna bűncselekményeket elkövetni, de nem sikerült neki

Nagyon súlyos, amit Trumppal és az oroszokkal szemben megállapít a két éve várt Mueller-jelentés. Az elnök mégsem bukik bele.

Avatar
2019. április 17. 17:03 Közélet, Vállalat

A multik és a járadékszedők árnyékában élnek a magyar vállalkozások, de van remény

Egy kisebb válság közeledik, ami az államtól függő cégek és a multik meggyengítésével még jót is tehet a saját teljesítményükre alapozó magyar vállalkozásoknak.