Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. augusztus 27. 09:24 Világ

Ha így megy tovább, tényleg nem repülhetünk Angliába

A repülőgépek a földön maradnak, ha Nagy-Britannia jövő márciusban légügyi megállapodás nélkül lép ki az Európai Unióból – figyelmeztette az ország miniszterelnökét az Institute for Economic Affairs (IEA) agytröszt. Szakértőik szerint a problémát az okozza, hogy a brit légitársaságok jelenleg az ország uniós légi piaci tagságának köszönhetően élvezhetik az olyan jogokat, mint az átrepülési lehetőség, illetve a járatok üzemeltetése bármely két uniós repülőtér között. (Az Independent cikke nem tér ki rá, de az előbbi valószínűleg nem szűnne meg, mert azt egy jóval az EU megalakulása előtti nemzetközi szerződés szabályozza.)

Ráadásul Nagy-Britannia az EU tagjaként részese a Svájccal, Kanadával és az Egyesült Államokkal kötött légügyi egyezményeknek is, így ezekből a kilépéssel szintén kiesik.

„Helyettesítő egyezmények nélkül könnyen megvalósulhat a legrosszabb forgatókönyv: a repülők nem szállhatnak fel”

 

  – jelentette ki Julian Jessop, az IEA fő közgazdásza.

Ezt egyelőre figyelemfelhívásként érdemes kezelni, hiszen az intézet tanulmánya szerint több lehetőség is van ennek az elkerülésére. Az egyik, hogy Nagy-Britannia csatlakozik az Európai Gazdasági Térséghez, és Norvégiához hasonló viszonyt alakít ki az EU-val. Mivel azonban így rengeteg uniós szabály továbbra is vonatkozna rá, ezt a brit kormány lényegében kizárta. A másik lehetőség egy külön légi megállapodás az EU-val. Az intézet szerint azonban ez időigényes folyamat, miközben ebből van már a legkevesebb a kilépésig. Eddig sokkal nehezebben mentek a tárgyalások, mint amire – legalábbis brit részről – számítottak.

A legegyszerűbb megoldás a jelenlegi szabályrendszer ideiglenes meghosszabbítása lenne, de ehhez is szükség van a kölcsönös politikai akaratra. Ezt pedig brit oldalról a kilépés elmaszatolása, uniós részről pedig a példastatuálás elmaradása miatt érhetnék bírálatok.

A légitársaságok egyébként a maguk részéről mindent megtesznek, a Wizz Air brit leányvállalatot alapított, míg a brit EasyJet Ausztriában hozott létre egyet, hogy cégjogilag is jelen legyen az EU-ban. Mindez azonban a Nagy-Britannia és az EU közötti légi forgalom szempontjából csak akkor ér valamit, ha érvényben lesz egy új szabályrendszer Nagy-Britannia kilépésének pillanatában.

Az IEA tanulmánya is felhívja arra a figyelmet, hogy ennek létrehozása kölcsönös érdek, hiszen az EU gazdasága is megsínylené, ha elmaradnának például a brit turisták. Emellett az uniós légitársaságok sem akarnak kiszorulni Európa legnagyobb, illetve a világ harmadik számú légi piacáról.

Világ Brexit EasyJet EU repülés wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2019. május 25. 13:36 Élet, Világ

25-ből 24 nőnek nem lett gyereke azok közül, akik lefagyasztották a petesejtjeiket

Átlagosan 37 évesen jelennek meg a meddőségi központokban, és 43 évesen mennek vissza a petesejtekért.

Avatar
2019. május 24. 10:50 Világ

Modi nem ért el áttörést az indiai gazdaságban, mégis óriásit nyert a világ legnagyobb választásán

Nem mentek a dolgok annyira a kormányzással, de pont a választások előtt fel lehetett hergelni az embereket a pakisztáni veszéllyel.

Torontáli Zoltán
2019. május 23. 11:30 Vállalat, Világ

Már nem az olcsóság vonzza a vásárlókat, át kell alakítani az Aldi-Lidl modellt

Németországban egyre kevésbé árérzékenyek a vásárlók, a diszkont modellnek alkalmazkodnia kell ehhez, és ez elég sokba kerül.

Fontos

Hajdu Miklós
2019. május 24. 06:40 Adat, Közélet

A győztesekhez tartozni jó, akkor is, ha politikai táborokról van szó

Az MSZP-sek jóval boldogabbak voltak a fideszeseknél, amíg az ő pártjuk volt kormányon. 2010 óta viszont a szocialisták bizonyulnak a szomorúbb csoportnak az egyre derűsebb Fidesz-szimpatizánsokkal szemben.

Jandó Zoltán
2019. május 23. 14:42 Vállalat

Huszonhat munkással kaszált 3,6 milliárdot az állami megbízásokkal kitömött építőcég

Árbevételét megduplázta, nyereségét pedig megháromszorozta tavaly a 190 milliárdból épülő Puskás Stadion kivitelezésén is dolgozó Magyar Építő Zrt.

Váczi István
2019. május 23. 13:13 Vállalat

Vajna örökösei megütötték a főnyereményt: 12 milliárdos osztalék

Magyarország legnagyobb kaszinós cége, az öt fővárosi játékhelyet és a vegas.hu online kaszinót üzemeltető LVC Diamond 12,2 milliárd forint osztalékot fizetett.