Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. október 1. 06:58 Tech, Világ

Egy milliárdos megpróbálja sokkal olcsóbbá tenni az e-autók akkumulátorát

A Dél-Afrikában született, de amerikai állampolgárként Los Angelesben élő Patrick Soon-Shiong vagyonát jelenleg 7,6 milliárd dollárra becsülik. Az orvos végzettségű vállalkozó azzal szerezte az első millióit, hogy gyógyszerfejlesztő vállalkozásait sikerült nagyra növesztenie, majd jó pénzért eladnia. Legújabb terve a New York Times cikke szerint az, hogy nyugdíjba küldi a lítium-ion technológiát, ami azért elég meredek elképzelés, mert manapság szinte minden hordozható elektromos szerkezet akkumulátora erre épül, és az elektromos mobilitás legfontosabb jövőbeni alkalmazásának tűnik.

A lítium-ionos megoldás azért terjedt el, mert olyan fizikai-kémiai tulajdonságokkal bír, amelyek egykönnyen nem verhetők. A lítium mérete és tömege is kicsi, viszont elektrokémiai potenciálja nagy, ami praktikusan azt jelenti, hogy már viszonylag kis méretben és tömegben is nagy elektromos kapacitást tud leadni, és ez nagyon előnyös tulajdonság a legkülönfélébb eszközök áramellátásához.

Van azonban néhány nem elhanyagolható problémája is ennek a technológiának. A Földön a racionálisan kitermelhető lítium elég egyenlőtlenül oszlik el, főleg Dél-Amerikában találhatók nagyobb készletek, a mai akkumulátorokba ráadásul olyan ritka fémeket is kell tenni, amelyekhez még korlátosabb a hozzáférés, és ez viszonylag drágává teszi a gyártást. Másrészt 

a lítium-ionos akkumulátorok bizonyos körülmények között hajlamosak a túlzott melegedésre, a begyulladásra.

Soon-Shiong cége, a NantEnergy most előállt az első olyan cink-levegő akkumulátorral, amely szerintük képes lehet a tömegtermelésre és a széles körű ipari használatra. A cink-levegő megoldásban fizikai-kémiai értelemben sok újdonság nincs, régóta ismert technológia, használják is világszerte bizonyos alkalmazásokhoz, eddig azonban komolyabban mégsem sikerült senkinek megtámadni vele a lítium-ion piacát.

Egy cink-levegő technológiás elektrokémiai cellában elméletileg 1,65 volt feszültséget lehet elérni, a gyakorlatban azonban 1,4 voltnál eddig senkinek sem sikerült többet kinyernie. Összehasonlításul: egy mai lítium-ionos, méretre és tömegre is kisebb cella képes 3 voltot előállítani.

Mégis, a cinkkel azért éri meg komolyabban foglalkozni, mert sokkal könnyebben hozzáférhető, és sokkal nagyobb mennyiségben bányászható, mint a lítium. A cink-levegő párosítás azért is lehet kihívója a lítiumnak, mert amint a neve is mutatja, csak a levegő oxigénjét használja, amikor áramot termelnek vele. Ez azt jelenti, hogy nem kell reaktánst fejleszteni a cellához, elég azt egyszerűen csak érintkeztetni a környezetével, ami egyszerűsíti a gyártást.

Az alábbi animáció a cella működését mutatja, a bal oldalon látható, ahogy belép a levegő oxigénje, az elektromos áram pedig a jobb oldali szürke sávban keletkezik (forrás: Wikipedia).

Animation of zinc air cell 1100.gif

A dolog érdekessége azonban nem is a technológia, hanem az üzleti modell újdonsága. A NantEnergy ugyanis azt állítja, hogy az akkumulátoraiban egy kilowattóra teljesítményt 100 dollárból képes kihozni, és ehhez több mint 100 szabadalmi bejegyzést elérő fejlesztések során jutott el. Ezzel szemben a lítium-ion akkumulátorok kilowattóránkénti előállítási költsége jelenleg 300-400 dollár között van.

Az ígéret tehát az, hogy 

olyan akkumulátorok készülhetnek, amelyek kicsit ugyan nagyobbak, mint a jelenlegiek, de sokkal olcsóbbak és biztonságosabbak lesznek.

A piac mérete már jelenleg is évi 50 milliárd dollár, de az elektromos mobilitás és az otthoni energiatárolás terjedésének köszönhetően nagy felfutás előtt áll.

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkSaját piacuk lett az elektromos autókból kiszerelt, nyugdíjas akkumulátoroknakÓriási üzlet lesz az idősebb eletromos autókból kiszedett akkumulátorokkal kereskedni, mert további tíz évig lehet még hasznosítani az aksikat.

G7 támogató leszek! Egyszeri támogatás / Előfizetés

Tech Világ akkumulátor cink elektromos autó lítium-ion Olvasson tovább a kategóriában

Tech

Fazekas Dóra Hidi János
2025. június 8. 06:04 Tech, Világ

Tényleg nem megyünk semmire a zöld átállással?

Exponenciálisan nő a zöldenergia termelése és felhasználása, de a fosszilis források kiváltásához az is kell, hogy legyen erre szándék.

Vámosi Ágoston
2025. május 22. 13:05 Tech, Vállalat

Új szakaszba lép az eladók nélküli boltok hazai elterjedése a Szegen megnyitott üzlettel

Szegeden nyitott meg az ország valószínűleg első hibrid működtetésű üzlete. A technológiát szlovák és cseh Coopokban is alkalmazzák.

Pletser Tamás
2025. május 14. 05:50 Pénz, Tech

A jelenlegi nukleáris technológia egy üzleti zsákutca

Az atomenergia reneszánszához technológiai áttörés kell, a hagyományos erőművek építésével az államok veszteséges projekteket támogatnak.

Fontos

Jandó Zoltán
2025. június 12. 05:50 Pénz, Vállalat

Több pénzt kap külföldről a kormánymédia, mint a nem kormányközeli kiadók

A Szuverenitásvédelmi Hivatal büdzséje is többszöröse annak, mint amennyi külföldi támogatást a független média kap.

Stubnya Bence
2025. június 11. 15:46 Adat

Csak két szakma előzi meg a politikusokat a fizetési listán

Az utóbbi öt évben a pilóták megelőzték a képviselőket, államtitkárokat és minisztereket. A szakorvosok előreléptek a negyedik helyre.

Váczi István
2025. június 11. 11:01 Közélet, Pénz

Tehetetlen a kormány, az árnyomás utat tör magának a gazdaságban

A kormány infláció elleni hadjárata nem hozza a várt eredményt, több szektorban is elkezdtek ritkulni az akciók, néhány bank a lakáshiteleknél szigorít.