Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. augusztus 27. 09:24 Világ

Ha így megy tovább, tényleg nem repülhetünk Angliába

A repülőgépek a földön maradnak, ha Nagy-Britannia jövő márciusban légügyi megállapodás nélkül lép ki az Európai Unióból – figyelmeztette az ország miniszterelnökét az Institute for Economic Affairs (IEA) agytröszt. Szakértőik szerint a problémát az okozza, hogy a brit légitársaságok jelenleg az ország uniós légi piaci tagságának köszönhetően élvezhetik az olyan jogokat, mint az átrepülési lehetőség, illetve a járatok üzemeltetése bármely két uniós repülőtér között. (Az Independent cikke nem tér ki rá, de az előbbi valószínűleg nem szűnne meg, mert azt egy jóval az EU megalakulása előtti nemzetközi szerződés szabályozza.)

Ráadásul Nagy-Britannia az EU tagjaként részese a Svájccal, Kanadával és az Egyesült Államokkal kötött légügyi egyezményeknek is, így ezekből a kilépéssel szintén kiesik.

„Helyettesítő egyezmények nélkül könnyen megvalósulhat a legrosszabb forgatókönyv: a repülők nem szállhatnak fel”

 

  – jelentette ki Julian Jessop, az IEA fő közgazdásza.

Ezt egyelőre figyelemfelhívásként érdemes kezelni, hiszen az intézet tanulmánya szerint több lehetőség is van ennek az elkerülésére. Az egyik, hogy Nagy-Britannia csatlakozik az Európai Gazdasági Térséghez, és Norvégiához hasonló viszonyt alakít ki az EU-val. Mivel azonban így rengeteg uniós szabály továbbra is vonatkozna rá, ezt a brit kormány lényegében kizárta. A másik lehetőség egy külön légi megállapodás az EU-val. Az intézet szerint azonban ez időigényes folyamat, miközben ebből van már a legkevesebb a kilépésig. Eddig sokkal nehezebben mentek a tárgyalások, mint amire – legalábbis brit részről – számítottak.

A legegyszerűbb megoldás a jelenlegi szabályrendszer ideiglenes meghosszabbítása lenne, de ehhez is szükség van a kölcsönös politikai akaratra. Ezt pedig brit oldalról a kilépés elmaszatolása, uniós részről pedig a példastatuálás elmaradása miatt érhetnék bírálatok.

A légitársaságok egyébként a maguk részéről mindent megtesznek, a Wizz Air brit leányvállalatot alapított, míg a brit EasyJet Ausztriában hozott létre egyet, hogy cégjogilag is jelen legyen az EU-ban. Mindez azonban a Nagy-Britannia és az EU közötti légi forgalom szempontjából csak akkor ér valamit, ha érvényben lesz egy új szabályrendszer Nagy-Britannia kilépésének pillanatában.

Az IEA tanulmánya is felhívja arra a figyelmet, hogy ennek létrehozása kölcsönös érdek, hiszen az EU gazdasága is megsínylené, ha elmaradnának például a brit turisták. Emellett az uniós légitársaságok sem akarnak kiszorulni Európa legnagyobb, illetve a világ harmadik számú légi piacáról.

Világ Brexit EasyJet EU repülés wizz Air Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Váczi István
2018. november 20. 11:26 Világ

Van, ahol akasztással kezelik a devizaválságot

Kivégeztek két devizakereskedőt Iránban, mert a hatóságok szerint manipulálták a piacot.

Váczi István
2018. november 20. 10:04 Világ

Váratlan helyről kapott igazolást Trump kereskedelmi háborúja

Okosan válogatták össze a megvámolt kínai termékeket az amerikaiak egy európai tanulmány szerint, így a számla közel háromnegyedét Kína állja. Az amerikai kereskedelmi deficit is csökkenhet.

Kasnyik Márton
2018. november 19. 13:45 Világ

Az olasz maffia ráment az EU-s forrásokra, és megszállta a teljes élelmiszerláncot

A földektől az éttermekig mindenhová beépült a maffia. Ez teljesen logikus, hiszen a gazdaság hitelválságban szenved, a bűnszervezeteknek viszont rengeteg készpénzük van.

Fontos

Bucsky Péter
2018. november 18. 21:45 Élet

Annyira pokoli lett egy egyszerű gázkazán-csere, hogy az emberek inkább áttérnek fafűtésre

Azért szigorította az EU a kazáncsere-szabályokat, hogy csökkenjen a környezetszennyezés. Magyarországon ebből olyan drágulás és bürokrácia-túltengés lett, hogy az emberek inkább a fa- vagy villanyfűtést választják.

Torontáli Zoltán
2018. november 18. 13:36 Élet, Világ

Az almák Ferrarija finom, piros, drága, és hihetetlenül erős marketing van mögötte

Átalakítja a gyümölcstermesztés mögötti üzleti modellt a Pink Lady és a nyomában meginduló klub almák serege, de ennek megvannak a veszélyei is. Magyarország kimarad az új almahullámból.

Rigó Anita
2018. november 18. 07:29 Élet

Az általánost végzettek és a tizenévesek körében beindult a baby-boom Magyarországon

Harminc fölött és húsz alatt vállalnak több gyermeket a magyar nők. Több a gyereknélküli vagy a sokgyerekes család, kevesebb a kétgyerekes család.