Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. augusztus 27. 09:24 Világ

Ha így megy tovább, tényleg nem repülhetünk Angliába

A repülőgépek a földön maradnak, ha Nagy-Britannia jövő márciusban légügyi megállapodás nélkül lép ki az Európai Unióból – figyelmeztette az ország miniszterelnökét az Institute for Economic Affairs (IEA) agytröszt. Szakértőik szerint a problémát az okozza, hogy a brit légitársaságok jelenleg az ország uniós légi piaci tagságának köszönhetően élvezhetik az olyan jogokat, mint az átrepülési lehetőség, illetve a járatok üzemeltetése bármely két uniós repülőtér között. (Az Independent cikke nem tér ki rá, de az előbbi valószínűleg nem szűnne meg, mert azt egy jóval az EU megalakulása előtti nemzetközi szerződés szabályozza.)

Ráadásul Nagy-Britannia az EU tagjaként részese a Svájccal, Kanadával és az Egyesült Államokkal kötött légügyi egyezményeknek is, így ezekből a kilépéssel szintén kiesik.

„Helyettesítő egyezmények nélkül könnyen megvalósulhat a legrosszabb forgatókönyv: a repülők nem szállhatnak fel”

 

  – jelentette ki Julian Jessop, az IEA fő közgazdásza.

Ezt egyelőre figyelemfelhívásként érdemes kezelni, hiszen az intézet tanulmánya szerint több lehetőség is van ennek az elkerülésére. Az egyik, hogy Nagy-Britannia csatlakozik az Európai Gazdasági Térséghez, és Norvégiához hasonló viszonyt alakít ki az EU-val. Mivel azonban így rengeteg uniós szabály továbbra is vonatkozna rá, ezt a brit kormány lényegében kizárta. A másik lehetőség egy külön légi megállapodás az EU-val. Az intézet szerint azonban ez időigényes folyamat, miközben ebből van már a legkevesebb a kilépésig. Eddig sokkal nehezebben mentek a tárgyalások, mint amire – legalábbis brit részről – számítottak.

A legegyszerűbb megoldás a jelenlegi szabályrendszer ideiglenes meghosszabbítása lenne, de ehhez is szükség van a kölcsönös politikai akaratra. Ezt pedig brit oldalról a kilépés elmaszatolása, uniós részről pedig a példastatuálás elmaradása miatt érhetnék bírálatok.

A légitársaságok egyébként a maguk részéről mindent megtesznek, a Wizz Air brit leányvállalatot alapított, míg a brit EasyJet Ausztriában hozott létre egyet, hogy cégjogilag is jelen legyen az EU-ban. Mindez azonban a Nagy-Britannia és az EU közötti légi forgalom szempontjából csak akkor ér valamit, ha érvényben lesz egy új szabályrendszer Nagy-Britannia kilépésének pillanatában.

Az IEA tanulmánya is felhívja arra a figyelmet, hogy ennek létrehozása kölcsönös érdek, hiszen az EU gazdasága is megsínylené, ha elmaradnának például a brit turisták. Emellett az uniós légitársaságok sem akarnak kiszorulni Európa legnagyobb, illetve a világ harmadik számú légi piacáról.

Világ Brexit EasyJet EU repülés wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Világ

2019. február 14. 17:37 Világ

Várhatjuk-e az államtól, hogy megmentsen minket a természeti katasztrófától?

Van egy titka az államilag finanszírozott kutatás-fejlesztésnek, amire a piac nem képes. Hogy hagyja a kutatókat hibázni.

Torontáli Zoltán
2019. február 14. 15:24 Világ

A Tesco bezár 30 lengyel üzletet, és nem tart nyitva éjjel Szlovákiában

Lengyelországban a boltszám csökkenése négy éve megy, Szlovákiában nem éri meg az éjjeli nyitva tartás.

Váczi István
2019. február 13. 11:38 Világ

Óriási aranybánya lapul a szigeten, amely a világ legújabb országa lehet

58 milliárd dollárt ér a bougainville-i bányában lévő arany és réz, de a függetlenségre készülő sziget nem akarja, hogy a korábbi üzemeltető visszatérjen.

Fontos

Torontáli Zoltán
2019. február 15. 10:00 Vállalat

A kamionosok után a buszosoknál is kitörhet a kelet-nyugati európai csata

Az Európai Parlament lényegében helybenhagyta azt a javaslatcsomagot, amely alaposan átrendezheti a buszos közlekedést az unióban.

Wiedemann Tamás
2019. február 14. 11:01 Közélet

Titokzatos szoftver dönt a gyanús napelemes pályázatok nyerteseiről az állami tulajdonú MFB Banknál

A bank szerint ezzel a rendszerrel nem lehet visszaélni, mert a szoftver nem korrupt. De a furfangos jogi magyarázat szerint ellenőrizni sem lehet a programot. Így még gyanúsabb lett a tavalyi egynapos naperőmű-pályázat.

Váczi István
2019. február 13. 16:44 Vállalat

Dupla vagy semmit játszik a Suzuki a botrányos kirúgással

Jogi értelemben valószínűleg bukó helyzetbe hozta magát a Magyar Suzuki, de saját szempontjából ésszerű lépés lehetett: ha nincs szakszervezet, nem lesz sztrájk és „audis” béremelés.