Hírlevél feliratkozás
Váczi István
2018. augusztus 18. 17:01 Világ

Van, aki máris euró milliárdokat bukott az olasz hídkatasztrófa miatt

Az olasz kormány a jelek szerint gyorsan le akarja tudni a mostani adatok szerint már 41 halálos áldozatot követelő genovai hídkatasztrófa felelősségének kérdését. Nyilván adja magát, hogy kivizsgálják, milyen szerepe volt a történtekben az adott autópálya-szakaszt kezelő vállalatnak, de nemcsak erről van szó, hanem hogy visszavonják a cég koncesszióját.

Az olasz autópálya-hálózat részben úgy működik, mint Magyarországon az M5-ös és az M6-os: magáncégek felelnek a fenntartásért, csak ott ezek végzik a díjak beszedését is, nem pedig egy állami vállalat. Ami persze nem meglepő, mert az olasz rendszer nem e-matricás, hanem fizetőkapus.

Az olasz autópálya-hálózat jelentős részét az Atlantia nevű cég, illetve annak Autostrade per l’Italia nevű leányvállalata üzemelteti. Az Atlantia legnagyobb részvényese az egyik legismertebb olasz vállalkozódinasztia, a Benetton család. Nagy erők csapnak tehát össze, amikor a kormány fel akarja bontani az Atlantia üzemeltetési szerződését. A vállalat arra hivatkozik, hogy az eljárás elindítás korai, hiszen még semmit nem lehet tudni a tragédia okairól. Az Atlantia anyavállalata hangsúlyozta, hogy az utóbbi 10 évben több mint 10 milliárd eurót költöttek az olasz autópálya-hálózat modernizálására és bővítésére.

Az OECD adatai szerint egyébként Olaszország a hasonló nagyságú európai országokhoz képest nem költ túl sokat úthálózatára.

 

Az olasz kormány persze ezért is az EU pénzügyi szabályait hibáztatja.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkA hídkarasztrófát is felhasználja az olasz kormány az EU elleni lázadáshozMatteo Salvini miniszterelnök-helyettes szerint az uniós költségvetési szabályok életeket veszélyeztethetnek, mert nem lehet eleget beruházásokra költeni.

 

A kormány csütörtökön jelentette be, hogy bizottságot hozott létre a katasztrófa okainak kivizsgálására, 30 napon belül le kell tenniük az eredményt az asztalra. A közlekedési miniszter közölte: az eredményeket felhasználják az Autostrade koncessziójának esetleges visszavonása során. Felmerült bírság kiszabása is, ami valószínűleg kevésbé lenne fájdalmas a cég számára, mint az üzemeltetési jog elvesztése.

Giuseppe Conte miniszterelnök azt mondta, nem fogják megvárni a vizsgálat eredményét, már előtte elindítják a szerződés felbontásához vezető folyamatot. Ezt Luigi Mi Maio miniszterelnök-helyettes, az 5 Csillag Mozgalom vezetője azzal toldotta meg, hogy a cég nem kap semmilyen kártérítést, mert nem teljesítette a kötelezettségeit.

A Bloombergnek nyilatkozó professzorok szerint a szerződés felbontásához azt kell bizonyítani, hogy a vállalat súlyosan elhanyagolta a karbantartást, de még akkor is kártérítést kell fizetni számára.

A kormányzati reakció ismeretében nem meglepő, hogy a csütörtöki kereskedésben az Atlantia részvényei megdöntötték a korábbi negatív rekordot, egyetlen nap alatt 22 százalékot veszítettek az értékükből. Kedd és csütörtök dél között a vállalat piaci értéke 5,4 milliárd euróval csökkent. A cég kötvényeinek értéke szintén megszenvedte a történéseket.

 

Kapcsolódó cikkKapcsolódó cikkTöbb ezer olasz híd lehet hasonlóan rossz állapotban, mint a leszakadt genovai viaduktA második világháborút követő újjáépítési lázban elképesztő gyorsasággal készült el több ezer hasonló híd Olaszországban, amelyeket a mai napig használnak.

Világ Atlantia Autostrade Benetton Genova katasztrófa Olaszország Olvasson tovább a kategóriában

Világ

Torontáli Zoltán
2018. november 20. 17:05 Élet, Világ

Nem sikerült a Google-nak vércukormérő kontaktlencsét fejleszteni

Ilyen az, amikor egy nagyon ígéretes fejlesztés négy év próbálkozás után kimúlik, a projektet felfüggesztették.

Váczi István
2018. november 20. 11:26 Világ

Van, ahol akasztással kezelik a devizaválságot

Kivégeztek két devizakereskedőt Iránban, mert a hatóságok szerint manipulálták a piacot.

Váczi István
2018. november 20. 10:04 Világ

Váratlan helyről kapott igazolást Trump kereskedelmi háborúja

Okosan válogatták össze a megvámolt kínai termékeket az amerikaiak egy európai tanulmány szerint, így a számla közel háromnegyedét Kína állja. Az amerikai kereskedelmi deficit is csökkenhet.

Fontos

Hajdu Miklós
2018. november 20. 12:50 Élet

A magyar iskolarendszer még mindig ugyanazokkal a problémákkal küzd, mint 10-15 éve

Bár számos reform történt a közoktatásban, a kétezres évek problémáinak jelentős része még mindig aktuális.

Bucsky Péter
2018. november 18. 21:45 Élet

Annyira pokoli lett egy egyszerű gázkazán-csere, hogy az emberek inkább áttérnek fafűtésre

Azért szigorította az EU a kazáncsere-szabályokat, hogy csökkenjen a környezetszennyezés. Magyarországon ebből olyan drágulás és bürokrácia-túltengés lett, hogy az emberek inkább a fa- vagy villanyfűtést választják.

Torontáli Zoltán
2018. november 18. 13:36 Élet, Világ

Az almák Ferrarija finom, piros, drága, és hihetetlenül erős marketing van mögötte

Átalakítja a gyümölcstermesztés mögötti üzleti modellt a Pink Lady és a nyomában meginduló klub almák serege, de ennek megvannak a veszélyei is. Magyarország kimarad az új almahullámból.