Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. szeptember 1. 16:08 Világ

30 milliárdos irodát épít a cég, amely győztesnek hirdette magát a Budapest-Belgrád vasútnál

Egy 110 millió dollárba (több mint 30 milliárd forint) kerülő, 32 emelet magas irodaház építésével bízta meg az ugandai állami nyugdíjalap a China Railway Groupot (CRG). A kampalai beruházás jövő hónapban kezdődik, és a tervek szerint két-három évig tart majd – írja a Bloomberg.

Magyar szempontból persze nem annyira a kampalai ingatlanpiac vagy az ugandai nyugdíjalap befektetési politikája érdekes, hanem a CRG. A vállalat 2015 novemberében bejelentette, hogy két év alatt az általa vezetett konzorcium építi meg*Egészen pontosan a meglévő vágány korszerűsítéséről és a második vágány építéséről van szó. a Budapest-Belgrád vasút magyar szakaszát 10 milliárd jüanért, akkori árfolyamon mintegy 460 milliárd forintért. A Reuters erről szóló, a cég bejelentése alapján megírt híre továbbra is elérhető, méghozzá javítás vagy módosítás nélkül, a vállalat oldalán viszont ma már nincs nyoma.

Nem is csoda, hiszen ezzel a bejelentéssel jócskán előreszaladtak. 2015 novemberében zajlott éppen a Kína és a közép-kelet-európai országok soros csúcstalálkozója, amelyen a kínai, magyar és szerb illetékesek pénzügyi és építési megállapodásokat írtak alá a projekttel kapcsolatban. Akkoriban valószínűleg még az volt a magyar terv, hogy a 85 százalékban kínai hitelből finanszírozott beruházást éppúgy közbeszerzés nélkül, államközi szerződés keretében adják oda a külföldi vállalatnak, mint a paksi beruházást az orosz Roszatomnak. Az atomerőmű-építéssel szemben itt azonban nem sikerült meggyőzni az Európai Bizottságot, hogy hunyjon szemet az uniós szabályok megkerülése felett, így végül muszáj volt közbeszerzést kiírni.

A folyamat jelenleg ott tart, hogy a napokban kiválasztották a projekt független mérnökét és műszaki ellenőrét.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkMegvan, ki ellenőrizheti a Budapest-Belgrád vasút fejlesztését6,1 milliárd forintért a Főber és a Magyar Mérnök Céh lesz a Soroksár-Kelebia vasút felújításának független mérnöke és műszaki ellenőre.

 

A tervezésre és megépítésre kiírt, akár 578 milliárd forintos*Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter beszélt 577,5 milliárdos maximális kivitelezési árról. Hitelköltségekkel is számolva akár 750 milliárd forintba is kerülhet az országnak a beruházás. tender a tárgyalásos szakaszában van. Annyit tudni, hogy két ajánlat érkezett: a CRE és a Strabag-CCCC 2018 nevű konzorciumé. Ha nem trükköznek a nevekkel, akkor az előbbi a China Railway Engineering lehet (amely a CRG része). Az utóbbiból az orosz tulajdonosi háttérrel megtámogatott német-osztrák Strabagot talán nem kell különösebben bemutatni, a hazai építőipari közbeszerzések egyik stabil befutója. A CCCC pedig Kína legnagyobb infrastruktúrafejlesztőjének, a China Communications Construction Co.-nak a szokásos rövidítése.

A China Railway Group saját oldalán azt írja, hogy több mint 90 országban van jelen, alkalmazottjainak száma 300 ezer, 2016-ban a hetedik legnagyobb kínai vállalat volt. Mintegy 90 ezer kilométer vasutat épített, amelyből több mint 10 ezer nagysebességű volt. Emellett az ingatlanfejlesztésben is érdekelt, ennek része lesz az ugandai irodaház-beruházás is.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA Budapest-Belgrád vasútvonal miatt fontos Pireusz csak egy bábu a kínai sakktáblánA kínaiak már az európai kikötői konténerforgalom tizede felett megszerezték az irányítást.

Világ Budapest-Belgrád vasút China Railway irodaház Uganda Olvasson tovább a kategóriában

Világ

2019. február 14. 17:37 Világ

Várhatjuk-e az államtól, hogy megmentsen minket a természeti katasztrófától?

Van egy titka az államilag finanszírozott kutatás-fejlesztésnek, amire a piac nem képes. Hogy hagyja a kutatókat hibázni.

Torontáli Zoltán
2019. február 14. 15:24 Világ

A Tesco bezár 30 lengyel üzletet, és nem tart nyitva éjjel Szlovákiában

Lengyelországban a boltszám csökkenése négy éve megy, Szlovákiában nem éri meg az éjjeli nyitva tartás.

Váczi István
2019. február 13. 11:38 Világ

Óriási aranybánya lapul a szigeten, amely a világ legújabb országa lehet

58 milliárd dollárt ér a bougainville-i bányában lévő arany és réz, de a függetlenségre készülő sziget nem akarja, hogy a korábbi üzemeltető visszatérjen.

Fontos

Wiedemann Tamás
2019. február 14. 11:01 Közélet

Titokzatos szoftver dönt a gyanús napelemes pályázatok nyerteseiről az állami tulajdonú MFB Banknál

A bank szerint ezzel a rendszerrel nem lehet visszaélni, mert a szoftver nem korrupt. De a furfangos jogi magyarázat szerint ellenőrizni sem lehet a programot. Így még gyanúsabb lett a tavalyi egynapos naperőmű-pályázat.

Váczi István
2019. február 13. 16:44 Vállalat

Dupla vagy semmit játszik a Suzuki a botrányos kirúgással

Jogi értelemben valószínűleg bukó helyzetbe hozta magát a Magyar Suzuki, de saját szempontjából ésszerű lépés lehetett: ha nincs szakszervezet, nem lesz sztrájk és „audis” béremelés.

Kasnyik Márton
2019. február 13. 13:31 Közélet

A kormány szép csendben bevezeti a családi vagyonkezelő alapítványokat

"Felmerült az igény", de csak 600 milliós vagyon felett. A fejlett világban az elit egyik legnagyobb trükkje, most behozzák Magyarországra is.