Hírlevél feliratkozás
2018. augusztus 18. 17:01 Világ

Van, aki máris euró milliárdokat bukott az olasz hídkatasztrófa miatt

Az olasz kormány a jelek szerint gyorsan le akarja tudni a mostani adatok szerint már 41 halálos áldozatot követelő genovai hídkatasztrófa felelősségének kérdését. Nyilván adja magát, hogy kivizsgálják, milyen szerepe volt a történtekben az adott autópálya-szakaszt kezelő vállalatnak, de nemcsak erről van szó, hanem hogy visszavonják a cég koncesszióját.

Az olasz autópálya-hálózat részben úgy működik, mint Magyarországon az M5-ös és az M6-os: magáncégek felelnek a fenntartásért, csak ott ezek végzik a díjak beszedését is, nem pedig egy állami vállalat. Ami persze nem meglepő, mert az olasz rendszer nem e-matricás, hanem fizetőkapus.

Az olasz autópálya-hálózat jelentős részét az Atlantia nevű cég, illetve annak Autostrade per l’Italia nevű leányvállalata üzemelteti. Az Atlantia legnagyobb részvényese az egyik legismertebb olasz vállalkozódinasztia, a Benetton család. Nagy erők csapnak tehát össze, amikor a kormány fel akarja bontani az Atlantia üzemeltetési szerződését. A vállalat arra hivatkozik, hogy az eljárás elindítás korai, hiszen még semmit nem lehet tudni a tragédia okairól. Az Atlantia anyavállalata hangsúlyozta, hogy az utóbbi 10 évben több mint 10 milliárd eurót költöttek az olasz autópálya-hálózat modernizálására és bővítésére.

Az OECD adatai szerint egyébként Olaszország a hasonló nagyságú európai országokhoz képest nem költ túl sokat úthálózatára.

 

Az olasz kormány persze ezért is az EU pénzügyi szabályait hibáztatja.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA hídkarasztrófát is felhasználja az olasz kormány az EU elleni lázadáshozMatteo Salvini miniszterelnök-helyettes szerint az uniós költségvetési szabályok életeket veszélyeztethetnek, mert nem lehet eleget beruházásokra költeni.

 

A kormány csütörtökön jelentette be, hogy bizottságot hozott létre a katasztrófa okainak kivizsgálására, 30 napon belül le kell tenniük az eredményt az asztalra. A közlekedési miniszter közölte: az eredményeket felhasználják az Autostrade koncessziójának esetleges visszavonása során. Felmerült bírság kiszabása is, ami valószínűleg kevésbé lenne fájdalmas a cég számára, mint az üzemeltetési jog elvesztése.

Giuseppe Conte miniszterelnök azt mondta, nem fogják megvárni a vizsgálat eredményét, már előtte elindítják a szerződés felbontásához vezető folyamatot. Ezt Luigi Mi Maio miniszterelnök-helyettes, az 5 Csillag Mozgalom vezetője azzal toldotta meg, hogy a cég nem kap semmilyen kártérítést, mert nem teljesítette a kötelezettségeit.

A Bloombergnek nyilatkozó professzorok szerint a szerződés felbontásához azt kell bizonyítani, hogy a vállalat súlyosan elhanyagolta a karbantartást, de még akkor is kártérítést kell fizetni számára.

A kormányzati reakció ismeretében nem meglepő, hogy a csütörtöki kereskedésben az Atlantia részvényei megdöntötték a korábbi negatív rekordot, egyetlen nap alatt 22 százalékot veszítettek az értékükből. Kedd és csütörtök dél között a vállalat piaci értéke 5,4 milliárd euróval csökkent. A cég kötvényeinek értéke szintén megszenvedte a történéseket.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTöbb ezer olasz híd lehet hasonlóan rossz állapotban, mint a leszakadt genovai viaduktA második világháborút követő újjáépítési lázban elképesztő gyorsasággal készült el több ezer hasonló híd Olaszországban, amelyeket a mai napig használnak.

Világ Atlantia Autostrade Benetton Genova katasztrófa Olaszország Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 18. 12:12 Piac, Világ

Neked kényelmes, de a boltnak csak veszteséget okoz az élelmiszer-házhozszállítás

Nem megy a piac, még Németországban sem, mert az eddigi modellek túl nagy költséggel dolgoznak.

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 16. 11:48 Élet, Világ

Nem csak Budapesten kínálnak albérletet szexért cserébe

Prágában is egyre több az olyan hirdetés, amelyben szexért cserébe kínálnak albérletet.

Torontáli Zoltán
2018. szeptember 14. 16:46 Tech, Világ

Megvan az önvezető kétkerekű BMW, de nem azért, hogy hazavigyen sörözés után

Az önvezetés a német gyártó szerint sci-fi marad, de a technológia segíthet biztonságosabbá tenni a motorozást.

Fontos

Bucsky Péter
2018. szeptember 17. 06:45 Állam

Még többet költ az állam a Red Bull Air Race-re, valószínűleg szabálytalanul

Az eddig sejtettnél harmadával többe kerül a budapesti repülős PR-rendezvény, mivel a Hungaroring Zrt. külön a szervezéssel is megbíz egy céget évente félmilliárd forintért. A szerződés ráadásul szinte semmilyen számszerűsíthető konkrétumot nem tartalmaz, de azért azt kiköti, hogy a kormánymédiánál kell a hirdetési pénzeket elkölteni.

Fabók Bálint Kasnyik Márton
2018. szeptember 14. 06:52 Állam

A kormány úgy csinál, mint akinek egyáltalán nincs szüksége a magyar közgazdaságtanra

Felmerült, hogy a kormány megszüntetné a legeredményesebb közgazdasági kutatóintézetet, a Corvinust pedig egy alapítványba játszanák át. Megrendítő csapás lehet a magyar közgazdaságtannak.

Bucsky Péter
2018. szeptember 13. 07:21 Állam, Pénz

23-szor keres többet a Magyar Posta vezére, mint egy átlagos postás

Az állami vállalatok közül a Magyar Postánál a legnagyobb a különbség az átlagdolgozók és a vezető fizetése között. Itt 23-szoros az eltérés, míg az átlag 12.