Hírlevél feliratkozás
Torontáli Zoltán
2018. szeptember 18. 17:17 Élet, Világ

Elmaradó fizetés, 16 órás munkanap, palackba pisilés és félelem – így működik az Amazon házhoz szállítása

Az Amazonnak már több mint százmillió olyan ügyfele van, aki évi 119 dollárt fizet azért, hogy további díjak nélkül árucikkek milliót vásárolhassa meg kétnapos, vagy aznapi szállítási határidővel (Prime és Prime Now szolgáltatás). A világ legnagyobb kereskedője 2017-ben 5 milliárd csomagot szállított ki a vásárlókhoz. A kedvező szolgáltatás és a nagy számok mögött azonban a futárok sokszor nyomorúságos munkakörülményei vannak.

A futárok kis része közvetlenül az Amazon alkalmazásában áll, a többség azonban alvállalkozóknál dolgozik. A Business Insider az elmúlt nyolc hónapban 13 amerikai városban 31 csomagfutárral beszélt, akik az Amazon mellett összesen 14 alvállalkozónál dolgoztak vagy dolgoznak még most is.

A beszélgetések alapján a piacon teljes a káosz. Az Amazon nem támaszt különösebben szigorú követelményeket az alvállalkozók kiválasztásánál, akár egy kezdő cég is belevághat a bizniszbe minimális kezdőtőkével és pár furgonnal, de persze vannak a rendszerben régóta működő, nagy flottát tartó vállalatok is.

Az együttműködés lényege, hogy az alvállalkozók az Amazontól minden nap megkapják a tervezett útvonalakat, és a futárok a szintén az Amazontól kapott mobil eszközzel naplózzák a tevékenységüket. Egy napi útvonal manapság 250-300 csomagot tartalmaz, de forgalmasabb hetekben akár 400 csomagot is ki kell juttatnia egy futárnak egyetlen nap alatt.

A futár tipikus munkanapja reggel fél 8-kor indul az Amazon raktárában, ahol fél 9-ig felveszi a furgont, megkapja a napi útvonaltervet, és elkezdi bepakolni a csomagokat. Fél 10-ig általában el tud indulni az Amazon eszköze által meghatározott szállítási útvonalon, és este 6-ig cirkál a városban. A nap valamikor este 6 és 9 között végződik.

A Business Insider által megnézett dokumentumok szerint egy tipikus szeptemberi héten a futárok átlagosan napi 11 órát dolgoztak, és több mint 200 csomagot kellett kézbesíteniük. Volt olyan nap, amelyen 16 órát kellett dolgozni.

A futárok nagy nyomás alatt vannak, az Amazon eszköze ugyanis állandóan monitorozza a munkájukat, mindig tudja, hogy hol járnak és mennyi csomagot vittek ki a címekre.

Ha a tervhez képest csúszást látnak, azonnal hívják telefonon az alvállalkozó cég vezetőit, vagyis a futár közvetlen főnökét.

Az alvállalkozók gyakran elbocsátással vagy a fizetések visszatartásával fenyegetik a késésben lévő futárokat. Annyira tartanak attól, hogy a világ legnagyobb kereskedőcége felmondja a szerződésüket, hogy minden áron célba akarják juttatni a csomagokat, és gyakran kergetik gyorshajtásba a futárjaikat. Aki reklamál, az másnap megkapja a legnehezebb útvonalat.

Egy futár azt mondta, középvezetői szinten is nagyban megy a trükközés, neki egy irányító azt ajánlotta, hogy ha 500-600 dollárt a zsebébe csúsztat, akkor olyan beosztást kap, hogy nem kell hétvégén dolgoznia.

Az Amazon rendszere naponta egy 30 perces ebédidőt és két 15 perces pihenőt automatikusan betervez az útvonalba, ám ez a gyakorlatban olyan szűk, hogy már a kisebb városi dugók miatt is borulhat a teljes menetrend. Rohanás az egész nap, nincs idő semmire, a futár gyakran wc-re sem tud elmenni napközben, így marad a jól bevált palackba pisilés módszere.

Az alvállalkozó elvileg jelezhetné az Amazonnak, hogy forgalmi okok miatt nem lesz meg a napi penzum, de ezt gyakran nem meri megtenni, inkább túlóráztatja a sofőröket, és az ezután járó munkabér kifizetését később megpróbálja elszabotálni, hiszen így ő sem kapja meg az ezért járó pénzt az Amazontól. Az egész láncot a félelem mozgatja.

Ettől függetlenül is általános panasz, hogy az alvállalkozók nem tartják be az ígéreteiket, a munkaerő felvételénél még minden rózsaszínű, fűt-fát ígérnek a sofőröknek, a valóságban azonban ebből semmi sem teljesül.

Ugyanakkor az is igaz, hogy a futárok döntő része olyan iskolázatlan sofőr, aki más munkát nehezen találna, vagy ha igen, akkor nem ebben a fizetési kategóriában. Egy amazonos futár bruttó 13-15 dollárt keres óránként, ami alulról súrolja az amerikai futárfizetések átlagát, de több annál, mint amit más segédmunkával meg lehet keresni. Ez az, ami sokakat minden nehézség ellenére is benntart a rendszerben, és végső soron kiszolgáltatottá teszi a láncban felette állóval szemben.

Élet Világ alvállalkozó amazon futár házhoz szállítás kereskedelem Olvasson tovább a kategóriában

Élet

Torontáli Zoltán
2019. március 22. 11:48 Élet, Világ

Roncsnak beszámított német autókat sóznak rá a figyelmetlen kelet-európai vevőkre

Szinte már vártuk ezt a trükköt, sajnos annyira logikus és életszerű.

Avatar
2019. március 21. 17:09 Élet

Miért nem érdekel minket, hogy mi lesz az adományainkkal?

Ha úgy vesszük, az adakozás is önérdek. És ez sok mindent megmagyaráz abból, hogy miért nem követjük annyira az adományaink sorsát.

Torontáli Zoltán
2019. március 21. 06:54 Élet

Hadat üzent a kormány a táplálkozási divatnak

A sertéspestis miatt egy csomó hús maradt a nyakunkon, és folyamatosan jön be az olcsó import is. A kormány megetetné velünk a felesleget.

Fontos

Kasnyik Márton
2019. március 24. 13:15 Adat

Miért támogatják a világ kormányai az éghajlatpusztítást ezermilliárd dollárokkal?

Az ár, amit a benzinért vagy a szénből nyert áramért fizetnek az emberek, nem tükrözi ezek felhasználásának valódi költségeit. Ezért valójában elképesztő pénzekkel támogatják az államok a fosszilis energiát.

Kasnyik Márton
2019. március 23. 07:50 Podcast

Móricz Dániel: Pontosan annyit takarított meg Magyarország, mint amennyi uniós pénz bejött

Nem használta ki az ország a békeidőket, a költségvetés és a Magyar Nemzeti Bank is gázt ad, amikor éppen jól mennek a dolgok. Ennek megvannak a kockázatai a HOLD Alapkezelő befektetési vezetője szerint.

Jandó Zoltán
2019. március 22. 06:51 Közélet

Vajna halála után egyből megjelent egy rejtélyes tulajdonos a TV2-ben

A máltai bejegyzésű új részvényes igazgatója korábban letelepedési kötvényekkel is üzletelt, és ugyanúgy Bibó-kollégista volt, mint Orbán Viktor.