Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2019. január 17. 17:45 Élet, Világ

A Gillette keményen nekiment a szexizmusnak, de ezzel Magyarországon nem fogunk találkozni

Lehet-e egy termék férfiasabb, mint egy bajusz- és szakállvágásra gyártott borotva? A Gillette korábban úgy gondolta, hogy aligha, és erre a férfiasságot hangsúlyozó üzenetre építette fel a marketingkommunikációjának jelentős részét. Talán neked is a füledben cseng azoknak a reklámoknak a zenéje, amelyben magyarul úgy hangzik a jelmondat, hogy “férfiasan tökéletes”, az eredeti angolban pedig “The best a man can get”.

Az angol verziót azért írtuk ki, mert a legújabb reklámban a mondat hirtelen kérdéssé változott: Is this the best a man can get? – ami kétértelmű, úgy is lehet érteni, hogy “tényleg ez a legjobb, amit egy férfi elérhet” vagy “amilyenné egy férfi válhat?” Ennek pedig az az oka, hogy a Gillette gyártója, a Procter & Gamble úgy gondolta, a borotvamárkán keresztül beszáll a MeToo vonalba, vagyis hangsúlyozni szeretné a szexizmus és a nők elleni zaklatás elutasítását.

A reklámfilm és a hozzá kapcsolt kampány Észak-Amerikában fut, és természetesen – ahogy korábban a Nike és Colin Kaepernick esetében – rögtön előjöttek a kritikusok, akik szerint olyan határozottan áll ki a nőkkel szembeni férfias sztereotípiák ellen, hogy a ló másik oldalára esik vele. A reklám tényleg erősen megosztja a közvéleményt, sokak szerint úgy ábrázolja a világot, mintha minden férfi alapból bunkón viselkedne a nőkkel, sőt, vannak akik szerint egyenesen démonizálja a saját vásárlóit, a férfiakat. (Bár a márkanév alatt forgalmaznak női borotvákat is.)

A reklámfilmet itt láthatod angolul:

Piers Morgan, brit konzervatív tévés műsorvezető például nagyon rápörgött a témára, többek között azt mondja, ha ugyanez nőkkel történt volna meg, a feministák már megőrültek volna. A másik oldalon John Lurie az egyik legelterjedtebb szexista toposz kifordításával szerelte le a férfielnyomáson aggódókat: “Ha egy férfi vagy, aki ideges a Gillette reklám miatt: mosolyogj többet. Sokkal szebb vagy, ha mosolyogsz.”

A Procter&Gamble az esetre reagálva azt mondja, számítottak vitára, de a párbeszédre szükség van. A negatív fogadtatás mellett legalább annyi pozitív visszajelzést is kapnak, sokan tartják a filmet bátornak, időszerűnek, okosnak és nagyon is szükségesnek.

A film csak egy része a komplex kampánynak, amelynek keretében a Gillette például három év alatt 1 millió dollárt ad olyan nonprofit szervezeteknek, amelyek segítik a férfiakat abban, hogy a következő generációk példaképei legyenek.

A cég regionális szervezete azt mondta nekünk, hogy annak ellenére, hogy a Gillette globális márka, a legtöbb kommunikációs kampány lokális marad. Az amerikai kampányokat ritkán használják Európában,

de ha ez meg is történik, akkor gyakran adaptálják a helyi célközönségre.

Pillanatnyilag azonban nincs terv arra, hogy a “we believe” nevezetű kampányt Európába hozzák, vagyis ezt aligha fogod látni a Magyarországra célzott médiában.

A cég azonban hangsúlyozza, hogy mindez nem jelenti azt, hogy a kampányt nem támogatnák. Ellenkezőleg, nagyon büszkék arra, hogy párbeszédet tudtak kezdeményezni a témában. A negatív és pozitív kommentek mennyisége azt mutatja, hogy a férfiak szerepe és az, hogy hogyan lehetnek a legjobbak, releváns téma. Mindez azt is jelenti, hogy a Gillette figyelmesebb lesz például a partnerekkel, celebekkel való együttműködésében és “rendszerszerűen” támogatni fogja a férfiakat, hogy a legjobbak legyenek. Ez pedig globálisan is igaz lesz a tevékenységére, konkrét országokra vonatkozó példát azonban egyelőre nem tudnak mondani.

Élet Világ férfiasság Gillette MeToo nőkkel szembeni zaklatás reklám Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Hajdu Miklós
2019. augusztus 19. 07:01 Élet

Árat kell emelniük a kortárs magyar művészeknek, ha sikeresek akarnak lenni külföldön

Sokáig túl olcsók voltak a magyar kortárs művek árai a hazai műtárgypiacon ahhoz, hogy külföldi gyűjtők komolyan vegyék őket. Az utóbbi néhány évben viszont végre változás indult ebben a kérdésben, amivel mindenki jól járhat.

Fabók Bálint
2019. augusztus 18. 19:28 Élet

A balatoni vaddisznó-invázió csak a kezdete az ember-vaddisznó konfliktusnak

Világszerte egyre nagyobb probléma a városokban feltűnő vaddisznók inváziója. Magyarországon is látványosan elszaporodtak, és a legveszélyesebb állatok közé tartoznak.

Torontáli Zoltán
2019. augusztus 18. 07:08 Élet

Vegetarianizmus, természetes étel és klímavédelem: ez nehéz lesz egyszerre

Tudatos vásárlóként hiába szeretnél egyszerre sok mindent elérni, egyelőre úgy néz ki, hogy ez ma még maradéktalanul nem sikerülhet. Melyik ujjunkba harapjunk?

Fontos

Stubnya Bence
2019. augusztus 17. 07:24 Világ

Három éve a feje tetejére állt világpolitika. De valójában miért?

Hirtelen szexista és rasszista lett a fehér munkásosztály, vagy rájöttek, hogy cserben hagyták őket a munkaerőpiacon? Nem csak a következő választásokat, hanem a globalizáció sorsát is eldöntheti a válasz.

Bucsky Péter
2019. augusztus 16. 06:52 Közélet

Autósportokban erősít a Szijjártó család, az állami pénzek követik őket

Jelentős állami pénzek kerültek a külügytől a külügyminiszter testvére által vezetett kamionversenyes céghez.

Jandó Zoltán
2019. augusztus 15. 06:57 Közélet

Sokba kerül a propaganda, egy év alatt 65 milliárd ment el állami kommunikációra

Az volt a terv, hogy egy év alatt 25 milliárdot költ el az állam kommunikációra, de csak a Soros-palkátokra ennek majdnem a másfélszerese ment el.